Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Joss Whedon
‹Avengers: Czas Ultrona›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
60,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAvengers: Czas Ultrona
Tytuł oryginalnyAvengers: Age of Ultron
Dystrybutor Disney
Data premiery7 maja 2015
ReżyseriaJoss Whedon
ZdjęciaBen Davis
Scenariusz
ObsadaScarlett Johansson, Aaron Taylor-Johnson, Robert Downey Jr., Chris Hemsworth, James Spader, Chris Evans, Elizabeth Olsen, Cobie Smulders
MuzykaBrian Tyler
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiUSA
CyklAvengers, Marvel Cinematic Universe
Czas trwania150 min
Gatunekakcja, fantasy, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Bohaterowie są zmęczeni, sfrustrowani i na granicy załamania nerwowego
[Joss Whedon „Avengers: Czas Ultrona” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Rozmazujące się w oczach sceny walk. Traumatyczne wspomnienia lub wizje. Poważne rozmowy. Niepoważne komentarze. Bohaterowie ludzcy i komiksowi zarazem. „Avengers. Czas Ultrona” daje nam to wszystko. I tylko lepiej nie pytać, komu i na jakiej podstawie Źli Wrogowie płacą rachunki za prąd…

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Bohaterowie są zmęczeni, sfrustrowani i na granicy załamania nerwowego
[Joss Whedon „Avengers: Czas Ultrona” - recenzja]

Rozmazujące się w oczach sceny walk. Traumatyczne wspomnienia lub wizje. Poważne rozmowy. Niepoważne komentarze. Bohaterowie ludzcy i komiksowi zarazem. „Avengers. Czas Ultrona” daje nam to wszystko. I tylko lepiej nie pytać, komu i na jakiej podstawie Źli Wrogowie płacą rachunki za prąd…

Joss Whedon
‹Avengers: Czas Ultrona›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
60,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAvengers: Czas Ultrona
Tytuł oryginalnyAvengers: Age of Ultron
Dystrybutor Disney
Data premiery7 maja 2015
ReżyseriaJoss Whedon
ZdjęciaBen Davis
Scenariusz
ObsadaScarlett Johansson, Aaron Taylor-Johnson, Robert Downey Jr., Chris Hemsworth, James Spader, Chris Evans, Elizabeth Olsen, Cobie Smulders
MuzykaBrian Tyler
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiUSA
CyklAvengers, Marvel Cinematic Universe
Czas trwania150 min
Gatunekakcja, fantasy, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Gdzie te czasy, kiedy filmowy superbohater mógł co najwyżej podnieść ciężarówkę (styropianową) albo oddechem zamrozić jeziorko (namalowane), natomiast najgorszą rzeczą, jaką mógł zrobić jego przeciwnik, było uwięzienie jakiejś ślicznotki w Bardzo Tajnej Bazie. Gdy rozwój efektów komputerowych umożliwił realistyczne pokazanie dewastowania całych dzielnic, twórcy scenariuszy zaczęli się zastanawiać nad losem ich mieszkańców. W poprzednich „Avengersach” po zniszczeniu połaci Nowego Jorku przez chwilę pokazano znicze, płaczących ludzi oraz ścianę oblepioną kartkami o zaginionych. „Czas Ultrona” konsekwentnie idzie w podobnym kierunku. Co bardziej marudni fani będą się wprawdzie czepiać, że zburzenie nawet niedokończonego i pustego wieżowca (zaraz… plac budowy pusty w środku dnia?…) otoczonego ruchliwymi ulicami i tak spowodowałby jakieś ofiary, ale przynajmniej widać, że bohaterowie – w tym przypadku Tony Stark – troszczą się, by było ich jak najmniej. A zdjęcia pokrwawionych, zszokowanych kobiet w średnim wieku oraz ludzi uciekających przez tumanami kurzu i gruzu wypadły całkiem przekonująco; znacznie bardziej, niż ujęcia gapiów, którzy w obliczu szalejącego Hulka zamiast wiać, gdzie pieprz rośnie, stoją i przyglądają mu się zza pleców policji.
Chronienie cywili w pewnym momencie stawia naszych bohaterów przed dramatycznym wyborem: czy pozwolić na śmierć paru tysięcy ludzi (których nie udało się na czas ewakuować), by uratować całą resztę ludzkości? Odpowiedź jest właściwie jasna, ale konieczność jej udzielenia sprawia, że co najmniej jedna osoba z drużyny rozważa pomysł, żeby zginąć razem z nimi. Natomiast kiedy trzeba poważnie się z kimś rozprawić, przeciwnikami są roboty – dzięki czemu bohaterowie nie mają moralnych oporów, że zabijają, zaś reżyser nie ma problemu z rozpaczliwym unikaniem pokazywania krwi.
„Czas Ultrona” jest zdecydowanie bardziej mroczny, niż poprzedni „Avengersi”, nawet nieśmiertelne słowne przepychanki między postaciami wypadają dość blado. Pojawia się postać umiejąca manipulować psychiką ludzi, i o ile ponura wizja zesłana Starkowi pozostaje jeszcze w klimatach fantastyczno-komiksowych, o tyle wspomnienia Nataszy przyprawiły mnie o zimne dreszcze. I akurat nie tyle sceny przedoperacyjne, co szare kadry z tancerkami poruszającymi się jak marionetki (w jednym z ujęć baletowa poza wyglądała, jakby ktoś im skrępował ręce z tyłu).
Oczywiście porządny film superbohaterski wymaga odpowiednio ciekawego arcyłotra. Tym razem jest nim sztuczna inteligencja, władająca legionem mechanicznych ciał, a na wypadek, gdyby to skojarzenie nie było dość jasne, w swojej „głównej” postaci ma coś w rodzaju skierowanych do dołu rogów. Ultron ma lekko rozchwianą psychikę, bywają chwile, kiedy zachowuje się niczym dziecko (szczególnie widać to w epizodzie afrykańskim), co w połączeniu z jego nadludzką siłą sprawia odpowiednio upiorne wrażenie. Właściwie wyrasta na postać wszechmocną: opanowuje cały internet1), a nawet buduje wydajnie działającą fabrykę w quasi-komunistycznym państwie. Niestety, problem z wszechmocnym przeciwnikiem jest taki, że pokonać go może tylko deus ex machina… i tak też – dosłownie! – dzieje się w tym przypadku.
Problemem „Avengersów” zawsze była duża liczba postaci, z których każdej trzeba dać odpowiedni „czas ekranowy” i odpowiednio powiązać z pozostałymi. Obecnie na pierwszy plan wychodzą Clint, Natasza i Bruce (czyli Sokole Oko, Czarna Wdowa i Hulk). Tony Stark jest wprawdzie postacią ważną dla fabuły, jednak – mimo wszystkich swoich lęków i rozterek – potraktowany raczej jak dekoracja. Tymczasem bohaterowie, którzy poprzednio pełnili rolę pomocników, tym razem dostają ciekawe – i niekiedy dość nieoczekiwane – rozwinięcie osobowości oraz relacji z innymi. Twórcy zdecydowali się też na wprowadzenie dwojga zupełnie nowych superbohaterów, a końcowe sceny wyraźnie sugerują, że część dotychczasowych przechodzi chwilowo w stan spoczynku.
Aktorsko film utrzymuje poziom, choć nie przypadła mi do gustu postać Wandy Maximoff – jej dzikie spojrzenia oraz cudaczne gesty dłoni wydają się niemal z innej bajki. Oczywiście ma to służyć podkreśleniu jej mocy, jednak nie wiem, po co aż taka łopatologia, skoro wiele innych rzeczy w filmie jest pokazanych tak skrótowo, że czasem wystarczy kichnąć, żeby coś przegapić. Poza tym dość męczące wizualnie są sceny walk, gdzie wszystko rozmazuje się w oczach – i nie chodzi bynajmniej o superszybkość jednej z postaci, tylko o sposób filmowania. W porównaniu z naparzankami w takim choćby „R.E.D. 2” (walka drzwiami od sklepowej lodówki!) wypada to dość blado. Prawdopodobnie części widzów nie spodobają się też upozowane ujęcia pokazujące w nagłym zwolnieniu jakiś fragment starcia, na przykład szarżę wszystkich bohaterów ramię w ramię, jak na ożywionym plakacie.
Scenariusz, w kategorii filmów inspirowanych komiksami, jest dość spójny, za wyjątkiem fragmentu, kiedy Thor w towarzystwie Selviga udaje się do jakiegoś jeziorka w jaskini, by tam doznać wizji wyjaśniającej. Kompletnie nie wiadomo, co to za jeziorko, skąd o nim wiedzą, i do czego młodemu Asgardianinowi jest potrzebne towarzystwo profesora fizyki – wygląda wręcz, jakby Thor prosił go tylko o podwiezienie, co w przypadku bohatera umiejącego latać jest oczywiście bez sensu. W internecie można znaleźć wyjaśnienia, że scena ta została znacznie skrócona, a Selvig pierwotnie miał służyć jako partner do dyskusji. Szkoda, że filmy marvelowskie nie wychodzą potem w wersji reżyserskiej…
koniec
2 czerwca 2015
1) Podobnie jak w „Transcendencji” tak i tutaj scenarzysta wydaje się święcie wierzyć, że wszystkie komputery na świecie są podłączone do internetu, nawet te sterujące wyrzutniami głowic jądrowych.

Komentarze

02 VI 2015   11:35:45

Scena z jeziorkiem była wymuszona na reżyserze przez kierownictwo Marvel Studios. Whedon tego nie chciał, oni się uparli i postawili go pod ścianą, więc się ugiął. Dlatego nie pasuje do reszty. A służy tylko i wyłącznie wprowadzeniu do Avengers Infinity War.

Mi natomiast podobała się scena na zwolnieniu, pokazująca całą paczkę Avengers. Wcześniej byli pokazywani pojedynczo, a na tym ujęciu po raz pierwszy w filmie widać wszystkich razem, więc spowolnienie miało to podkreślić - później już takich ujęć nie było. Coś jak napis tytułowy, pokazany postaciami :)

03 VI 2015   12:23:50

Mnie się też ta spowolniona scena podobała, mogłabym ją mieć na tapecie, ale nie znalazłam.
I jeszcze druga była, chociaż mniej fotogeniczna: w trakcie finalnej walki w tym zrujnowanym kościółku.

04 VI 2015   22:20:26

Tu są w najlepszej jakości, jakie udało mi się znaleźć:

http://screenrant.com/wp-content/uploads/Avengers-Age-of-Ultron-Trailer-3-Team-In-Air.jpg

http://cdn.fansided.com/wp-content/blogs.dir/277/files/2015/03/screen-shot-2015-03-04-at-10-27-25-am-check-out-all-of-the-awesome-stuff-revealed-in-the-3rd-avengers-age-of-ultron-trailer.png

http://cdn.fansided.com/wp-content/blogs.dir/277/files/2015/03/screen-shot-2015-03-04-at-10-27-25-am-check-out-all-of-the-awesome-stuff-revealed-in-the-3rd-avengers-age-of-ultron-trailer.png

Słabo się nadaje na tapetę PC, ale na tablet czy komórkę już tak :)

05 VI 2015   10:51:27

O rany! Dzięki!!!

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Maj 2015 (2)
— Jarosław Loretz, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wszyscy za jednego
— Jakub Gałka

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Wrzesień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Karolina Ćwiek-Rogalska, Anna Kańtoch, Mateusz Kowalski, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

W kupie siła!
— Jakub Gałka

A my mamy Hulka!
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

I gwiazdka z nieba nie pomoże, kiedy brak natchnienia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tajemnica beczki z solą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Serializacja MCU
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Od Lukrecji Borgii do bitew kosmicznych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Półelfi łotrzyk w kanale burzowym
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zwariowane studentki znów atakują
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Transformersy w krainie kucyków?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Płomykówki i gadzinówki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jedyna nadzieja w lisiczce?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ken odkrywa patriarchat, czyli bunt postaci drugoplanowych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.