Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Alfonso Gomez-Rejon
‹Earl i ja i umierająca dziewczyna›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułEarl i ja i umierająca dziewczyna
Tytuł oryginalnyMe and Earl and the Dying Girl
Dystrybutor Imperial CinePix
ReżyseriaAlfonso Gomez-Rejon
ZdjęciaChung-hoon Chung
Scenariusz
ObsadaThomas Mann, RJ Cyler, Olivia Cooke, Nick Offerman, Connie Britton, Molly Shannon, Jon Bernthal, Katherine C. Hughes
MuzykaBrian Eno, Nico Muhly
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania105 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

6. American Film Festival: Najlepsze najgorsze czasy
[Alfonso Gomez-Rejon „Earl i ja i umierająca dziewczyna” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W kategorii filmów o odchodzeniu „Earl i ja i umierająca dziewczyna” może już teraz rościć sobie prawo do absolutnego topu. Nawet jeśli z miejsca zawierzyć tytułowemu „Ja” o ostatecznym wyleczeniu „dziewczyny”, o czym będzie zapewniał nas w trakcie fabuły co najmniej kilkukrotnie.

Kamil Witek

6. American Film Festival: Najlepsze najgorsze czasy
[Alfonso Gomez-Rejon „Earl i ja i umierająca dziewczyna” - recenzja]

W kategorii filmów o odchodzeniu „Earl i ja i umierająca dziewczyna” może już teraz rościć sobie prawo do absolutnego topu. Nawet jeśli z miejsca zawierzyć tytułowemu „Ja” o ostatecznym wyleczeniu „dziewczyny”, o czym będzie zapewniał nas w trakcie fabuły co najmniej kilkukrotnie.

Alfonso Gomez-Rejon
‹Earl i ja i umierająca dziewczyna›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułEarl i ja i umierająca dziewczyna
Tytuł oryginalnyMe and Earl and the Dying Girl
Dystrybutor Imperial CinePix
ReżyseriaAlfonso Gomez-Rejon
ZdjęciaChung-hoon Chung
Scenariusz
ObsadaThomas Mann, RJ Cyler, Olivia Cooke, Nick Offerman, Connie Britton, Molly Shannon, Jon Bernthal, Katherine C. Hughes
MuzykaBrian Eno, Nico Muhly
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania105 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Jeśli wydaje Wam się, że wstęp jest jednym wielkim spoilerem, to jest nią właściwie każdy aspekt filmu - od tytułu po napisy rozdzielające poszczególne akty, odliczające dni „skazanej na zagładę przyjaźni”. Przyjaźni, bo to ona, a nie kultywowane w młodzieżówkach podrygi serca jest tu osią, wokół której obraca się sprawne koło obrazu.
W „Earlu...” spoglądamy z Gregiem na znaną rzeczywistość high schoolowego życia. Oddychającą tlenem złożonym z miksa subkultur, gangów i grupek. Dla komfortu pełnego bezpieczeństwa przed jakimkolwiek prześladowaniem Greg nie należy do żadnej z nich. Sprytnie lawirując od jednej do drugiej, zagra w karty z gotyckimi dziwakami, posłucha lamerskiego rapu, skinie głową z uznaniem w stronę licealnych mięśniaków i przybije żółwia z palaczami trawki. A gdy przyjdzie do jedzenia na szkolnej stołówce przypominającej Kandahar, Krym i Kaszmir w jednym, wymyka się do gabinetu zaprzyjaźnionego nieortodoksyjnego nauczyciela historii, gdzie razem z kumplem Earlem może w spokoju obejrzeć kawałek klasyki kina o twarzy i wywołującym ciarki głosie Wernera Herzoga.
Pielęgnowana przez lata sztuka niewidzialności dla innych zostanie przerwana, gdy matka zmusza Grega do odwiedzenia Rachel – słabej znajomej ze szkoły, określanej przez niego samego mianem „nudnawej żydówki z grupy 2a”. Dziewczyna właśnie otrzymała druzgocącą wiadomość o zachorowaniu na białaczkę. Greg ma za zadanie pocieszenia w trudnych chwilach, co przy skomplikowanym systemie unikania angażowania się w jakiekolwiek bliskie relacje, jest dla niego niczym straceńcza misja.
Nagrodzony nagrodą publiczności w Sundance film nie kradnie jednak serc widza wyświechtanymi schematami. Reżyser Alfonso Gomez-Rejon na spółkę ze scenarzystą Jesse Adrewsem wywraca do góry nogami gatunek coming-of-age zawierający dorosłe i trudne tematy, z którymi dorastająca młodzież do tej pory nie miała za wiele do czynienia. W przeciwieństwie do typowego romansu, w „Earlu...” nie doświadczamy łez wyciskanymi długimi spojrzeniami i deklaracjami o wiecznym uczuciu młodych i bezbronnych wobec przypadłości kochanków. Tymbardziej, że Gomez-Rejon wydaje się być pilnym uczniem Michela Gondry’ego - w cacuszkowatych remake’ach klasyki kina(„2:48 Cowboy”, „Eyes Wide Butt” czy „The Seven Seals” – przeróbka „Siódmej pieczęci”), które od dziecka kręcą Greg i Earl słuchać echa „Ratunku: awaria!”. Poklatkowe, papierowe animacje przywodzą na myśl „Jak we śnie” i wiele innych produkcji genialnego Francuza. Podobnie do „Zakochanego bez pamięci”, który zatrząsnął schematem rom-comu tak i tu twórcy stawiają sobie za cel dojście do gatunkowego finału i bycie źródłem pokrzepienia i pozytywnego pocieszenia zupełnie innymi drogami. Nastolatki nie dorastają przedwcześnie, nie prowadzą poważnych rozmowie o chorobie, o której nie mają większego pojęcia. Żartują, żyją w oderwaniu od rzeczywistości, korzystając z ostatniego czasu kiedy mogą częściej być jeszcze dziećmi a nie dorosłymi.
We wstępie filmu otrzymujemy ostrzeżenie, że będzie to m.in. opowieść o kręceniu filmu, po obejrzeniu którego ktoś dosłownie umarł. Bez obaw - „Earl i ja i umierająca dziewczyna” akurat pobudza do życia.
koniec
22 października 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Fallout: Odc. 1. Odkrywanie realiów zniszczonego świata
Marcin Mroziuk

15 IV 2024

Po obejrzeniu pierwszego odcinka z jednej strony możemy poczuć się zafascynowani wizją postapokaliptycznego świata, w którym funkcjonują bardzo zróżnicowane, mocno od siebie odizolowane społeczności, z drugiej strony trudno nie ulec lekkiej dezorientacji, gdyż na razie brakuje jeszcze połączenia pomiędzy poszczególnymi wątkami.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.