Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Rawson Marshall Thurber
‹Zabawy z piłką›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZabawy z piłką
Tytuł oryginalnyDodgeball: A True Underdog Story
Dystrybutor CinePix
Data premiery19 listopada 2004
ReżyseriaRawson Marshall Thurber
ZdjęciaJerzy Zieliński
Scenariusz
ObsadaVince Vaughn, Christine Taylor, Ben Stiller, Rip Torn, Justin Long, Stephen Root, Alan Tudyk, Hank Azaria, William Shatner, David Hasselhoff
MuzykaTheodore Shapiro
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania92 min
WWW
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Każdy madafaka gra w zbijaka
[Rawson Marshall Thurber „Zabawy z piłką” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Po seriach filmów o piłce nożnej, koszykówce czy hokeju na lodzie, przyszła pora na sfilmowanie najpopularniejszej nie olimpijskiej gry zespołowej. Zbijak okazuje się świetnym materiałem wyjściowym na dość niezwykłą komedię, w której nawet moralizuje się w sposób groteskowy.

Bartosz Sztybor

Każdy madafaka gra w zbijaka
[Rawson Marshall Thurber „Zabawy z piłką” - recenzja]

Po seriach filmów o piłce nożnej, koszykówce czy hokeju na lodzie, przyszła pora na sfilmowanie najpopularniejszej nie olimpijskiej gry zespołowej. Zbijak okazuje się świetnym materiałem wyjściowym na dość niezwykłą komedię, w której nawet moralizuje się w sposób groteskowy.

Rawson Marshall Thurber
‹Zabawy z piłką›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZabawy z piłką
Tytuł oryginalnyDodgeball: A True Underdog Story
Dystrybutor CinePix
Data premiery19 listopada 2004
ReżyseriaRawson Marshall Thurber
ZdjęciaJerzy Zieliński
Scenariusz
ObsadaVince Vaughn, Christine Taylor, Ben Stiller, Rip Torn, Justin Long, Stephen Root, Alan Tudyk, Hank Azaria, William Shatner, David Hasselhoff
MuzykaTheodore Shapiro
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania92 min
WWW
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W produkcjach dotyczących jakichś konkurencji sportowych, historia ma zawsze taki sam schemat. Mamy grupkę nieudaczników i jakiś problem. Chociaż nie czują się na siłach, to próbują sprostać zadaniu. Jednak nie mają pojęcia, jak się do tego zabrać. Dlatego zaczynają zawsze od druzgoczącej porażki. Załamani i zniechęceni chcą wszystko rzucać. Na ich drodze staje na szczęście stary i doświadczony mędrzec, który oferuje swoją pomoc. Wtedy też jest czas na mój pierwszy ulubiony motyw z takich filmów, czyli trening. Z ogromnym patosem, w zwolnionym tempie i przy dźwiękach jakiegoś wzruszającego/energicznego (zależy od koncepcji) kawałka, widzimy, jak dotychczasowi nieudacznicy dają z siebie wszystko. Potem przychodzi czas na turniej, czyli mój drugi ulubiony motyw. Tutaj zazwyczaj pokazuje się liczne indywidua walczące ze sobą do ostatniej kropli potu. Kiedy nasi protagoniści coraz bardziej się scalają jako team, i powoli docierają do finału, pojawia się nieoczekiwany zwrot akcji. Okazuje się, że umarł mentor drużyny albo jeden z członków został przekupiony czy podupadł psychicznie. Wszyscy się załamują, a nam się wydaje, że to już koniec. Wtedy przychodzi jakiś autorytet, rzuca parę haseł o przyjaźni, odpowiedzialności i honorze, co ponownie łączy drużynę i prowadzi ją do wspaniałego zwycięstwa, wielkiej sławy i mnóstwa innych profitów. Schemat oczywiście nie odnosi się tylko do kilkuosobowych zespołów. Obecny jest także w produkcjach, gdzie z problemem zmaga się jednostka, np. bokser albo gladiator.
W „Zabawach z piłką” mamy grupę nieudaczników składających się z właściciela siłowni Average Joe’s Petera LaFleura (Vince Vaughn), i jego klientów. Jest też oczywiście problem. Niejaki White Goodman (Ben Stiller), założyciel konkurencyjnego zakładu Globo Jym, chce przejąć firmę przeciwnika. LaFleur musi więc zdobyć określoną kwotę, aby przerwać zakusy Goodmana. Jedyną możliwością jest uczestnictwo w turnieju, tzw. „dodgeball”, czyli naszego zbijaka. I dalej już prawie cały czas akcja toczy się według opisanego powyżej schematu, gdzie mentorem jest Rip Torn, a autorytetem Lance Armstrong. Czy to źle? Bynajmniej, ja potraktowałem to nie jako zbiór klisz, ale jako świetny bank nawiązań. Dlatego zawiodłem się, gdy momentami od utartego schematu odstąpiono.
Najbardziej rozbolało mnie ekspresowe potraktowanie samego turnieju. Więcej czasu poświęcono tylko na mecz eliminacyjny i sam finał. Szkoda, ponieważ drużyny zaprezentowane przez tych kilkanaście sekund miały ogromny potencjał komiczny. Niemiecki team pod wodzą Davida Hasselhoffa czy grupa raperów poruszających się jak połączenie MC Hammera i Dr Albana, to tylko czubek góry lodowej. Góry, która niestety za szybko znika z horyzontu.
Irytuje też sam Vince Vaughn, którego „keatonowska” (od Bustera, nie Michaela) mimika pasuje do ekspresyjnego aktorstwa całej reszty, jak „Dogma” do przeglądu filmów katolickich. Na ratunek przychodzi choleryczny, ekstatyczny i wiecznie pobudzony Ben Stiller, notorycznie nas rozśmieszając nadnaturalnie nielogicznymi żartami. Pomagają mu nieobliczalny Rip Torn, pierdołowaty Justin Long, żałosny Stephen Root i karmazynowy Alan Tudyk. Wszyscy śmieszą zarówno słowem, czynem, jak i samą fizjonomią. Problem jest taki, że nie robią tego przez cały film.
„Zabawy z piłką” są jak drużyna grająca w zbijaka. Mają wzloty i upadki. Tak jak zespół nie wygrywa przez cały czas (chyba, że jest to odpowiednik futbolowego Arsenalu Londyn), tak „Dodgeball” nie potrafi utrzymać przysłowiowego „banana” na twarzy. Są momenty, kiedy jeden wybuch śmiechu jest zagłuszany przez kolejny. Niestety, są też takie, gdzie twarz Vaughna przy naszej, to synonim ekspresji. A to dla komedii jest największy grzech. No ale, w naszym kraju, gdzie paradoksalnie największymi grzesznikami są księża, nie powinno to być wyjątkowym problemem.
koniec
6 grudnia 2004

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Lipiec 2016
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż autora

Grucha, pietrucha, sztryngbormengorninghejgen
— Bartosz Sztybor

To nie jest kolejna recenzja...
— Bartosz Sztybor

Latający cyrk
— Bartosz Sztybor

Avada Kedavra, Czarownico!
— Bartosz Sztybor

Przyszłość tkwi w szczegółach
— Bartosz Sztybor

Test pilota Cravena
— Bartosz Sztybor

Camera obskurna
— Bartosz Sztybor

Home Run... i nie wracaj
— Bartosz Sztybor

Rozbis(i)urmaniona karuzela
— Bartosz Sztybor

De ja vu... doo
— Bartosz Sztybor

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.