Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Esensja ogląda: Marzec 2014 (4)
[ - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dziś skromna „Esensja ogląda”, obejmująca cztery propozycje – dwie kinowe, dwie z małego ekranu.

Sebastian Chosiński, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Marzec 2014 (4)
[ - recenzja]

Dziś skromna „Esensja ogląda”, obejmująca cztery propozycje – dwie kinowe, dwie z małego ekranu.
300: Początek imperium
Sebastian Chosiński [70%]
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Jedno ustalmy od razu: „300: Początek imperium”, podobnie jak jego poprzednik sprzed ośmiu lat, nie jest filmem historycznym, a jedynie wykorzystującym pewne wątki historyczne. Jeśli takie założenie przyjmiemy we wstępie, pozwoli to purystom uniknąć irytacji i zgrzytania zębów, wynikających z przeinaczania przez autorów – zarówno filmu, jak i pierwowzoru komiksowego – oczywistych faktów. Król Dariusz I Wielki nie zginął w wyniku rany odniesionej podczas bitwy pod Maratonem, lecz zmarł pięć lat po niej. Podobnie „królowa” Artemizja, władczyni Halikarnasu, choć walczyła w bitwie morskiej u wybrzeży Salaminy we wrześniu 480 roku p.n.e., nie poniosła w niej śmierci. Ba! była jedynym ważnym dowódcą z otoczenia króla Kserksesa, który – obawiając się podstępu ze strony Greków – odradzał mu podjęcie walki w tym miejscu. W filmie Izraelczyka Noama Murro jest dokładnie na odwrót: to Kserkses jest głosem rozsądku i pragnie najpierw wybadać teren, a Artemizja – żądna krwawej zemsty na całej Grecji, a Temistoklesie, który odrzucił jej awanse (między innymi miłosne), w szczególności – dąży za wszelką cenę do ostatecznego starcia. I tak dalej. Można by wskazywać kolejne fałsze. I wcale nie po to, aby udowadniać twórcom kontynuacji „300” nieuctwo, ale gwoli ścisłości i prawdy historycznej. W końcu zmarła dwa i pół tysiąca lat temu rozsądna królowa Artemizja nie może bronić się przed paskudnym oczernianiem. Co by to jednak zmieniło?! Lepiej skupić się na filmie jako dziele artystycznym. A pod tym względem obraz wypada całkiem przyzwoicie. Mimo że razi nieznośnym patetyzmem i koturnowością postaw bohaterów (począwszy od Temistoklesa, poprzez Kserksesa, aż po Gorgo, królową Sparty i wdowę po Leonidasie). Że sceny bitew morskich, chociaż efektowne, nie są w stanie niczym specjalnym zaskoczyć (widzieliśmy to już w dziesiątkach innych hollywoodzkich produkcjach o podobnej proweniencji). Że aktorstwo zostało całkowite przesłonięte komiksowością fabuły. Która notabene jest boleśnie przewidywalna. A jednak ma „Początek imperium” w sobie coś magnetycznego, co sprawia, że trudno oderwać wzrok od ekranu. Dzieło Murro ratuje przede wszystkim jego ponury klimat, unoszący się nad wodami Morza Egejskiego i Zatoki Sarońskiej duch Armagedonu. Poza tym wizja androgenicznego króla-boga Kserksesa i ucharakteryzowanej na fankę rocka gotyckiego Artemizji zdecydowanie może pobudzać zmysły.
Muppety: Poza prawem
Konrad Wągrowski [70%]
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Cieszy bardzo, że nowe „Muppety” utrzymują niezły poziom poprzedniej części (będącej przy okazji swego rodzaju kinowym restartem cyklu). „Poza prawem” to bardzo solidna produkcja, przygotowująca wiele atrakcji dla różnych kategorii widzów. Dla fanów klasycznych Muppetów mamy tu aż trzy wersje dawnych przedstawień z wszystkimi oczekiwanymi w nich elementami (szaleństwami Gonza, solówkami Piggy, humorem Fozziego, komentarzami dwóch panów z loży) oraz doskonały pomysł na to, w jaki sposób Piggy będzie w stanie rozpoznać autentycznego Kermita. Dla dzieciaków dużo humoru, akcji i piosenek (tylko dlaczego nie wszystkie zostały przetłumaczone w wersji dubbingowanej?). Dla dorosłych żarty na temat Unii Europejskiej, gułagów i występy kanonicznych bad guyów kina (wśród nich Ray Liotta i Danny Trejo). Dla kinomanów kosmiczne ilości występów cameo (aż trudno wyliczać, ale Christoph Waltz tańczący walca zasługuje na osobną wzmiankę). Dla miłośników rozrywki telewizyjnej Ricky Gervais i Tina Fey. Dla podróżników widoki Berlina, Madrytu, Dublina i Londynu. Fabułą nie ma oczywiście głębszego sensu, ale odnotujmy, że takowa jest. W sumie: zabawnie i absurdalnie.
• • •
DVD i Blu-Ray
Papusza
Sebastian Chosiński [80%]
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Ten film należał się nie tylko Papuszy, czyli cygańskiej poetce Bronisławie Wajs, ale wszystkim polskim Romom. Do tej pory, jeżeli w ogóle pojawiali się oni na ekranie, to przede wszystkim w krótkometrażowych obrazach dokumentalnych („Zanim opadną liście…” Władysława Ślesickiego, 1964; „Papusza” Ryszarda Wójcika, 1974; „Historia Cyganki” Grega Kowalskiego, 1991) bądź jako epizodyczni bohaterowie w fabułach. Pierwszym w całości poświęconym im dziełem kinowym był nakręcony w Polsce, choć za pieniądze amerykańskie, dramat wojenny Alexandra Ramatiego „I skrzypce przestały grać” (1988). Przyczyna tego stanu rzeczy jest oczywista – Romowie, kierujący się w życiu codziennym romanipen, czyli niepisanym konserwatywnym kodeksem postępowania, wprowadzającym między innymi zakaz kontaktów z gadziami, to znaczy obcymi, nie-Romami, nie wykształcili elit intelektualnych, które potrafiłyby upomnieć się o pamięć o nich. Kiedy podejmowali się tego inni, jak chociażby poeta i tłumacz, odkrywca talentu Papuszy, Jerzy Ficowski, skazywali się na wrogość z ich strony. To samo spotkało zresztą samą Bronisławę Wajs, która po opublikowaniu przez Ficowskiego w 1953 roku książki „Cyganie polscy”, a następnie tomików własnych wierszy, uznana została przez społeczność romską za „skalaną”. Skończyło się to dla niej depresją, która następnie przerodziła się w trwającą wiele lat chorobę psychiczną.
Papusza zapłaciła olbrzymią cenę za samorodny talent, który stał się jej udziałem. I o tym właśnie traktuje biograficzny obraz Krzysztofa i Joanny Krauzów, będący ich drugim – po „Moim Nikiforze” (2004) – dziełem poświęconym artyście osobnemu, na dodatek wywodzącemu się z mniejszości etnicznej. Czarno-biały film twórców „Placu Zbawiciela” (2006), nakręcony za pomocą minimalistycznych środków, jest – opowiedzianą za pomocą wielu, nie zawsze nawet uszeregowanych chronologicznie, epizodów – posępną historią życia niezwykle uzdolnionej kobiety (Bronisławę zagrała, w sposób bardzo oszczędny, ale jednocześnie wyrazisty i przekonujący Jowita Budnik), dla której talent okazuje się prawdziwym przekleństwem. Biorąc do ręki pióro, otrzymane od Jerzego Ficowskiego (w tej roli zrywający ze swoim dotychczasowym emploi Antoni Pawlicki), Papusza przekracza swój Rubikon – nie po to jednak, by zdobyć pieniądze czy sławę, ale, jak sama pisała, „zostawić wiersze i pieśni, żeby przypominały, że była sobie Cyganka, nieszczęśliwa i biedna”. Akt twórczy jest dla niej czymś wyjątkowo naturalnym, częścią codziennej egzystencji, próbą zaklęcia w nieulotne słowa życia z wszystkimi jego troskami (częściej) i radościami (znacznie rzadziej). Z czasem staje się on również uosobieniem pragnienia wolności, tęsknoty za dawnymi czasami, gdy Romowie przemierzali Polskę wzdłuż i wszerz w taborach. Reżyserom „Papuszy” udało się wejść w świat poetki, przedstawić jej dylematy i – niestety zakończoną porażką – walkę o zrozumienie krewnych i rodaków. Udało im się też jednak znacznie więcej – ocalić Bronisławę Wajs od postępującego latami zapomnienia.
• • •
Kino świata
Biała noc (2012)
Sebastian Chosiński [60%]
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Francuskie kino gatunkowe. Thriller połączonym z filmem akcji, zachowujący zasady dramatu antycznego, czyli jedność czasu, miejsca i akcji. W swoim czwartym filmie pełnometrażowym Frédéric Jardin opowiedział skomplikowaną historię rozgrywki pomiędzy policjantami wydziału narkotykowego a handlarzami kokainą. Tak bardzo złożoną, że dotarłszy do finału, widz wciąż nie ma pewności, kto tu kogo kantuje i który gliniarz w rzeczywistości okazał się skończoną kanalią (można brać pod uwagę również ewentualność, że wszystkie „psy” się „skundliły”). Wcześnie rano na ulicach Paryża dochodzi do bandyckiego napadu; Vincent (w tej roli urodzony w Berlinie Tomer Sisley, znany między innymi w tytułowej roli w obu odsłonach „Largo Winch”) i Manuel (Laurent Stocker) obrabiają kurierów narkotykowych, pracujących dla szefa mafii korsykańskiej Josego Marciano (Serge Riaboukine); kradną im torbę pełną towaru przeznaczonego dla grupy przestępczej złożonej z imigrantów tureckich. Marciano pragnie odzyskać narkotyki, a że wie, kto stoi za rabunkiem, każe swoim ludziom porwać syna Vincenta, aby następnie wymienić go na kokainę. Gliniarz, mimo oporu Manuela, nie waha się ani chwili; rusza z towarem do klubu nocnego, którego właścicielem jest Korsykańczyk. Nie przewiduje tylko jednego – że jego śladem podąży ambitna oficer wydziału wewnętrznego, Vignali (Lizzie Brocheré), której wtrącenie się do sprawy wywoła prawdziwą lawinę krwawych wydarzeń. Vincent będzie musiał stoczyć walkę o uwolnienie syna, a na drodze staną mu zarówno bandyci, jak i policjanci (uczciwi i skorumpowani). Pomysł miał Jardin przedni, zawiodło jednak trochę wykonanie; ponad godzinna sekwencja rozgrywająca się w nocnym lokalu nie potrafi skutecznie przykuć uwagi. Napięcie opada mniej więcej w połowie, za co winić należy przede wszystkim scenarzystów (a więc samego Jardina i Nicolasa Saadę), którzy zamykając główne postaci dramatu w „czterech ścianach”, każą im kręcić się jak w chocholim tańcu w kółko po klubie. Poczucie klaustrofobii stopniowo udziela się również widzowi, który nerwowo podgryzając paznokcie, zastanawia się, jak to możliwe, że ludzie Marciano przez kilka godzin nie są w stanie dorwać Vincenta na ich własnym terenie.
koniec
24 marca 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Powtórka z rozrywki?
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Nastanie śmierć i zniszczenie...
— Gabriel Krawczyk

Esensja ogląda: Grudzień 2013 (3)
— Sebastian Chosiński, Karolina Ćwiek-Rogalska, Agnieszka Szady

Z tego cyklu

Marzec 2018 (2)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Luty 2018 (2)
— Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Luty 2018 (1)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Styczeń 2018 (1)
— Jarosław Loretz

Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (2)
— Sebastian Chosiński

Grudzień 2017 (1)
— Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Listopad 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Kamil Witek

Tegoż twórcy

Krótko o filmach: Ptaki spiewają w Kigali (DVD)
— Sebastian Chosiński

„Już pora na muzykę, na świateł rampy blask…”
— Agnieszka Szady

Czyj Nikifor?
— Jacek Łaszcz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.