Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Walter Hill
‹Supernova›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSupernova
Dystrybutor Imperial
ReżyseriaWalter Hill
ZdjęciaLloyd Ahern II
Scenariusz
ObsadaJames Spader, Angela Bassett, Robert Forster, Lou Diamond Phillips, Robin Tunney
MuzykaDavid C. Williams
Rok produkcji2000
Kraj produkcjiSzwajcaria, USA
Czas trwania90 min
GatunekSF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Supernova
[Walter Hill „Supernova” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Supernova” to opowieść o szóstce dzielnych bohaterów, załogi bardzo nowoczesnego międzygwiezdnego statku-szpitala. Główny wątek historii zaczyna się w momencie, gdy zostaje odebrany sygnał alarmowy z odległej części kosmosu.

Paweł Szymański

Supernova
[Walter Hill „Supernova” - recenzja]

„Supernova” to opowieść o szóstce dzielnych bohaterów, załogi bardzo nowoczesnego międzygwiezdnego statku-szpitala. Główny wątek historii zaczyna się w momencie, gdy zostaje odebrany sygnał alarmowy z odległej części kosmosu.

Walter Hill
‹Supernova›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSupernova
Dystrybutor Imperial
ReżyseriaWalter Hill
ZdjęciaLloyd Ahern II
Scenariusz
ObsadaJames Spader, Angela Bassett, Robert Forster, Lou Diamond Phillips, Robin Tunney
MuzykaDavid C. Williams
Rok produkcji2000
Kraj produkcjiSzwajcaria, USA
Czas trwania90 min
GatunekSF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Po przybyciu na miejsce, skąd nadano sygnał, zresztą – nie bez ofiar, cała załoga staje twarzą w twarz z najpoważniejszym w swym życiu zagrożeniem. Jedynym, który uratował się z pobliskiej bazy jest młody mężczyzna, który dzięki kapsule ratunkowej trafia na pokład statku. Przybywa nie sam. Przywozi ze sobą pewien przedmiot. Artefakt. Od tego momentu zaczynają się poważne kłopoty dla załogi jak i potencjalne zagrożenie dla całej ludzkości.
Film ten trafił do kin w USA w styczniu zeszłego roku. U nas miał się pojawić kilka miesięcy później, ale tak się nie stało i w Polsce film ukaże się tylko na kasetach wideo. I myślę, że stało się tak nie bez przyczyny.
„Supernova” to film, który na pierwszy rzut oka należałoby zaliczyć do dzieł z gatunku science fiction, jednak po obejrzeniu więcej niż dwudziestu minut zmieniamy zdanie. Na nieszczęście dla nas, film przekształca się w dzieło, które należy bardziej utożsamiać z thrillerami i to tymi z gatunku B. Nie wszyscy więc bohaterowie poznani na początku filmu dotrwają do napisów końcowych – tak jak i zapewne część widowni.
Za stworzenie filmu zabrała się naprawdę doborowa ekipa. Zagrały tu tacy aktorzy jak James Spader (główna rola w filmie „Gwiezdne Wrota”) oraz Angela Bassett znana m.in. z filmu biograficznego o Tinie Turner. W filmie wziął udział także Robert Forster, nominowany do Oscara za rolę w „Jackie Brown”. A i reszta obsady, mimo skromniejszego dorobku, całkiem dobrze sobie radziła na planie.
Za reżyserię odpowiedzialny był Walter Hill. Człowiek, ten ma czym się pochwalić, co prawda bardziej jako pisarz niż reżyser. Jest twórcą scenariuszy do dwóch pierwszych części „Obcego”, maczał też palce przy tworzeniu trzeciej części tej sagi. Za scenografię odpowiedzialny był Marek Dobrowolski i wywiązał się ze swojego zadania na piątkę. To, co widzimy na ekranie: wnętrza statku, bazę – ogląda się z przeświadczeniem, że tak właśnie powinno być. Trzeba także powiedzieć, że twórcy efektów wizualnych i dźwiękowych sprawili się bardzo dobrze. Ale teraz chyba każdy film, aby być zauważonym, nie może lekceważyć tego zagadnienia.
Najsłabszym jednak elementem filmu jest scenariusz. Z trójki jego twórców najbardziej znany chyba jest William Malone, człowiek, który reżyserował odcinki takich seriali telewizyjnych jak „Opowieści z Krypty” czy „Freddy’s Nightmares”. To pewnie dlatego film „Supernova” zawdzięcza sobie to, że przypomina bardziej krwawą rozróbę wilkołaka niż historię na kształt „Odysei kosmicznej”. Scenariusz jest napisany dokładnie tak, jakby miał to być kolejny odcinek serialu puszczanego w kinie nocnym dla osób o mocnych nerwach. Jednak, myślę, że i w tym przypadku byłby to słaby odcinek. Budowane napięcie jest raczej marne i nie wywołało u mnie głębszych emocji, znudzenie brało górę nad wszystkim. Przyglądanie się jak giną kolejne osoby w nierównej walce już nie robi na nikim wrażenia, nawet odliczanie do zagrażającego głównym bohaterom wybuchu supernowej nie dodało napięcia.
Główna refleksja, jaka nasunęła mi się w trakcie oglądania filmu, to myśl: dlaczego twórcy filmowi tak nadużywają tematyki fantastycznej tylko po to, aby sprzedać swoje marne wypociny? Czy muszą całość zapakować w futurystyczny kamuflaż w stylu SF (statek, kosmos, załoga, walka, niebezpieczeństwo, itd.)? Niestety dla nich, jak i dla nas, z takich kompozycji najczęściej wychodzi nieziemski gniot, tak jak i w tym przypadku. Praca wielu osób poszła na marne, mimo że stworzyli sporo udanych elementów tego filmu. Wszystko jednak psuje scenariusz. Jeśli ktoś oglądał taki thriller jak „Martwa cisza” to może się poszczycić znajomością dziewięćdziesięciu procent głównego wątku filmu. Czy oryginalność to grzech ?
Czy warto obejrzeć ten film? Pierwsze dwadzieścia minut mógłbym polecić, ale cała reszta jest w stanie zniechęcić nawet wiernych fanów thrillerów, nie mówiąc już o fanach SF, których przy ekranie nie zatrzyma nawet nadzieja na szczęśliwe zakończenie i ratunek dla ludzkości.
koniec
1 marca 2001

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Piękna próżnia
— Jarosław Loretz

Tegoż twórcy

Piękna próżnia
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.