Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Wes Anderson
‹Grand Budapest Hotel›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGrand Budapest Hotel
Tytuł oryginalnyThe Grand Budapest Hotel
Dystrybutor Imperial CinePix
Data premiery28 marca 2014
ReżyseriaWes Anderson
ZdjęciaRobert D. Yeoman
Scenariusz
ObsadaSaoirse Ronan, Jude Law, Ralph Fiennes, Tilda Swinton, Bill Murray, Edward Norton, Owen Wilson, Jason Schwartzman
MuzykaAlexandre Desplat
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiNiemcy, USA
WWW
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wspomnienie miłości, czyli „Grand Budapest Hotel”
[Wes Anderson „Grand Budapest Hotel” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Filmy Wesa Andersona olśniewają stroną wizualną i opowiadają historie, które jednocześnie uwodzą i niepokoją. Tym razem, za pomocą charakterystycznych dla siebie środków, reżyser postanowił opowiedzieć o wydarzeniach, dziejących się gdzieś w międzywojennej Europie, w świecie inspirowanym twórczością Stefana Zweiga. Zapraszamy do „Grand Budapest Hotel”.

Karolina Rochnowska

Wspomnienie miłości, czyli „Grand Budapest Hotel”
[Wes Anderson „Grand Budapest Hotel” - recenzja]

Filmy Wesa Andersona olśniewają stroną wizualną i opowiadają historie, które jednocześnie uwodzą i niepokoją. Tym razem, za pomocą charakterystycznych dla siebie środków, reżyser postanowił opowiedzieć o wydarzeniach, dziejących się gdzieś w międzywojennej Europie, w świecie inspirowanym twórczością Stefana Zweiga. Zapraszamy do „Grand Budapest Hotel”.

Tekst nadesłany na konkurs Esensji.

Wes Anderson
‹Grand Budapest Hotel›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGrand Budapest Hotel
Tytuł oryginalnyThe Grand Budapest Hotel
Dystrybutor Imperial CinePix
Data premiery28 marca 2014
ReżyseriaWes Anderson
ZdjęciaRobert D. Yeoman
Scenariusz
ObsadaSaoirse Ronan, Jude Law, Ralph Fiennes, Tilda Swinton, Bill Murray, Edward Norton, Owen Wilson, Jason Schwartzman
MuzykaAlexandre Desplat
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiNiemcy, USA
WWW
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Dlaczego chcesz tu pracować?” – pyta nastoletniego kandydata na konsjerża Monsieur Gustave H. „Bo Grand Budapest Hotel to instytucja” – odpowiada mały Zero Mustafa (Tony Revolori). „Bardzo dobrze!” – wykrzykuje Gustave.
Grand Budapest to wielki uzdrowiskowy hotel w górach, w kraju o swojsko brzmiącej nazwie Zubrowka, gdzieś w środkowej Europie, w latach trzydziestych XX wieku. Gustave H. (Ralph Fiennes) jest w nim szefem konsjerżów i człowiekiem instytucją. Pracownicy są mu oddani, goście, szczególnie stare damy, go uwielbiają, ich rodziny nienawidzą. Nie bardzo jednak możemy skupić się na działaniu hotelu-instytucji i rządach w nim Gustava, bo za sprawą śmierci bogatej arystokratki zostajemy wplątani w sensacyjny wir wydarzeń, który nie pozwoli nam odetchnąć aż do końca filmu.
Wes Anderson ma jak zwykle własny sposób na zaprezentowanie opowieści. Siła przekazu tkwi w wizualnej stronie filmu, w dopracowanych do najmniejszych szczegółów ujęciach, z których promienieje wyobraźnia, pomysłowość i ogromne poczucie humoru. Reżyser absolutnie panuje nad tym co dzieje się na ekranie. Film stanowi ucztę dla oczu, humor wynika nie tyle ze słów czy zachowań, ale z tego, że samo przedstawienie akcji jest zabawne. Bawi celowa sztuczność i teatralność, jak w scenach ucieczki więźniów wykonanej w tanecznych podskokach, szalonej pogoni bohaterów za absolutnie stereotypowym złoczyńcą (Willem Dafoe), czy w scenie dość ekstrawaganckiego przemieszczania się górskich kolejek.
Obsada aktorska składa się z prawdziwych gwiazd, w filmie można zobaczyć m.in. Tildę Swinton w roli starej damy, rewelacyjnego Adriena Brody jako jej demonicznego syna, F. Murray’a Abrahama w roli starego Mustafy, Jeffa Goldbluma jako prawnika z zasadami, Harvey’a Keitela w roli więźnia, Jude’a Law, Edwarda Nortona, Billa Murray’a.
Ralph Fiennes tworzy znakomitą kreację jako Gustave H. Zdajemy sobie sprawę, że to parweniusz i żigolak, że pod eleganckimi manierami kryje się prostactwo i wybuchowy charakter, który co rusz ujawnia się w dosadnym słownictwie. Widzimy jednak, że ma klasę, jest odważny i opiekuńczy. Póki jeszcze istnieje stary świat, w którym role i zasady społeczne są określone, Gustave poradzi sobie i obroni słabszych. Gorzej, gdy zasady te przestaną się liczyć.
Teatralna scenografia, pastelowe barwy, ład i symetria cieszą oczy w każdej scenie. Przedstawiony świat jest aż za ładny, zbyt cukierkowy i słodki, ma jednak taki być, bo jest wspomnieniem szczęścia. Tym szczęściem jest dla Mustafy Agatha (dziewczęca Saoirse Ronan), obsypana mąką, przygotowująca łakocie i ciasteczka.
To, co widzimy na ekranie, jest tak naprawdę wspomnieniem starego człowieka. Wojna i inne kataklizmy zmiotły stary, stabilny świat z powierzchni ziemi. Ostatecznie Grand Hotel pozostał jako relikt epoki, która odeszła. Mustafa dba o to miejsce, będące dla niego pamiątką młodości i snuje swoją opowieść.
Cenne w filmie jest to, że daje nieco inną wizję przeszłości naszej części Europy, przetworzoną przez malarską wyobraźnię artysty, nieoczekiwanie radosną i wdzięczną. Można potraktować ten film jako wariację na temat tego, jak reżyser widzi świat istniejący gdzieś, dawno temu, daleko, w Europie, świat w którym istniała słodycz, dobre maniery, styl, wrażliwość, coś co od początku XX wieku stopniowo znikało, aż uległo zagładzie. Anderson ma prawo do swojej wizji: wymyślona to opowieść, ale bardzo ładna.
koniec
23 kwietnia 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Sierpień 2014 (1)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Jarosław Robak

Esensja ogląda: Kwiecień 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady

Co nam w kinie gra: Grand Budapest Hotel
— Marta Bałaga

Berlinale 2014: Ludzie w hotelu
— Marta Bałaga

Z tego cyklu

Kiedy tarcza nie wystarcza
— Piotr Przytuła

Dandys-wędrowiec
— Elżbieta Obroślak

Przemoc w czasach dobrobytu
— Marcin Sarna

Piękne kino
— Bartosz Marzec

Wszystko o pewnej matce
— Katarzyna Pochmara-Balcer

Bohater na nasze czasy
— Jarosław Robak

Depresja wampira
— Maciej Rumiancew

Tegoż twórcy

Krótko o filmach: Spotkanie na pustkowiu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja ogląda: Sierpień 2014 (1)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Jarosław Robak

Esensja ogląda: Maj 2013 (3)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Kamil Witek

Esensja ogląda: Grudzień 2012 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Marcin T.P. Łuczyński, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

3. American Film Festival: Dzień pierwszy
— Kamil Witek

Wszystkie lisy nasze są
— Karol Kućmierz

Podwodny świat Zissou
— Konrad Wągrowski

Tragikomedie dla dziwaków
— Michał Chaciński

Tegoż autora

Zakłócona sielanka
— Karolina Rochnowska

Bezbronne
— Karolina Rochnowska

Nieodległe przyszłości
— Karolina Rochnowska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.