Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 lutego 2024
w Esensji w Esensjopedii

Taylor Hackford
‹Ray›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRay
Dystrybutor UIP
Data premiery4 lutego 2005
ReżyseriaTaylor Hackford
ZdjęciaPaweł Edelman
Scenariusz
ObsadaJamie Foxx, Kerry Washington, Regina King, Clifton Powell, Harry J. Lennix, Bokeem Woodbine, Aunjanue Ellis, Sharon Warren, C.J. Sanders, Curtis Armstrong, Richard Schiff, Larenz Tate, Terrence Howard, David Krumholtz, Wendell Pierce, Chris Thomas King, Thomas Jefferson Byrd, Rick Gomez, Denise Dowse, Warwick Davis, Patrick Bauchau, Robert Wisdom, Kurt Fuller, Willie Metcalf, Mike Pniewski
MuzykaCraig Armstrong, Ray Charles
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania152 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Biografia według przepisu
[Taylor Hackford „Ray” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wspaniała rola, wspaniała muzyka, bardzo typowa fabuła. „Ray” jest z pewnością filmem przyzwoitym, ale brak mu polotu i oryginalności.

Konrad Wągrowski

Biografia według przepisu
[Taylor Hackford „Ray” - recenzja]

Wspaniała rola, wspaniała muzyka, bardzo typowa fabuła. „Ray” jest z pewnością filmem przyzwoitym, ale brak mu polotu i oryginalności.

Taylor Hackford
‹Ray›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRay
Dystrybutor UIP
Data premiery4 lutego 2005
ReżyseriaTaylor Hackford
ZdjęciaPaweł Edelman
Scenariusz
ObsadaJamie Foxx, Kerry Washington, Regina King, Clifton Powell, Harry J. Lennix, Bokeem Woodbine, Aunjanue Ellis, Sharon Warren, C.J. Sanders, Curtis Armstrong, Richard Schiff, Larenz Tate, Terrence Howard, David Krumholtz, Wendell Pierce, Chris Thomas King, Thomas Jefferson Byrd, Rick Gomez, Denise Dowse, Warwick Davis, Patrick Bauchau, Robert Wisdom, Kurt Fuller, Willie Metcalf, Mike Pniewski
MuzykaCraig Armstrong, Ray Charles
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania152 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
O tym, że Ray Charles Robinson, znany szerzej jako Ray Charles, był niezwykle interesującą postacią nie trzeba nikogo przekonywać. Wywodząc się z czarnej biedoty amerykańskiego Południa, na dodatek chorując na nieuleczalną chorobę oczu i ślepnąc już w dzieciństwie, osiągnął niezwykle wiele, stając się jednym z najsłynniejszych muzyków XX wieku, a jego piosenki znane są doskonale na wszystkich kontynentach. Doszedł do tego wszystkiego dzięki swojemu talentowi i determinacji. Przy tym miał po drodze oczywiście niemało konfliktów z innymi ludźmi, związków z kobietami, problemów rodzinnych, a przede wszystkim problemów z uzależnieniem od narkotyków. Doskonały materiał na filmowa biografię.
I taki film oczywiście powstał. Jego kręcenie rozpoczęło się jeszcze za życia Raya Charlesa, lecz premiera nastąpiła niestety już po śmierci artysty 10 czerwca 2004 roku. W rolę muzyka wcielił się będący obecnie na fali aktor Jamie Foxx, którego mieliśmy okazję niedawno obejrzeć w świetnej roli w „Zakładniku” Michaela Manna. Za kamerą stanął Taylor Hackford, reżyser o dorobku dość nierównej jakości. Na szczęście tym razem tematu nie schrzanił. Ale również nie potrafił z niego wyciągnąć niczego wykraczającego ponad przeciętność.
„Ray” bowiem jest biografią całkowicie poprawną. Nie nudzącą, unikającą najgorszych błędów w rodzaju zbyt długiemu i nużącego poświęcania czasu dzieciństwu bohatera, czy nieistotnym faktom. Od strony realizacyjnej to również film bez zarzutu – ładne zdjęcia, interesująca scenografia, przyzwoite aktorstwo całej ekipy. Ale niestety w żaden sposób nie odróżnia się od innych, typowych, hollywoodzkich biografii. Mamy w nim bowiem Traumatyczne Wspomnienie z Dzieciństwa, które Kładzie Cień na Całym Życiu Bohatera, mamy Trudne Pierwsze Kroki i Pierwsze Sukcesy. Dalej obejrzymy Lot ku Upadkowi, połączony z Problemami Rodzinnymi i Zawodowymi. Wreszcie Przebudzenie, Nawrócenie, finałowy Sukces i Umoralniające Zakończenie. I niestety dokładnie w ten sposób skonstruowany jest film Taylora Hackforda. Są w nim co prawda dwa odrobinę niestandardowe pomysły – brak chronologii w opowieści i budowanie wizerunku dzieciństwa poprzez ciągłe retrospekcję oraz najlepsze chyba w filmie sceny, w których aktualna sytuacja bohatera jest ilustrowana tekstami jego piosenek. Ale z drugiej strony pojawia się też w filmie zupełnie bezzasadne, nie wynikającego wcale z fabuły filmu antyrasistowskie przesłanie w podsumowaniu. Poza tym film ten można nazwać jednym słowem – bezpieczny.
Znajdziemy w „Rayu” dwa elementy wybijające się ponad przeciętność filmowej produkcji. Pierwszą z nich jest przewijająca się przez cały film wspaniała muzyka tytułowego bohatera. Słyszymy chyba wszystkie największe przeboje Raya Charlesa, a nogi podczas seansu same ruszają się w rytm muzyki. Drugą - największą zaletą - jest doskonała rola Jamie Foxxa. Można ją określić w bardzo prosty sposób – Foxx na te dwie godziny seansu po prostu stał się Rayem Charlesem, skopiował doskonale jego sposób zachowywania się, poruszania, mówienia – absolutny ewenement wśród filmowych biografii. Mimo wszystko trudno jest pojąć oscarową nominację dla tego w gruncie rzeczy przyzwoitego, ale przeciętnego i pozbawionego polotu filmu.
koniec
1 marca 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Odrażający, brzydcy i… skorumpowani
Sebastian Chosiński

21 II 2024

Za sprawą pieriestrojki radziecka kinematografia wzbogaciła się o dziesiątki znakomitych filmów, które jeszcze parę lat wcześniej nie mogłyyby powstać z powodu cenzury. Najwięcej zyskało kino gatunkowe, zwłaszcza sensacyjne. Jednym z najwartoświoszych dzieł zrealizowanych tuż przed upadkiem Kraju Rad był dwuczęściowy uzbecki „Kodeks milczenia” Zinowija Rojzmana, w powstaniu którego maczali palce dwaj kultowi autorzy sowieckich kryminałów – Gieorgij Wajner i Leonid Słowin.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 3. odc. 2. Gra pozorów z wysoką stawką w tle
Marcin Mroziuk

19 II 2024

Nie da się ukryć, że River Cartwright całkiem często najpierw działa, a dopiero później myśli. Można podejrzewać, że tę cechę jego charakteru postanowił teraz wykorzystać ktoś całkiem dobrze go znający, a w efekcie Jackson Lamb będzie musiał się martwić o bezpieczeństwo już dwóch swoich podwładnych.

więcej »

East Side Story: Bandyta też chce być kochany
Sebastian Chosiński

18 II 2024

Myślicie, że to łatwo i przyjemnie być narkobaronem? Owszem, człowiek opływa w luksusy, ale każdego dnia, ba! każdej godziny, musi być przygotowany na to, że jeśli nie dopadnie go policja, to mogą to zrobić konkurenci w biznesie. Tak właśnie wygląda życie Mardon-baja – głównego negatywnego bohatera (bo są i pozytywni) dwuczęściowego uzbecko-rosyjskiego dramatu sensacyjnego „Baron” Rustama Sagdijewa.

więcej »

Polecamy

Zemsty szpon

Z filmu wyjęte:

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Z wątrobą na dłoni
— Jarosław Loretz

Panika na planie
— Jarosław Loretz

Jak nie gryzoń, to może jaszczurka?
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem... inaczej
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem...
— Jarosław Loretz

Miły uśmiech na nowy rok
— Jarosław Loretz

Odcinek świąteczny
— Jarosław Loretz

Podniebne newsy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.