Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 lipca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Peter Sohn
‹Dobry dinozaur›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDobry dinozaur
Tytuł oryginalnyThe Good Dinosaur
Dystrybutor Disney
Data premiery27 listopada 2015
ReżyseriaPeter Sohn
Scenariusz
ObsadaRaymond Ochoa, Jeffrey Wright, Steve Zahn, A.J. Buckley, Anna Paquin, Sam Elliott, Frances McDormand, Marcus Scribner
MuzykaJeff Danna, Mychael Danna
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiUSA
Gatunekanimacja, komedia, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Nie taki dobry dinozaur
[Peter Sohn „Dobry dinozaur” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nowy film Pixar/Disney, reklamowany jako film twórców „W głowie się nie mieści”, niestety nie spełnia oczekiwań, jakie mogą mieć widzowie przywołanego tytułu. „Dobry dinozaur” to bardzo prosta opowiastka, jakich widzieliśmy już wiele.

Michał Kubalski

Nie taki dobry dinozaur
[Peter Sohn „Dobry dinozaur” - recenzja]

Nowy film Pixar/Disney, reklamowany jako film twórców „W głowie się nie mieści”, niestety nie spełnia oczekiwań, jakie mogą mieć widzowie przywołanego tytułu. „Dobry dinozaur” to bardzo prosta opowiastka, jakich widzieliśmy już wiele.

Peter Sohn
‹Dobry dinozaur›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDobry dinozaur
Tytuł oryginalnyThe Good Dinosaur
Dystrybutor Disney
Data premiery27 listopada 2015
ReżyseriaPeter Sohn
Scenariusz
ObsadaRaymond Ochoa, Jeffrey Wright, Steve Zahn, A.J. Buckley, Anna Paquin, Sam Elliott, Frances McDormand, Marcus Scribner
MuzykaJeff Danna, Mychael Danna
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiUSA
Gatunekanimacja, komedia, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
65 milionów lat temu w Ziemię nie uderza asteroida. Pasące się spokojnie dinozaury kaczkodziobe przerywają konsumpcję jedynie na chwilę, by podziwiać ślad, jaki zostawiła w atmosferze ich niedoszła zabójczyni. Wiele milionów lat później w farmerskiej rodzinie apatozaurów wykluwa się troje dzieci. Dwójka z nich szybko odnajduje się w prostym świecie orki i zbiorów, ale trzecie, chuderlawy Arlo, nie może odnaleźć swego miejsca. Przypadkowe zetknięcie ze szkodnikiem – bezimiennym i niemym jaskiniowym chłopcem – spowoduje, że nie tylko straci ojca, ale i będzie musiał walczyć o życie swoje i rodziny.
No i to by było na tyle. Arlo to Luke Skywalker, Tomek Sawyer, to „porwany za młodu”, to Campbellowski bohater o tysiącu twarzy. Nie należy oczekiwać tu psychologicznej złożoności z „W głowie się nie mieści” czy świeżego spojrzenia z „Odlotu” – to archetypiczna historia o dorastającym chłopcu, który wskutek szeregu przygód odnajduje spokój umysłu i osiąga dojrzałość. W dodatku Arlo ma najbardziej „kreskówkowy” wygląd spośród wszystkich postaci – jest takim obłym, zielonym dinozaurem, którego z łatwością można wyobrazić sobie jako maskotkę czy nawet gryzaczek dla niemowląt. Wzbudza to sympatię zwłaszcza młodego widza, ale i nieco dziwi przy prawie realistycznym wyglądzie ludzkiego chłopca. Nie ma tu także miejsca na jakieś choć szczątkowe uzasadnienie równoległej ewolucji dinozaurów i ssaków, prowadzącej do powstania stad turów (pędzonych przez tyranozaury) i nielicznych ludzi. Może wynikło to po części z problemów kadrowych, jakich doświadczył film, oraz zmian w scenariuszu i koncepcji postaci. Nad różnymi fragmentami filmu pracowało ostatecznie aż pięciu scenarzystów; także w reżyserii udział wzięło kilka osób poza Bobem Petersonem. Wskutek tego z filmu zniknęła wizja bardziej rozwiniętego społeczeństwa dinozaurów, zaś zostały jedynie kilka grup tych gadów, odizolowanych od siebie i niemających wiele wspólnego (ale mówiących tym samym językiem). Kowbojskie tyranozaury, drapieżne i psychopatyczne pterodaktyle, podstępne welociraptory i jeden styrakozaur – dinozaurza Ameryka jest właściwie pusta.
Co się niewątpliwie filmowcom udało, to ukazanie natury jako jednego z bohaterów – a właściwie nawet podstawowego przeciwnika (chociaż nie wroga) młodego Arlo. Piękne obrazy chmur, gór, spokojnej i szalejącej wody, rozległej prerii to najmocniejsze punkty „Dobrego dinozaura”. Do tego dochodzi kolorowa flora – różnica między nieskażoną przyrodą dinozaurów a zanieczyszczoną Ziemią człowieka jest uderzająca. Kto wie, może także o to chodziło w tytule – o tę różnicę między żyjącym w zgodzie z naturą dinozaurze i zmieniającym ją przemocą człowieku?
Zatem człowiek. W filmie ludzie są jeszcze bardzo bliscy zwierząt. Mają już uczucia, przepaski biodrowe i spryt, nie mają jeszcze mowy, choć są zdolni do pojmowania abstrakcji (chyba najlepsza scena w filmie to jednostronna rozmowa Arlo i Bąbla, bo na takie miano reaguje chłopiec, o rodzinie, przeprowadzona za pomocą patyczków i kółek w piasku). Stąd na początku Arlo traktuje chłopca jak dopiero co udomowionego psa, dopiero później zaczyna widzieć w nim przyjaciela i towarzysza. Wreszcie widzi w nim nie coś, lecz kogoś – kogoś, komu warto zwrócić wolność, by zyskać przyjaźń (aż dziw, że w tle nie leci ten kawałek Stinga).
Czy to wystarczy na przyjemny seans w kinie? Tak, jednak do wielokrotnego powtarzania w domowym zaciszu zdecydowanie bardziej nadają się starsze filmy Pixara.
koniec
9 grudnia 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 8. Wysoka cena przetrwania
Marcin Mroziuk

1 VII 2022

Wydarzenia w tym odcinku służą głównie przygotowaniu gruntu pod kolejny sezon, natomiast trudno na razie przesądzić, czy kierunek obrany przez scenarzystów pozwoli serialowi złapać drugi oddech, czy raczej okaże się gwoździem do trumny. Oczywiście w mniejszym lub większym stopniu zostają też domknięte niektóre dotychczasowe wątki, chociaż nie zawsze w satysfakcjonujący widzów sposób.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Hymn do niespełnionej miłości
Sebastian Chosiński

29 VI 2022

Czingiz Ajtmatow przyzwyczaił czytelników do tego, że jest prozaikiem potrafiącym nadzwyczaj pięknie pisać o miłości. Zazwyczaj jednak uczucie to łączyło bohaterów żyjących w górskich aułach, z dala od cywilizacji. W opowiadaniu „Czerwone jabłko” głównymi bohaterami uczynił on małżeństwo intelektualistów mieszkających w stolicy sowieckiej Kirgizji. I ten właśnie tekst zdecydował się przenieść na ekran Tołomusz Okiejew.

więcej »

Reacher: Odc. 5. Zemsta ważniejsza od sprawiedliwości
Marcin Mroziuk

27 VI 2022

Nie mamy wątpliwości, że kończąca poprzedni odcinek śmierć Molly Beth to dotkliwy cios dla Jacka Reachera, ale równie bolesna jest utrata przewożonych przez nią dokumentów z dochodzenia prowadzonego przez zabitego brata głównego bohatera. Po powrocie do Margrave trzeba będzie więc wrócić do starych tropów, ale problem tkwi w tym, że czekają tam już kolejne kłopoty.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

To nie jest straszne
— Michał Kubalski

W krzywym zwierciadle: Europejskie wakacje Pająka
— Michał Kubalski

Film, który poszedł naprzód
— Michał Kubalski

Good comic gone bad, czyli space opera rom-com
— Michał Kubalski

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Po rozum do głowy
— Michał Kubalski

Poszerzenie pola walki
— Michał Kubalski

Czego oczy nie widziały
— Michał Kubalski

Pacjent zmarł, po czym wstał jako zombie
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Jakub Gałka, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jarosław Robak, Beatrycze Nowicka, Łukasz Bodurka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.