Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Doug Liman
‹Na skraju jutra›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNa skraju jutra
Tytuł oryginalnyEdge of Tomorrow
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery6 czerwca 2014
ReżyseriaDoug Liman
ZdjęciaDion Beebe
Scenariusz
ObsadaTom Cruise, Emily Blunt, Bill Paxton, Lara Pulver, Jeremy Piven, Charlotte Riley, Jonas Armstrong, Madeleine Mantock
MuzykaDarren Rutter
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiUSA
Gatunekakcja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

(I)grać i (wy)grać z czasem
[Doug Liman „Na skraju jutra” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Upalny sezon wielkich wakacyjnych blockbusterów z hukiem otworzył „Na skraju jutra”, nowy film z udziałem specjalisty od ekranowych przebojów spod znaku wielkich pieniędzy i misji niemożliwych. Tom Cruise ponownie musi obronić ludzkość przed totalną anihilacją, ale tym razem świat uratuje w scenerii science fiction i w stylu gier wideo. W tym celu niejednokrotnie umrze i zostanie wskrzeszony, wpadając w czasową pętlę.

Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
[Doug Liman „Na skraju jutra” - recenzja]

Upalny sezon wielkich wakacyjnych blockbusterów z hukiem otworzył „Na skraju jutra”, nowy film z udziałem specjalisty od ekranowych przebojów spod znaku wielkich pieniędzy i misji niemożliwych. Tom Cruise ponownie musi obronić ludzkość przed totalną anihilacją, ale tym razem świat uratuje w scenerii science fiction i w stylu gier wideo. W tym celu niejednokrotnie umrze i zostanie wskrzeszony, wpadając w czasową pętlę.

Doug Liman
‹Na skraju jutra›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNa skraju jutra
Tytuł oryginalnyEdge of Tomorrow
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery6 czerwca 2014
ReżyseriaDoug Liman
ZdjęciaDion Beebe
Scenariusz
ObsadaTom Cruise, Emily Blunt, Bill Paxton, Lara Pulver, Jeremy Piven, Charlotte Riley, Jonas Armstrong, Madeleine Mantock
MuzykaDarren Rutter
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiUSA
Gatunekakcja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Na skraju jutra” posiada wszystko to, czego szukamy w blockbusterach – dynamiczną akcję, świetną stronę techniczną, walkę o przyszłość świata, pomysłowe koncepty wizualne, przerażających wrogów ludzkości i bohaterów, których losy chętnie się śledzi. Doug Liman wykonał rzetelną robotę, przenosząc na ekran japońską powieść Hiroshiego Sakurazakiego i filmując dwugodzinny materiał w taki sposób, że zainteresowanie losami protagonistów nie słabnie, chociaż ogólna konstrukcja historii, zwłaszcza w drugiej połowie, przywodzi na myśl wiele rozwiązań fabularnych z innych filmów gatunku i pozwala przewidzieć niektóre z posunięć twórców. To właśnie w logice scenariusza można doszukiwać się jedynych mankamentów, wystawiających tolerancję publiczności na próbę. Temat czasu i jego manipulowania to jednak twardy orzech do zgryzienia, motyw wiecznie generujący kontrowersje wśród widzów, którzy chętnie krytykują brak konsekwencji i nielogiczności. „Na skraju jutra” pada ofiarą podobnych błędów co inne fabuły każące igrać bohaterom z czasem, zwłaszcza w zakończeniu, niewyjaśniającym kwestii podstawowych w związku z tym, jak interpretować ostateczne rozwiązanie głównego wątku.
Bill Cage jest majorem, ale nigdy nie walczył na froncie. Przed wojną z Mimikami, potężną rasą obcych, prowadził firmę public relations. W przeddzień wielkiej bitwy o ludzkość, mającej się rozegrać na wybrzeżu Francji, Cage spotyka się z generałem w sprawie relacji na żywo z pola zmagań. Gdy odmawia pojechania na front z ekipą, zostaje zatrzymany, wysłany do bazy wojskowej i staje twarzą w twarz z kosmitami. Zaraz potem ginie, ale nie na próżno, ponieważ za sprawą przejęcia mocy jednego z obcych wpada w pętlę czasu i może powtarzać bez końca wydarzenia z frontu, aż do momentu gdy z pomocą najlepszej wojowniczki ludzkości, Rity Vratasky, rozpracuje słabe strony wroga.
W „Na skraju jutra” widać japoński rodowód pod względem nawiązania do struktury gry wideo. Wszyscy widzowie będący jednocześnie graczami poczują się na seansie filmu Limana jak w domu, ponieważ życie Cage’a „wczytuje” się jak stan gry na etapie, z którym nie umiemy sobie poradzić. Otoczenie i tok wydarzeń pozostają identyczne, ale bohater wszystko zapamiętuje, więc za każdym razem jest w stanie zmienić swoje zachowanie i ulepszyć je w celu pokonania kosmicznych antagonistów. Limanowi udaje się jednak uniknąć „etapowości” filmu. „Na skraju jutra” nie odtwarza mechanicznie kolejnych poziomów, a to dzięki zmieniającej się dynamice montażu i twórczego ukazania repetycji tych samych sytuacji. Polega to nie tylko na wizualnym zróżnicowaniu scen poprzez wybranie nowej perspektywy kamery, lecz również na pokazywaniu nowych aspektów znanych wydarzeń i wprowadzaniu zmian dyktowanych przez ingerencję protagonisty. W drugiej połowie filmu zabawy z kontrolowaniem czasu i resetowaniem bohatera ustępują miejsca bardziej klasycznej walce o ostateczne pokonanie dowództwa wroga. Wtedy napięcie nieco opada, a wszystko dryfuje w kierunku tradycyjnej wielkiej konfrontacji. Ale i wówczas Limanowi udaje się utrzymać poziom zręcznego, świetnie wykonanego kina rozrywkowego.
Tom Cruise, pozostawiony w dobrze znanym sobie środowisku kina akcji, jak zwykle sprawdza się jako obrońca ludzkości mimo woli, na początku doskonale wpasowując się również w postać żółtodzioba na polu bitwy. Mimo że to opowieść o globalnej wojnie z obcymi, fabuła koncentruje się na wycinku ekranowej rzeczywistości i perspektywie jednej osoby, co w pewien sposób czyni film kameralnym blockbusterem. Cage, zmuszony do pokonania strachu przed śmiercią, przechodzi drogę od tchórza do superżołnierza, co jednocześnie odzwierciedla przemianę każdej jednostki w momencie brania na barki odpowiedzialności za innych i odrzucania bezpiecznego egoizmu. Co ciekawe jednak, Cruise ma w „Na skraju jutra” konkurencję w zdobywaniu sympatii publiczność. Dla Emily Blunt film Limana to pierwsza główna rola w kinie akcji. Okazuje się, że utalentowana brytyjska aktorka sprawdza się także w takim repertuarze i często charyzmą i charakterem kradnie show swojemu bardziej doświadczonemu w gatunku koledze po fachu.
koniec
12 czerwca 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Lipiec 2014 (1)
— Sebastian Chosiński, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Z dala od polityki
— Krzysztof Czapiga

Harry Teleporter i Zakon Nieświętych Paladynów
— Agnieszka Szady

Gwiazdorzenie na potęgę
— Urszula Lipińska

Iskrzy jak cholera
— Bartosz Sztybor

Nowości: Sierpień 2003
— Konrad Wągrowski

DVD: Tożsamość Bourne’a
— Konrad Wągrowski

Jason Bourne naszych czasów
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Kompleks Edypa
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.