Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Aneta Kopacz
‹Joanna›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJoanna
Data premiery20 lutego 2015
ReżyseriaAneta Kopacz
ZdjęciaŁukasz Żal
Scenariusz
MuzykaJan A.P. Kaczmarek
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania40 min
Gatunekbiograficzny, dokument, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Nasze oscarowe dokumenty
[Aneta Kopacz „Joanna”, Tomasz Śliwiński „Nasza klątwa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Już za kilka godzin dowiemy się, czy któryś z polskich nominowanych krótkometrażowych dokumentów – „Joanna” bądź „Nasza klątwa” – zdobędzie Oscara. W oczekiwaniu na werdykt zapoznajmy się z recenzjami obu filmów.

Jarosław Robak, Konrad Wągrowski

Nasze oscarowe dokumenty
[Aneta Kopacz „Joanna”, Tomasz Śliwiński „Nasza klątwa” - recenzja]

Już za kilka godzin dowiemy się, czy któryś z polskich nominowanych krótkometrażowych dokumentów – „Joanna” bądź „Nasza klątwa” – zdobędzie Oscara. W oczekiwaniu na werdykt zapoznajmy się z recenzjami obu filmów.

Aneta Kopacz
‹Joanna›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJoanna
Data premiery20 lutego 2015
ReżyseriaAneta Kopacz
ZdjęciaŁukasz Żal
Scenariusz
MuzykaJan A.P. Kaczmarek
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania40 min
Gatunekbiograficzny, dokument, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Joanna [90%]
Jarosław Robak
To nie jest zwykły reportaż o umieraniu, ale list miłosny do życia. Reżyserka Aneta Kopacz, portretując chorą na raka Joannę Sałygę (autorkę bloga Chustka), w niezwykły sposób wydobywa zmysłowość z codzienności swojej bohaterki, tworząc jeden z najpiękniejszych filmów o macierzyństwie, jakie znam. W filmie Kopacz to nie śmiertelna choroba definiuje bohaterkę – ktoś niezorientowany, o tym, że ta inteligentna, zabawna, modnie ubrana kobieta ma przed sobą kilka miesięcy życia, domyśli się dopiero po kilku minutach, które wypełnią urocze scenki rodzajowe. Reżyserka woli pokazywać swoją bohaterkę tam, gdzie ta czuje się najlepiej: spędzającą czas z dzieckiem, mężem oraz na tle natury, która w obiektywie operatora Łukasza Żala kojarzyć się może z poetyckimi impresjami z filmów Terrence’a Malicka. Za to niemal nie widać w filmie pigułek, szpitali i lekarzy; prawie do zera zredukowano też dialogi informujące o postępach choroby, zostawiając widzowi pole do domysłów – dzięki temu nie ma w „Joannie” ani grama emocjonalnego szantażu, ani przez chwilę Kopacz nie mówi, jak mamy się czuć i ile powinniśmy wypłakać łez, oglądając film. Najwspanialszym wątkiem w tym czterdziestominutowym dokumencie jest relacja Joanny z Jankiem, jej małym, ale nad wyraz dojrzałym, synkiem – oglądamy subtelnie sfilmowane zabawy, drobne sprzeczki, pieszczoty, a przede wszystkim zaskakująco mądre rozmowy: o życiu, śmierci, przyjaźni, miłości. Wygląda to tak, jakby kobieta niemal każdą chwilę, jaka jej została, chciała poświęcić na przekazanie dziecku tego, czego sama się nauczyła – będąc jednocześnie otwartą na jego uwagi: najczęściej powtarzającym się zdaniem w filmie jest: „Chciałabym wiedzieć, co ty o tym myślisz”. Dokument Kopacz najbardziej bolesny jest wtedy, gdy dociera do nas, że ten ciepły – i mimo wszystko szczęśliwy – obraz macierzyństwa nie będzie trwał wiecznie: kończące film urywki z codzienności Janka i Joanny tworzą piękną, chwytającą za gardło metaforę nieuchronnej rozłąki i utraty.

Tomasz Śliwiński
‹Nasza klątwa›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNasza klątwa
ReżyseriaTomasz Śliwiński
ZdjęciaMagda Hueckel, Tomasz Śliwiński
Scenariusz
ObsadaMagda Hueckel, Tomasz Śliwiński, Leo Hueckel-Sliwinski
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania28 min
Gatunekdokument, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Nasza klątwa [90%]
Konrad Wągrowski
"Nasza klątwa" Tomasza Śliwińskiego (prywatnie też ojca Leo, głównego bohatera filmu) to dokument wyjątkowo prosty w swej strukturze. Większość jego scen to rozmowa zmęczonych rodziców, którzy - jak można się domyślać - po całodziennej opiece nad chorym dzieckiem, mają chwilę na wytchnienie i własne refleksje na temat ich sytuacji. Leo urodził z wyjątkowo rzadkim schorzeniem, zwanym Klątwą Ondyny - jego organizm może w czasie snu przestać oddychać. Z tego też powodu w tym czasie oddychanie musi być nieustannie wspierane przez respirator, a do tego dochodzą dodatkowe konieczne zabiegi, jak wymiany aparatu zamocowanego do otworu w tchawicy po tracheotomii (szczegółowo ukazana scena codziennej pracy przy tym zabiegu jest najmocniejszym elementem filmu). Rodzice - Tomasz Śliwiński i Magda Hueckel - rozmawiają szczerze o swej sytuacji, o swych obawach i nadziejach (tym pierwszych jest zdecydowanie więcej), o problemach ich dnia codziennego, a możliwych przyszłościach jego dziecka, o pułapkach jakie jeszcze na niego czekają, o szansach jakie ma by prowadzić choć w jakimś ułamku normalne życie. Nie wydają się mieć pretensji do losu, zdają się zbyt zmęczeni na takie reakcje, ale nie ma też w ich nastawieniu nieuzasadnionego optymizmu. Po prostu próbują wykonywać swoje działania i starają się mieć choć chwile radości z klasycznego rodzicielstwa. Bo właśnie "Nasza klątwa" jest filmem o rodzicielstwie - o miłości, o poświęceniu, o nadziejach i lękach - i kończy się w zaskakująco podnoszący na duchu sposób, będący właśnie wyrazem radości z posiadania dziecka, niezależnie od tego, z jakimi wyzwaniami się ono tu wiąże. Film dla wszystkich rodziców z pewnością niezwykle poruszający, każący też inaczej spojrzeć na swe zwykłe, codzienne problemy.
koniec
22 lutego 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.