Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Zack Snyder
‹Batman v Superman: Świt Sprawiedliwości›

WASZ EKSTRAKT:
46,0 (55,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBatman v Superman: Świt Sprawiedliwości
Tytuł oryginalnyBatman v Superman: Dawn of Justice
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery1 kwietnia 2016
ReżyseriaZack Snyder
ZdjęciaLarry Fong
Scenariusz
ObsadaGal Gadot, Jason Momoa, Amy Adams, Henry Cavill, Ben Affleck, Jena Malone, Ezra Miller, Diane Lane
MuzykaJunkie XL, Hans Zimmer
Rok produkcji2016
Kraj produkcjiUSA
CyklBatman, Superman
Gatunekakcja, fantasy, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Dobro kontra… dobro
[Zack Snyder „Batman v Superman: Świt Sprawiedliwości” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Pomimo zakorzenionej w Esensji tradycji wystawiania ocen recenzowanym utworom, tym razem nie zrobiłam tego, ponieważ dla mnie „Batman vs Superman” ma dokładnie tyle samo punktów mocnych, co słabych. Ekranizacje komiksów superbohaterskich mają prawo zawierać nieco koturnowe dialogi, ale robienie z filmu czegoś na kształt opery Wagnera to już przesada.

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dobro kontra… dobro
[Zack Snyder „Batman v Superman: Świt Sprawiedliwości” - recenzja]

Pomimo zakorzenionej w Esensji tradycji wystawiania ocen recenzowanym utworom, tym razem nie zrobiłam tego, ponieważ dla mnie „Batman vs Superman” ma dokładnie tyle samo punktów mocnych, co słabych. Ekranizacje komiksów superbohaterskich mają prawo zawierać nieco koturnowe dialogi, ale robienie z filmu czegoś na kształt opery Wagnera to już przesada.

Zack Snyder
‹Batman v Superman: Świt Sprawiedliwości›

WASZ EKSTRAKT:
46,0 (55,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBatman v Superman: Świt Sprawiedliwości
Tytuł oryginalnyBatman v Superman: Dawn of Justice
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery1 kwietnia 2016
ReżyseriaZack Snyder
ZdjęciaLarry Fong
Scenariusz
ObsadaGal Gadot, Jason Momoa, Amy Adams, Henry Cavill, Ben Affleck, Jena Malone, Ezra Miller, Diane Lane
MuzykaJunkie XL, Hans Zimmer
Rok produkcji2016
Kraj produkcjiUSA
CyklBatman, Superman
Gatunekakcja, fantasy, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To byłby – w swojej kategorii – całkiem dobry film, gdyby nie utopiono go w przeciągniętych ujęciach oraz muzyce tak podniosłej, że aż kiczowatej (w połowie seansu przypomniał mi się tekst z komiksu „48 stron”: „Pora na epicki pojedynek! Włączcie oszalałe, pretensjonalne chóry!”).
Jeżeli nie liczyć przydługiej sceny wprowadzającej, początek jest naprawdę niezły: finałowe starcie z „Man of Steel” pokazane z punktu widzenia Bruce’a Wayne’a. To znaczy, byłby niezły, gdyby go skrócić co najmniej o 1/3. Wydłużanie na siłę zamiast potęgować dramatyzm (co prawdopodobnie było intencją scenarzysty) skutecznie go przydusiło, niczym pył z walących się drapaczy chmur.
Mocną stroną całej historii jest pomysł na dwie postaci, które zaczynają się wzajemnie zwalczać, chociaż cel mają tak naprawdę wspólny: chronienie ludzi. Z tym, że Superman woli raczej ratować ofiary, zaś Batman – likwidować sprawców. A ponieważ często wykazuje przy tym dużą brutalność, nic dziwnego, że idealistycznie nastawiony przebysz z Kryptona uznaje, że należy go powstrzymać. Z kolei Bruce Wayne nienawidzi Supermana za zniszczenia dokonane w walce z Zodem. A ponieważ każdy wiedzę o tym drugim czepie wyłącznie z telewizji i gazet, spirala niezrozumienia nakręca się, przy dodatkowym wspomaganiu pewnego młodego naukowca. Osobnik ten został nieźle pomyślany i zagrany. Z początku jest zwyczajnie irytujący, a potem można się zacząć go bać, ponieważ zdradza niepokojący rys psychopatyczny.
Alfred (Jeremy Irons) kradnie show w każdej scenie, gdzie się pojawia – podobnie zresztą jak większość poprzednich Alfredów. Ciekawe, że tym razem nie jest siwiutkim kamerdynerem z brytyjskimi manierami, tylko mężczyzną niewiele starszym od Bruce’a, z łatwością mogłabym ich sobie wyobrazić walczących ramię w ramię. Bardzo sympatyczną postacią drugoplanową jest też redaktor naczelny „Daily Planet”.
Natomiast Doomsday wygląda po prostu idiotycznie, niczym troll z ekranizacji „Hobbita”, który dodatkowo zieje ogniem. Nawet jeśli tak wymyślili go twórcy komiksu, to nie widzę konieczności niewolniczego trzymania się idei ziejącego ogniem… no, praktycznie zwierzaka. W zestawieniu z poważnym nastrojem większej części filmu, sceny od momentu jego pojawienia się wydawały mi się jakby domontowane z czegoś zupełnie innego. Podobnie z pojawieniem się Wonder Woman: potrzebna jest w fabule jak piąte koło u wozu, a dość skutecznie… no, może nie niszczy, ale uszkadza klimat, wyglądając jak postać żywcem przeniesiona z kina wczesnych lat 70. Jeżeli to ma pokazać formowanie się przyszłej drużyny herosów, to nie wypadło w moich oczach najlepiej.
Nerwowe, szarpane ujęcia „z ręki” w scenach pościgów samochodowych są na dłuższą metę męczące; z kolei reżyser przesadził też ze scenami sztucznie spowolnionymi – na przykład ta, w której naszyjnik pęka i perły się rozpryskują… i lecą… i spadają… i spadają… a potem… toczą się… w mroczną otchłań… kanału burzowego… (pomysł piękny, ale symbolizm też trzeba umieć robić, inaczej zmieni się w autoparodię). Jeszcze bardziej irytująca jest scena z policjantami wchodzącymi do pomieszczenia: przez jakąś minutę pokazuje nam się lufę broni na celowo nieostrym tle, chociaż widz od pierwszych sekund domyśla się, co zobaczy.
Wydaje mi się, że „Świt sprawiedliwości” ma szansę spodobać się tym widzom, którzy zaakceptowali „Człowieka ze stali”. Gdybyż tak jeszcze był o pół godziny krótszy…
koniec
11 kwietnia 2016

Komentarze

11 IV 2016   23:23:32

W komiksach Doomsday był podobny, ale wyglądał jednak nieco fajniej: [url=images-cdn.moviepilot.com/images/c_limit,h_1650,w_1987/t_mp_quality/crljeskjm2ox0f6m9ozw/is-this-really-doomsday-3-other-dc-characters-this-creature-could-be-would-the-real-doo-740476.jpg]np tutaj[/url]
Nie łapię czemu twórcy filmu tak ograniczyli te charakterystyczne narośla, w wyniku czego w Doomsdayu z BvS nie ma nic wyrazistego - wygląda jak przypadkowy stworek fantasy.
[url=i.imgur.com/2CbRY0F.jpg]A tu fanowska przeróbka[/url] upodabniająca go do oryginału.

11 IV 2016   23:35:44

Nie da się edytować komentarzy
[URL=http://images-cdn.moviepilot.com/images/c_limit,h_1650,w_1987/t_mp_quality/crljeskjm2ox0f6m9ozw/is-this-really-doomsday-3-other-dc-characters-this-creature-could-be-would-the-real-doo-740476.jpg]Komiksowy Doomsday[/URL]
[URL=http://i.imgur.com/2CbRY0F.jpg]Fanowska przeróbka upodabniająca go do oryginału[/url]
Ogólnie chodzi o to, że w komiksie nie wyglądał aż tak nijako.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Lipiec 2017 (3)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Grudzień 2016 (3)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz, Marcin Osuch

Tegoż twórcy

Tu potrzebne są rozwiązania systemowe
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Nie tak ładnie pachniesz
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Lipiec 2017 (3)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Grudzień 2016 (3)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz, Marcin Osuch

Esensja ogląda: Kwiecień 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady

Esensja ogląda: Lipiec 2013 (2)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Czerwiec 2013 (3)
— Jarosław Loretz, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Superman na dzisiejszą porę roku
— Jakub Gałka

Alicja w Krainie Koszmarów
— Mateusz Kowalski

Teledyskowy miszmasz
— Gabriel Krawczyk

Tegoż autora

I gwiazdka z nieba nie pomoże, kiedy brak natchnienia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tajemnica beczki z solą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Serializacja MCU
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Od Lukrecji Borgii do bitew kosmicznych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Półelfi łotrzyk w kanale burzowym
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zwariowane studentki znów atakują
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Transformersy w krainie kucyków?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Płomykówki i gadzinówki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jedyna nadzieja w lisiczce?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ken odkrywa patriarchat, czyli bunt postaci drugoplanowych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.