Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Valérie Donzelli
‹Marguerite & Julien›

EKSTRAKT:0%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMarguerite & Julien
Tytuł oryginalnyMarguerite et Julien
ReżyseriaValérie Donzelli
ZdjęciaCéline Bozon
Scenariusz
ObsadaAnaïs Demoustier, Jérémie Elkaïm, Frédéric Pierrot, Aurélia Petit, Raoul Fernandez, Catherine Mouchet, Bastien Bouillon, Sami Frey
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania105 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Cannes 2015: Sprawa rodzinna
[Valérie Donzelli „Marguerite & Julien” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Marguerite & Julien” nie wywołał w Cannes kontrowersji; w końcu odkąd ulubionym sposobem spędzania wolnego czasu stały się maratony „Gry o tron”, wszyscy zdążyli się już trochę oswoić z kazirodztwem. Valérie Donzelli opowiada wprawdzie o zakazanej namiętności pomiędzy rodzeństwem, ale zamiast prowokować – nudzi i irytuje zmanierowaniem. Przerost formy nad treścią.

Marta Bałaga

Cannes 2015: Sprawa rodzinna
[Valérie Donzelli „Marguerite & Julien” - recenzja]

„Marguerite & Julien” nie wywołał w Cannes kontrowersji; w końcu odkąd ulubionym sposobem spędzania wolnego czasu stały się maratony „Gry o tron”, wszyscy zdążyli się już trochę oswoić z kazirodztwem. Valérie Donzelli opowiada wprawdzie o zakazanej namiętności pomiędzy rodzeństwem, ale zamiast prowokować – nudzi i irytuje zmanierowaniem. Przerost formy nad treścią.

Valérie Donzelli
‹Marguerite & Julien›

EKSTRAKT:0%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMarguerite & Julien
Tytuł oryginalnyMarguerite et Julien
ReżyseriaValérie Donzelli
ZdjęciaCéline Bozon
Scenariusz
ObsadaAnaïs Demoustier, Jérémie Elkaïm, Frédéric Pierrot, Aurélia Petit, Raoul Fernandez, Catherine Mouchet, Bastien Bouillon, Sami Frey
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania105 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Marguerite (Anaïs Demoustier) i Julien (Jérémie Elkhaïm, który jest także współautorem scenariusza) są nierozłączni, ale nikt oprócz ich surowego wuja nie widzi w ich więzi nic odbiegającego od normy. Namawia on ich ojca, by na kilka lat rozdzielił rodzeństwo – Julien wysłany zostaje do szkół, a Marguerite zostaje w rodzinnym zamku i bez wahania odrzuca wszystkich pretendentów do swojej ręki. Gdy dorosły już chłopak wraca wreszcie do domu okazuje się, że pomimo lat rozłąki nic się pomiędzy nimi nie zmieniło. Teraz ich uczucie zostaje jednak uznaje za obrazę boskich i ludzkich praw.
Film Donzelli zaczyna się jako baśń opowiadana przyciszonym głosem przez podekscytowane dziewczynki. Mimo że oparty jest na prawdziwej podobno historii żyjącego w XVI wieku rodzeństwa de Ravalet i scenariuszu, który Jean Gruault napisał kiedyś dla samego Francois Truffaut, „Marguerite & Julien” nie można określić mianem klasycznego filmu kostiumowego - dzieje się wszędzie i nigdzie.
Jak tłumaczyła debiutująca w konkursie głównym Donzelli, beztrosko mieszając style, epoki i... środki transportu (dorożka pojawia się tu obok helikopterów), chciała osiągnąć efekt ponadczasowości. Film wydaje się jednak po prostu pozbawiony stylu; przypomina trochę szkolne przedstawienia, podczas których spod wypożyczonych strojów wystają brudne tenisówki, a upięte włosy podtrzymują spinki z Hello Kitty.
Chaotyczność przejawia się też w aktorstwie – każdy wydaje się grać w zupełnie innym filmie, a wszystkie z nich są złe. Biedna Geraldine Chaplin w makijażu arlekina przez cały czas trwania seansu ustawia sobie pasjansa, bawiąc się o wiele lepiej niż widzowie, a Demoustier i zaskakująco pasywny Elkhaïm są po francusku bladzi i fotogeniczni. Zupełnie jak sceny ich pośpiesznych zbliżeń, związek tej pary jest pozbawiony ognia. Jak na opowieść o miłości ponad podziałami film Donzelli jest zaskakująco oziębły.
Choć francuska reżyserka powołuje się na znane opowieści o uciekających przed całym światem kochankach, „Marguerite & Julien” zupełnie brak dynamiki. „W filmie zadaję pytanie o to, jak daleko można posunąć się w imię miłości” - powiedziała Donzelli podczas konferencji prasowej. Chyba nie dalej niż do Giszowca - nawet sceny pościgu, składające się w gruncie rzeczy na przejażdżkę osłem po plaży wypadają tu mało ekscytująco. Nie wystarczy umieścić w tytule filmu dwóch imion, żeby stworzyć „Bonnie & Clyde”.
koniec
22 maja 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Wojna jest w nas
— Marta Bałaga

Gwiezdny przybysz
— Marta Bałaga

Ta podstępna miłość
— Marta Bałaga

Zagubieni
— Marta Bałaga

Samotny mężczyzna
— Marta Bałaga

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.