Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
40,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Esensja ogląda: Lipiec 2016 (3)
[ - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To już trzecia edycja „Esensja ogląda” w tym miesiącu, a to znaczy, że na serio nadrabiamy zaległości. Dziś cztery niedawne premiery kinowe i jedno wspomnienie DVD.

Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Lipiec 2016 (3)
[ - recenzja]

To już trzecia edycja „Esensja ogląda” w tym miesiącu, a to znaczy, że na serio nadrabiamy zaległości. Dziś cztery niedawne premiery kinowe i jedno wspomnienie DVD.
Kino
WASZ EKSTRAKT:
40,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Warcraft: Początek
(2016, reż. Duncan Jones)
Marcin Osuch [30%]
Pierwszych piętnaście minut projekcji nie było najgorsze. Nawet przez chwilę zastanawiałem się, które miejsce naszego rankingu najlepszych filmów fantasy zająłby „Warcraft: początek”. Pozytywne odczucia wzmagał całkiem sprawnie wykreowany świat, szczególnie w kwestii zamieszkujących go ras. Nie sposób uniknąć porównań z „Władcą pierścieni” Jacksona i trzeba przyznać, że „Warcraft” broni się całkiem nieźle. Największe wrażenie robią mocarni orkowie, z oczywistych względów przypominający tych z gry komputerowej, a nie pokracznych przedstawicieli Mordoru. Udanie wypadają krasnoludy, nieco gorzej elfy, którym coś się stało z oczami. Ciekawy jest koncept mrocznej magii Fel, czerpiącej swoją moc z żywych istot, co oczywiście nie kończy się dobrze dla tych ostatnich. I tyle o pozytywach. Później jest tylko gorzej. Zaczyna się od dosyć dziwacznych wyników walki wręcz pomiędzy ludźmi i orkami. Ci ostatni, półtora raza wyżsi, w barach ze cztery szersi nie stanowią wielkiego wyzwania dla przedstawicieli ludzkiej rasy. Film pogrążają ostatecznie mielizny scenariusza. Wzorem innego znanego filmu fantasy, wśród ludzi pojawia się zdrajca. Ale ten wątek jest poprowadzony tak, że aż przyszło mi do głowy „no nie, to byłoby zbyt nachalne, żeby on był zdrajcą, tutaj musi być drugie dno”. Czary goryczy dopełnia kulminacyjny punkt końcowej bitwy, który jest bez sensu, nielogiczny, wrzucony na siłę chyba tylko po to aby uchylić furtkę do kontynuacji.
WASZ EKSTRAKT:
85,0 (75,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Gdzie jest Dory?
(2016, reż. Andrew Stanton, Angus MacLane)
Marcin Osuch [50%]
Główny zarzut wobec tego filmu, z jakim zetknąłem się w kilku recenzjach, to wtórność wobec części pierwszej („Gdzie jest Nemo?”). Tytuł podobny, to fakt. Rzecz się dzieje również w oceanie, to też fakt. Bohaterowie kogoś tam szukają, to kolejny fakt. Ale to tak jakby robić zarzuty „Imperium kontratakuje”, że jest wtórne wobec „Nowej nadziei” bo rzecz nadal rozgrywa się w odległej galaktyce, a bohaterowie nadal walczą z Imperium. Tyle o wtórności. Pomysł na intrygę jest całkiem ciekawy, logicznie nawiązując do wcześniejszych przygód trójki rybek. Poszukiwanie rodziców Dory ze względu na jej przypadłość (brak pamięci krótkotrwałej) jest nie lada wyzwaniem i pretekstem do całkiem interesującej opowieści. I tu jest problem, bo ta historia została po prostu źle opowiedziana. Zamiast spójnej, wciągającej intrygi (w pierwszej części skupionej wokół podróży Marlina przez ocean) okraszonej świetnymi gagami, dostajemy same gagi, nie zawsze najwyższego lotu. „Gdzie jest Dory?” to klasyczne odcinanie kuponów od wcześniejszego sukcesu. Nie wiem na ile Pixar zachowuje autonomię w gigantycznej machinie Disneya ale mam nadzieję, że nikomu nie przyjdzie do głowy podobny numer z „Wall-e”.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Skarb
(2015, reż. Corneliu Porumboiu)
Konrad Wągrowski [70%]
Twórca świetnego „12:08 od Bukaresztu” ponownie pokazuje, że jest znakomitym ironistą. O ile jednak w jego poprzednim filmie była to ironia zgryźliwa i złośliwa, o tyle w przesympatycznym „Skarbie” mamy do czynienia z ironią całkiem ciepłą. Do Costiego, głównego bohatera filmu przychodzi sąsiad z prośbą o niemałą pożyczkę. Costi odmawia, ale sąsiad jest dosyć uparty. W końcu zdradza swój sekret – podejrzewa, że na starej rodzinnej posiadłości zakopany jest skarb, a pożyczki potrzebuje na wynajem urządzenia do wykrywania metali. Costiemu obiecuje hojny udział w odnalezionym skarbie. Film Porumboiu w przezabawny sposób zderza romantyczne wyobrażenia o poszukiwaniu ukrytych skarbów z przyziemnymi realiami rumuńskiej współczesności i kapitalnie igra z przyzwyczajeniami widza, jak taka historia powinna się rozwijać, negując sprytnie większość z nich i zaskakując nieoczekiwaną pointą.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Nasza młodsza siostra
(2015, reż. Hirokazu Koreeda)
Konrad Wągrowski [80%]
Hirokazu Koreeda, jeden z wybitniejszych twórców współczesnego obyczajowego kina japońskiego zdobył widzów znakomitym „Jak ojciec i syn”, pokazywanym na Nowych Horyzontach, później w dystrybucji kinowej, a od jakiegoś czasu dostępnym na Canal +. Najnowsze dzieło japońskiego reżysera, „Nasza młodsza siostra” również z pewnością nie zawodzi. Opowieść o trzech dorosłych siostrach, które przyjmują do prowadzonego przez siebie domu czwartą – córkę ich wspólnego ojca z nowego związku – nie ma może w sobie tyle dramatyzmu, co historia o zamienionych dzieciach z poprzedniego filmu, ale jest mądra, piękna i wzruszająca. Koreeda znów dotyka tematu tego, co czyni z nas rodzinę, na ile istotne są więzy krwi, a na ile wspólne życie, ale tym razem nie jest to temat dominujący. Bo ważniejsze są relacje między bohaterkami, przesłanki decyzji, jakie podejmują, doświadczenie rodzinne, jakie o tym decydują. No i jest wiele celebracji chwili, symbolizowanych w dużej mierze przez wspólne posiłki, wspomnienia kulinarne, które – jak u Prousta – pozwalają na dotarcie do dużo głębszych wspomnień. A wszystko to bardzo pozytywne, bardzo ciepłe i okraszone wyjątkową urodą czterech młodych aktorek.
DVD / BD
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Lucy
(2014, reż. Luc Besson)
Jarosław Loretz [60%]
To prawda – fabuła „Lucy” ma niewiele sensu (bohaterka spieszy się, żeby przekazać wiedzę… skompilowaną z dotychczasowych osiągnięć cywilizacji), powiela szkodliwe schematy (człowiek używa mózgu w 10%), a do tego w zaskakująco widoczny sposób drażni słabymi efektami specjalnymi (Nowy Jork mocno komputerowy, pościg urągający prawom fizyki) i z choinki urwanymi postaciami, które same chyba nie do końca wiedzą, co w całym tym gulaszu robią. A jednak mimo to film ogląda się zadziwiająco lekko, co z jednej strony bierze się z wysokiego kredytu zaufania, związanego z perfekcyjnymi pierwszymi 20-30 minutami (cała scena z dostarczaniem i otwieraniem walizeczki – palce lizać), z drugiej zaś z doskonałych zdjęć, niesłabnącego tempa akcji i świetnie zagranej postaci Johansson. Innymi słowy – doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że „Lucy” to zły (głupi) film, ale z pewnością obejrzę go jeszcze niejeden raz.
koniec
21 lipca 2016

Komentarze

18 I 2017   18:58:02

fajny serwis :)

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Fallout: Odc. 1. Odkrywanie realiów zniszczonego świata
Marcin Mroziuk

15 IV 2024

Po obejrzeniu pierwszego odcinka z jednej strony możemy poczuć się zafascynowani wizją postapokaliptycznego świata, w którym funkcjonują bardzo zróżnicowane, mocno od siebie odizolowane społeczności, z drugiej strony trudno nie ulec lekkiej dezorientacji, gdyż na razie brakuje jeszcze połączenia pomiędzy poszczególnymi wątkami.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Kwiecień 2017 (1)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Gabriel Krawczyk, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski

Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Lipiec 2016 (2)
— Sebastian Chosiński, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Gdzie jest pomysł?
— Tomasz Kujawski

Esensja ogląda: Wrzesień 2014 (1)
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Kamil Witek

Z tego cyklu

Marzec 2018 (2)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Luty 2018 (2)
— Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Luty 2018 (1)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Styczeń 2018 (1)
— Jarosław Loretz

Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (2)
— Sebastian Chosiński

Grudzień 2017 (1)
— Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Listopad 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Kamil Witek

Tegoż twórcy

mbank Nowe Horyzonty 2023: Drrrogi, chłopcze…
— Kamil Witek

Krótko o filmach: Znałem twoją babcię
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Artystką być
— Adam Lewandowski

Krótko o filmach: Amisz bez raju
— Jarosław Loretz

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Good comic gone bad, czyli space opera rom-com
— Michał Kubalski

Eklektyczna Adela
— Jarosław Loretz

Dzieci na wymianę
— Sebastian Chosiński

13. T-Mobile Nowe Horyzonty: Relacja pierwsza
— Kamil Witek

Kowboj z Marsa
— Hubert Stelmach

Tegoż autora

Z filmu wyjęte: Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Uczmy się języków!
— Marcin Osuch

Po komiks marsz: Kwiecień 2024
— Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch

Z filmu wyjęte: Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

„Szalony Kojot” przez dwie chmury?
— Marcin Osuch

Z filmu wyjęte: Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Aparat, góry, człowiek
— Marcin Osuch

Z filmu wyjęte: Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Niech prezydent się tym zajmie
— Marcin Osuch

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.