Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

James Gunn
‹Strażnicy Galaktyki›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułStrażnicy Galaktyki
Tytuł oryginalnyGuardians of the Galaxy
Dystrybutor Disney
Data premiery1 sierpnia 2014
ReżyseriaJames Gunn
ZdjęciaBen Davis
Scenariusz
ObsadaChris Pratt, Bradley Cooper, Vin Diesel, Zoe Saldana, Lee Pace, Karen Gillan, Benicio del Toro, Djimon Hounsou
MuzykaTyler Bates
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiUSA
CyklStrażnicy Galaktyki, Marvel Cinematic Universe
Gatunekakcja, przygodowy, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Esensja ogląda: Sierpień 2014 (1)
[James Gunn „Strażnicy Galaktyki” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W pierwszej sierpniowej edycji filmowych króciaków królują oczywiście „Strażnicy Galaktyki”.

Karolina Ćwiek-Rogalska, Jarosław Robak

Esensja ogląda: Sierpień 2014 (1)
[James Gunn „Strażnicy Galaktyki” - recenzja]

W pierwszej sierpniowej edycji filmowych króciaków królują oczywiście „Strażnicy Galaktyki”.

James Gunn
‹Strażnicy Galaktyki›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułStrażnicy Galaktyki
Tytuł oryginalnyGuardians of the Galaxy
Dystrybutor Disney
Data premiery1 sierpnia 2014
ReżyseriaJames Gunn
ZdjęciaBen Davis
Scenariusz
ObsadaChris Pratt, Bradley Cooper, Vin Diesel, Zoe Saldana, Lee Pace, Karen Gillan, Benicio del Toro, Djimon Hounsou
MuzykaTyler Bates
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiUSA
CyklStrażnicy Galaktyki, Marvel Cinematic Universe
Gatunekakcja, przygodowy, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Strażnicy Galaktyki
Karolina Ćwiek-Rogalska [90%]
Jako że nie wiedziałam przed seansem nic poza ogólnym zarysem komiksowej fabuły oraz faktem, że Karen Gillian, znana mi jako towarzyszka Doctora z serialu „Doctor Who”, tym razem zamiast walczyć z obcymi, próbującymi zniszczyć międzyplanetarny pokój, sama wcieli się w rolę takiegoż obcego, nie wybrałam się do kina z gotowym obrazem filmu, jaki chciałabym zobaczyć. Od strony wizualnej seans 2D okazał się być jednym z najciekawszych, jakie ostatnio miałam okazję oglądać. Doskonale sprawdziła się gra kolorami (i ta dosłowna, czyli pokazywanie humanoidalnych, ale różowych i zielonych, obcych ras, jak i ta przenośna, na zasadzie „kto tu jest czarnym charakterem i jak długo wytrzyma”). Świetnie wyglądały przeróżne kosmiczne miejsca akcji. Bardzo satysfakcjonujące estetycznie były też sceny bitew – bez przesadnego epatowania okrucieństwem (patrz: wizgi poza ekranem), ale i bez zbyt dużej ilości slapstiku. Drużyna głównych bohaterów właściwie nie daje się nie lubić, mimo że każdy ma coś z uszami, zwłaszcza drzewopodobny Groot podbija serca widzów w każdym wieku, żałuję tylko, że podobnej uwagi nie poświęcono ciemnej stronie mocy. Ronan Oskarżyciel miał szansę na bycie nowym ulubionym złym fanów ekranizacji komiksów, ale zarówno ekspozycja postaci (jej motywy, pomysły i plany), jak i czas ekranowy, który otrzymała, uniemożliwiły to. Także Nebula za bardzo nie ma się czym tu wykazać, ale można liczyć, że powróci w kolejnym filmie i wtedy pokaże coś więcej. Jak zwykle można było liczyć na ciekawe camea, które podnosiły jeszcze komediowe walory filmu. Scenariusz jest napisany zgrabnie, chociaż wydaje się, że jeszcze kilka minut, żeby w pełni przedstawić niektóre wątki, nie wyszłoby mu na złe, ale zapewne trzeba poczekać aż do wydania DVD. Na uwagę zasługuje też cudowna ścieżka dźwiękowa: zarówno motywy oryginalne, jak i (zwłaszcza!) wykorzystanie przebojów z lat 70. i 80., które podkreślają to, co widzimy na ekranie, począwszy już od pierwszych scen aż po ostatnie.
Jarosław Robak [80%]
Jeśli rację ma Jim Jarmusch, mówiąc, że w sztuce nic nie jest oryginalne, a twórca powinien kraść ze wszystkiego, co przemawia do jego duszy, reżyser James Gunn okazuje się złodziejem doskonałym. W „Strażnikach Galaktyki” nie ma nic, czego już nie widzielibyśmy wcześniej (no, może z wyjątkiem scen tanecznych w momentach tak kluczowych dla istnienia wszechświata), od Star-Lorda, który przecież jest współczesną inkarnacją postaci granych przez młodego Harrisona Forda, przez fabułę, w której (pozornie) niedobrana grupa wyrzutków okazuje się zdolna do rzeczy wielkich, po kosmiczno-awanturniczy klimat rodem z „Gwiezdnych Wojen” czy „Firefly”. W dodatku Vin Diesel podkłada tu głos pod postać, którą właściwie już kiedyś grał: Groot ma nawet zbliżony zasób słownictwa do Stalowego Giganta z pamiętnej animacji Brada Birda. Gunn lepi z tej kolekcji zapożyczonych motywów i tropów wspaniałą, ekscentryczną (scena po napisach!), cudownie bezpretensjonalną przygodę – tym ciekawszą, że z nieopatrzonymi jeszcze bohaterami, którzy w typowej Marvelowskiej produkcji mogliby liczyć najwyżej na komediowe epizody. Mi również brakuje w „Strażnikach” porządnego villaina: filmowy Ronan to psychopata opętany żądzą władzy i manią niszczenia – i to chyba wszystko, co można o nim powiedzieć. Bardziej interesujący, choć ledwie naszkicowany, jest wątek jego pomagierki Nebuli – jego rozwinięcie to jeden z wielu powodów, dla których z niecierpliwością wyglądał będę sequela.
• • •
DVD
WASZ EKSTRAKT:
70,0 (0,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Grand Budapest Hotel
Karolina Ćwiek-Rogalska [90%]
Z pewnym niepokojem czekałam na wydanie DVD najnowszego filmu Wesa Andersona, bo przywykłam już, że powoli niska cena DVD oznacza rezygnację z dodatków, rzadko kiedy też mamy do wyboru inną opcję niż oryginalna ścieżka dźwiękowa i ewentualnie polskie napisy. Tym razem mogłam więc odetchnąć z ulgą – chociaż zamiast pudełka mamy książeczkę (rzecz gustu), wydania DVD nie okrojono. Sama historia na małym ekranie prezentuje się tak samo dobrze, jak na dużym. Fantasmagoryczna wizja Europy Środkowej, jako niestałej hybrydy państw-miast gdzieś na Wschodzie, gdzie historia zamienia się powoli w andegotę, odznacza się nie tylko wspaniałymi i wycyzelowanymi w najmniejszych detalach walorami estetycznymi, ale także barwną galerią bohaterów (doskonała obsada aktorska zerka na nas już z okładki, tak jak wcześniej z plakatu) i świetną ściężką dźwiękową, napisaną przez Alexandre’a Desplata, w której połączył on niemieckie brzmienia foklorystyczne i klasyczne ze słowiańskimi instrumentami, a nawet chóralną muzyką kościelną. Sama fabuła, rozgrywana na kilku planach czasowych, pozwala wciągnąć się w wykreowany przez Andersona świat, ale także świetnie ilustruje iluzoryczność kolejnych warstw kulturowych, narzucanych na środkowoeuropejską czasoprzestrzeń. Zawsze bowiem gdzieś ten rąbek „czegoś innego”, będzie wystawał, niezależnie co narzucimy na wierzch.
koniec
6 sierpnia 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Żaden szop nie został skrzywdzony
— Agnieszka Szady

Wspomnienie miłości, czyli „Grand Budapest Hotel”
— Karolina Rochnowska

Esensja ogląda: Kwiecień 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady

Co nam w kinie gra: Grand Budapest Hotel
— Marta Bałaga

Berlinale 2014: Ludzie w hotelu
— Marta Bałaga

Z tego cyklu

Marzec 2018 (2)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Luty 2018 (2)
— Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Luty 2018 (1)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Styczeń 2018 (1)
— Jarosław Loretz

Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (2)
— Sebastian Chosiński

Grudzień 2017 (1)
— Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Listopad 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Kamil Witek

Tegoż twórcy

Krótko o filmach: Spotkanie na pustkowiu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skażona utopia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Kosmiczne jaja
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wspomnienie miłości, czyli „Grand Budapest Hotel”
— Karolina Rochnowska

Co nam w kinie gra: Grand Budapest Hotel
— Marta Bałaga

Berlinale 2014: Ludzie w hotelu
— Marta Bałaga

Superbohaterowie na Transatlantyku: Super
— Konrad Wągrowski

3. American Film Festival: Dzień pierwszy
— Kamil Witek

Wszystkie lisy nasze są
— Karol Kućmierz

Tegoż autora

Krótko o filmach: To właśnie życie
— Jarosław Robak

Oscary 2019: Esensja przyznaje Oscary
— Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Żmije
— Jarosław Robak

American Film Festival 2018 (3)
— Jarosław Robak, Konrad Wągrowski

American Film Festival 2018 (2)
— Jarosław Robak

American Film Festiwal 2018 (1)
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Krótko o filmach: Tomb Raider
— Jarosław Robak

Pretty in Pink
— Jarosław Robak

Oscary 2018: Ranking filmów oscarowych
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Esensja przyznaje Oscary
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.