Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Duke Johnson, Charlie Kaufman
‹Anomalisa›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 (0,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAnomalisa
Dystrybutor UIP
Data premiery22 stycznia 2016
ReżyseriaDuke Johnson, Charlie Kaufman
ZdjęciaJoe Passarelli
Scenariusz
ObsadaJennifer Jason Leigh, David Thewlis, Tom Noonan
MuzykaCarter Burwell
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania90 min
WWW
Gatunekanimacja, fantasy, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wenecja 2015: Jednym głosem
[Duke Johnson, Charlie Kaufman „Anomalisa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Zrezygnowany Charlie Kaufman przestaje walczyć z systemem, który od lat konsekwentnie odrzuca jego scenariusze i zwraca się ku… starej, dobrej animacji poklatkowej. Nakręcona wraz z Dukiem Johnsonem „Anomalisa” to jedyny wybitny film tegorocznego festiwalu w Wenecji, słusznie nagrodzony Główną Nagrodą Jury.

Marta Bałaga

Wenecja 2015: Jednym głosem
[Duke Johnson, Charlie Kaufman „Anomalisa” - recenzja]

Zrezygnowany Charlie Kaufman przestaje walczyć z systemem, który od lat konsekwentnie odrzuca jego scenariusze i zwraca się ku… starej, dobrej animacji poklatkowej. Nakręcona wraz z Dukiem Johnsonem „Anomalisa” to jedyny wybitny film tegorocznego festiwalu w Wenecji, słusznie nagrodzony Główną Nagrodą Jury.

Duke Johnson, Charlie Kaufman
‹Anomalisa›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 (0,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAnomalisa
Dystrybutor UIP
Data premiery22 stycznia 2016
ReżyseriaDuke Johnson, Charlie Kaufman
ZdjęciaJoe Passarelli
Scenariusz
ObsadaJennifer Jason Leigh, David Thewlis, Tom Noonan
MuzykaCarter Burwell
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania90 min
WWW
Gatunekanimacja, fantasy, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Michael Stone (Dawid Thewlis) jest autorem bestsellerowego poradnika na temat obsługi klienta i popularnym mówcą motywacyjnym. Choć jego praca polega na tym, by mówić innym ludziom jak żyć, sam nie najlepiej sobie z tym radzi. W drodze na kolejne sympozjum zatrzymuje się w hotelu Al Fregoli w Cincinatti. Zamiast przygotowywać się do wystąpienia, nagle postanawia zadzwonić do porzuconej przed laty partnerki Donny (Tom Noonan). Ich spotkanie, pełne wyrzutów i pytań, na które wciąż nie znają odpowiedzi, to dopiero początek dziwnej nocy, podczas której Michael pozna zupełnie wyjątkową jego zdaniem kobietę – nieśmiałą, zakompleksioną Lisę (Jennifer Jason Leigh).
Dzięki Bogu za Kickstarter – gdyby nie ta internetowa platforma crowdfundingowa, Anomalisa najprawdopodobniej nigdy by nie powstała. „Kiedy trzy lata temu postanowiliśmy zrobić ten film, nie wiedzieliśmy, co z tego wyniknie i czy ktokolwiek go zobaczy” – powiedział Duke Johnson odbierając nagrodę. Trudno mu się dziwić; bez względu na wszystkie prestiżowe nagrody przyznane filmom Kaufmana, trudno wyobrazić sobie, żeby jakiekolwiek studio z entuzjazmem podeszło do animacji, w której bohaterowie przeżywają kryzys egzystencjalny, onanizują przed komputerem i rozmawiają o piosenkach Cyndi Lauper.
Zrealizowany bez konieczności ciągłego oglądania się na wymogi producentów film udowadnia, że choć od „Synekdochy Nowy Jork” upłynęło już 7 lat, Kaufman wciąż nie boi się ryzyka – zaskakująco ludzkie postaci są tu pokazane z tak zawstydzającym realizmem, że cenzorzy przyznali „Anomalisie” tę samą kategorię, co „Pięćdziesięciu twarzom Greya”.
Nawiązując do zespołu Fregoliego – poważnej przypadłości sprawiającej, że ciepiącej na nią osobie wydaje się, że jej prześladowca wciela się w innych napotykanych po drodze ludzi – Kaufman i Johnson ukazują człowieka, dla którego wszyscy ludzie wyglądają i brzmią zupełnie tak samo; żona, syn, obsługa hotelu i odbierający go z lotniska taksówkarz mówią tym samym beznamiętnym głosem Toma Noonana. Dopiero spotkana przypadkiem Lisa, jedyna osoba, której głos nie brzmi w uszach Michaela tak samo, może zmienić jego monotonne życie. W tłumie identycznych twarzy Lisa stanowi anomalię – Anomalisę. Pytanie tylko na jak długo.
Choć Anomalisa stanowi najciekawsze wykorzystanie ukochanej przez Jiřiego Trnki techniki od czasu, kiedy Wes Anderson postanowił opowiedzieć o Fantastycznym Panu Lisie, szybko zapomina się o tym, że oglądamy animację. Paradoksalnie jest to chyba najbardziej dojrzałe i intymne dzieło Kaufmana. „Nie lubię mówić, o czym są moje filmy – wtedy odrzucałbym opinie widzów, a dla mnie są one tak samo ważne” – zaznaczał w Wenecji reżyser. W przeciwieństwie do wielu prezentowanych na festiwalu filmów, „Anomalisa” ma do opowiedzenia historię, która nie tylko robi wrażenie techniczną sprawnością, ale też autentycznie porusza. To film, który cholernie boli.
koniec
14 września 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 4. Sprawa się rypła
Marcin Mroziuk

2 VI 2023

Cóż z tego, że agenci z Slough House nie mają żadnego związku z niepowodzeniem operacji zaplanowanej przez Dianę Taverner, skoro idealnie nadają się na kozłów ofiarnych. Doskonale zdaje sobie z tego sprawę Jackson Lamb, który nie ma zamiaru poddać się bez walki.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Nocą, w drodze nad Bałtyk
Sebastian Chosiński

31 V 2023

Zmarły w styczniu tego roku żydowski prozaik Grigorij Kanowicz był nie tylko autorem nadzwyczaj interesujących powieści o tematyce żydowskiej, ale także cenionym scenarzystą filmowym, którego teksty przenosili na ekran reżyserzy litewscy, łotewscy i estońscy. „Długa podróż nad morze” Algirdasa Araminasa to skromny, ale przejmujący współczesny obraz obyczajowy, w którego centrum pozostaje stara kołchoźnica jadąca na spotkanie z synem.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 3. Haki i wtyczki
Marcin Mroziuk

29 V 2023

Oczywiste jest, że służby specjalne często nie grają czysto, ale coraz więcej wskazuje, że tajna operacja, którą zaplanowała Diana Taverner, jest nie tylko nieetyczna, ale także łączy się z nadmiernym ryzykiem, a konsekwencje mogą ponieść wplątani w nią wbrew swej woli agenci z Slough House.

więcej »

Polecamy

Indianie też nie mieli się czego wstydzić

Z filmu wyjęte:

Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz

Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz

Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz

Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz

Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz

Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz

Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz

Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz

Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Październik 2016 (1)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz

Z tego cyklu

Zabić Irlandczyka
— Marta Bałaga

Portret niedokończony
— Marta Bałaga

Na szczytach świata
— Marta Bałaga

Niebezpieczny związek
— Marta Bałaga

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Październik 2016 (1)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz

Obywatel Cotard
— Łukasz Gręda

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.