Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

John Carney
‹Zacznijmy od nowa›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZacznijmy od nowa
Tytuł oryginalnyBegin Again
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery4 lipca 2014
ReżyseriaJohn Carney
ZdjęciaYaron Orbach
Scenariusz
ObsadaJames Corden, Keira Knightley, Mark Ruffalo, Hailee Steinfeld, Mos Def, Karen Pittman, Paul Romero, Catherine Keener, Adam Levine
MuzykaGregg Alexander
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania104 min
WWW
Gatunekdramat, komedia, melodramat, muzyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Depresja hipstera
[John Carney „Zacznijmy od nowa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kto widział „Once”, ten wie, jaka jest recepta Johna Carneya na kino: potrzeba jedynie sympatycznych bohaterów i kilku uroczych piosenek, które oddają ich stan ducha, przy okazji ogrzewając spragnione pociechy serduszka widzów. Obawiam się jednak, że w „Zacznijmy od nowa” słychać zbyt wiele fałszywych tonów, by powtórzyć sukces tamtego filmu.

Jarosław Robak

Depresja hipstera
[John Carney „Zacznijmy od nowa” - recenzja]

Kto widział „Once”, ten wie, jaka jest recepta Johna Carneya na kino: potrzeba jedynie sympatycznych bohaterów i kilku uroczych piosenek, które oddają ich stan ducha, przy okazji ogrzewając spragnione pociechy serduszka widzów. Obawiam się jednak, że w „Zacznijmy od nowa” słychać zbyt wiele fałszywych tonów, by powtórzyć sukces tamtego filmu.

John Carney
‹Zacznijmy od nowa›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZacznijmy od nowa
Tytuł oryginalnyBegin Again
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery4 lipca 2014
ReżyseriaJohn Carney
ZdjęciaYaron Orbach
Scenariusz
ObsadaJames Corden, Keira Knightley, Mark Ruffalo, Hailee Steinfeld, Mos Def, Karen Pittman, Paul Romero, Catherine Keener, Adam Levine
MuzykaGregg Alexander
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania104 min
WWW
Gatunekdramat, komedia, melodramat, muzyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Dan (Mark Ruffalo) jest producentem muzycznym, który najlepsze lata zdaje się mieć już za sobą – w pracy od dawna nie nadąża za trendami w popkulturze i w końcu zostaje zwolniony z wytwórni, którą zakładał; po rozstaniu z żoną w jeszcze większej rozsypce zdaje się jego życie prywatne. Zalewając burbonem kolejne niepowodzenia, robi wszystko, by skończyć na ulicy, ale szczęśliwie odkrywa bratnią duszę w spotkanej przypadkowo Gretcie (Keira Knightley), angielskiej piosenkarce, opłakującej zdradę partnera (też muzyka). Dan, urzeczony talentem dziewczyny, postanawia wyprodukować jej płytę: ponieważ jednak bohaterów nie stać na wynajęcie studia, nagrywają piosenki na ulicach Nowego Jorku, z akompaniamentem zaprzyjaźnionych muzyków i przypadkowych przechodniów. W niczym nie zmniejsza to ich entuzjazmu: nagrywanie na ulicy jest przecież takie autentyczne!
Carney chce bawić i krzepić, a nie odkrywać wielkie prawdy o ludziach, więc łatwo domyślić się, w którą stronę zmierzać będzie cała historia. „Zacznijmy od nowa” każe nam wierzyć, że muzyka jest lekiem na całe zło: alkoholizm Dana, spięcia z żoną i dojrzewającą córką, złamane serce Gretty – z wszystkim tym rozprawia się tu przy pomocy gitary i Steviego Wondera w słuchawkach iPhone’a, nawet nie markując psychologicznej wiarygodności. Niestety, reżyserowi wyraźnie brakuje środków, by obronić w filmie wdzięczne banały o terapeutycznej mocy muzyki. W „Zacznijmy od nowa” nie ma scenariusza – jest playlista; zamiast scen pogłębiających postaci są piosenki, które równie szybko wpadają w ucho, co z niego wylatują. Jedynym godnym odnotowania reżyserskim zabiegiem jest nielinearność narracji z początku filmu – tyle że pomysł ten nic nie wnosi i Carney szybko porzuca go na rzecz bardziej klasycznych rozwiązań.
„Zacznijmy od nowa” jest tak wolne od chropawości, że gdyby skupiać się jedynie na warstwie wizualnej filmu, trudno byłoby wpaść na pomysł, że którykolwiek z bohaterów może być na skraju załamania nerwowego: Nowy Jork jest tu piękny jak z pocztówki, a ciepłe oświetlenie i pastelowe kolory wnętrz sprawiają, że zagracone mieszkania i muzyczne kluby robią wrażenie niezwykle przytulnych. Aktorzy też wyglądają świetnie – Ruffalo (uroczy) i Knightley (zupełnie niewiarygodna w roli naiwnej, szarej myszki), w dużej mierze odtwarzający relację bohaterów „Once”, są niczym ładniejsi kuzyni Glena Hansarda i Markety Irglovej. Wymuskana gładkość filmu kłóci się też z tym, co mówi się tu o samej sztuce: niby bohaterowie bez przerwy podkreślają wagę autentyczności i niezważania na komercyjne wymogi, ale nawet na potrzeby scen „miejskich sesji” wokal Keiry Knightley – skądinąd zaskakująco przyjemny – dogrywany był w studiu.
Nie mam nic przeciwko artystom, którzy flirtują z komercją – nic w tym złego, że Carney postanowił nakręcić „Once” w wersji dla mas i w gwiazdorskiej obsadzie. Nieznośne są dla mnie jedynie festiwal słodkości podawanych przez reżysera oraz pretensjonalne fetyszyzowanie niezależności, podczas gdy „autentyczny” to ostatni epitet, którym „Zacznijmy od nowa” można obdarzyć.
koniec
16 lipca 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Żmije
— Jarosław Robak

American Film Festiwal 2018 (1)
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Pretty in Pink
— Jarosław Robak

Szycie wewnętrzne
— Jarosław Robak

Film o filmie tak złym, że aż dobrym
— Jarosław Robak

Czarująca historia miłosna
— Jarosław Robak

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Ameryka jak wielki park Disneya
— Jarosław Robak

Duch Ameryki a kwestia rasowa
— Jarosław Robak

NajAmerican Film Festival 2017
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.