Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Duke Johnson, Charlie Kaufman
‹Anomalisa›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 (0,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAnomalisa
Dystrybutor UIP
Data premiery22 stycznia 2016
ReżyseriaDuke Johnson, Charlie Kaufman
ZdjęciaJoe Passarelli
Scenariusz
ObsadaJennifer Jason Leigh, David Thewlis, Tom Noonan
MuzykaCarter Burwell
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania90 min
WWW
Gatunekanimacja, fantasy, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wenecja 2015: Jednym głosem
[Duke Johnson, Charlie Kaufman „Anomalisa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Zrezygnowany Charlie Kaufman przestaje walczyć z systemem, który od lat konsekwentnie odrzuca jego scenariusze i zwraca się ku… starej, dobrej animacji poklatkowej. Nakręcona wraz z Dukiem Johnsonem „Anomalisa” to jedyny wybitny film tegorocznego festiwalu w Wenecji, słusznie nagrodzony Główną Nagrodą Jury.

Marta Bałaga

Wenecja 2015: Jednym głosem
[Duke Johnson, Charlie Kaufman „Anomalisa” - recenzja]

Zrezygnowany Charlie Kaufman przestaje walczyć z systemem, który od lat konsekwentnie odrzuca jego scenariusze i zwraca się ku… starej, dobrej animacji poklatkowej. Nakręcona wraz z Dukiem Johnsonem „Anomalisa” to jedyny wybitny film tegorocznego festiwalu w Wenecji, słusznie nagrodzony Główną Nagrodą Jury.

Duke Johnson, Charlie Kaufman
‹Anomalisa›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 (0,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAnomalisa
Dystrybutor UIP
Data premiery22 stycznia 2016
ReżyseriaDuke Johnson, Charlie Kaufman
ZdjęciaJoe Passarelli
Scenariusz
ObsadaJennifer Jason Leigh, David Thewlis, Tom Noonan
MuzykaCarter Burwell
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania90 min
WWW
Gatunekanimacja, fantasy, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Michael Stone (Dawid Thewlis) jest autorem bestsellerowego poradnika na temat obsługi klienta i popularnym mówcą motywacyjnym. Choć jego praca polega na tym, by mówić innym ludziom jak żyć, sam nie najlepiej sobie z tym radzi. W drodze na kolejne sympozjum zatrzymuje się w hotelu Al Fregoli w Cincinatti. Zamiast przygotowywać się do wystąpienia, nagle postanawia zadzwonić do porzuconej przed laty partnerki Donny (Tom Noonan). Ich spotkanie, pełne wyrzutów i pytań, na które wciąż nie znają odpowiedzi, to dopiero początek dziwnej nocy, podczas której Michael pozna zupełnie wyjątkową jego zdaniem kobietę – nieśmiałą, zakompleksioną Lisę (Jennifer Jason Leigh).
Dzięki Bogu za Kickstarter – gdyby nie ta internetowa platforma crowdfundingowa, Anomalisa najprawdopodobniej nigdy by nie powstała. „Kiedy trzy lata temu postanowiliśmy zrobić ten film, nie wiedzieliśmy, co z tego wyniknie i czy ktokolwiek go zobaczy” – powiedział Duke Johnson odbierając nagrodę. Trudno mu się dziwić; bez względu na wszystkie prestiżowe nagrody przyznane filmom Kaufmana, trudno wyobrazić sobie, żeby jakiekolwiek studio z entuzjazmem podeszło do animacji, w której bohaterowie przeżywają kryzys egzystencjalny, onanizują przed komputerem i rozmawiają o piosenkach Cyndi Lauper.
Zrealizowany bez konieczności ciągłego oglądania się na wymogi producentów film udowadnia, że choć od „Synekdochy Nowy Jork” upłynęło już 7 lat, Kaufman wciąż nie boi się ryzyka – zaskakująco ludzkie postaci są tu pokazane z tak zawstydzającym realizmem, że cenzorzy przyznali „Anomalisie” tę samą kategorię, co „Pięćdziesięciu twarzom Greya”.
Nawiązując do zespołu Fregoliego – poważnej przypadłości sprawiającej, że ciepiącej na nią osobie wydaje się, że jej prześladowca wciela się w innych napotykanych po drodze ludzi – Kaufman i Johnson ukazują człowieka, dla którego wszyscy ludzie wyglądają i brzmią zupełnie tak samo; żona, syn, obsługa hotelu i odbierający go z lotniska taksówkarz mówią tym samym beznamiętnym głosem Toma Noonana. Dopiero spotkana przypadkiem Lisa, jedyna osoba, której głos nie brzmi w uszach Michaela tak samo, może zmienić jego monotonne życie. W tłumie identycznych twarzy Lisa stanowi anomalię – Anomalisę. Pytanie tylko na jak długo.
Choć Anomalisa stanowi najciekawsze wykorzystanie ukochanej przez Jiřiego Trnki techniki od czasu, kiedy Wes Anderson postanowił opowiedzieć o Fantastycznym Panu Lisie, szybko zapomina się o tym, że oglądamy animację. Paradoksalnie jest to chyba najbardziej dojrzałe i intymne dzieło Kaufmana. „Nie lubię mówić, o czym są moje filmy – wtedy odrzucałbym opinie widzów, a dla mnie są one tak samo ważne” – zaznaczał w Wenecji reżyser. W przeciwieństwie do wielu prezentowanych na festiwalu filmów, „Anomalisa” ma do opowiedzenia historię, która nie tylko robi wrażenie techniczną sprawnością, ale też autentycznie porusza. To film, który cholernie boli.
koniec
14 września 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Fallout: Odc. 1. Odkrywanie realiów zniszczonego świata
Marcin Mroziuk

15 IV 2024

Po obejrzeniu pierwszego odcinka z jednej strony możemy poczuć się zafascynowani wizją postapokaliptycznego świata, w którym funkcjonują bardzo zróżnicowane, mocno od siebie odizolowane społeczności, z drugiej strony trudno nie ulec lekkiej dezorientacji, gdyż na razie brakuje jeszcze połączenia pomiędzy poszczególnymi wątkami.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Październik 2016 (1)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz

Z tego cyklu

Zabić Irlandczyka
— Marta Bałaga

Portret niedokończony
— Marta Bałaga

Na szczytach świata
— Marta Bałaga

Niebezpieczny związek
— Marta Bałaga

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Październik 2016 (1)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz

Obywatel Cotard
— Łukasz Gręda

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.