Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

James Wan
‹Obecność 2›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułObecność 2
Tytuł oryginalnyThe Conjuring 2
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery17 czerwca 2016
ReżyseriaJames Wan
ZdjęciaDon Burgess
Scenariusz
ObsadaPatrick Wilson, Vera Farmiga, Madison Wolfe, Frances O'Connor, Lauren Esposito, Benjamin Haigh, Patrick McAuley, Simon McBurney
MuzykaJoseph Bishara
Rok produkcji2016
Kraj produkcjiKanada, USA
CyklObecność
Czas trwania134 min
Gatunekgroza / horror, kryminał, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Egzorcyści
[James Wan „Obecność 2” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Obecność 2” to błyskotliwie nakręcony horror, który wprawdzie przestaje działać ilekroć reżyser James Wan decyduje się pokazać duchy, ale kilka innych rzeczy robi na tyle dobrze, że ponad dwie godziny seansu upływają niepostrzeżenie.

Jarosław Robak

Egzorcyści
[James Wan „Obecność 2” - recenzja]

„Obecność 2” to błyskotliwie nakręcony horror, który wprawdzie przestaje działać ilekroć reżyser James Wan decyduje się pokazać duchy, ale kilka innych rzeczy robi na tyle dobrze, że ponad dwie godziny seansu upływają niepostrzeżenie.

James Wan
‹Obecność 2›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułObecność 2
Tytuł oryginalnyThe Conjuring 2
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery17 czerwca 2016
ReżyseriaJames Wan
ZdjęciaDon Burgess
Scenariusz
ObsadaPatrick Wilson, Vera Farmiga, Madison Wolfe, Frances O'Connor, Lauren Esposito, Benjamin Haigh, Patrick McAuley, Simon McBurney
MuzykaJoseph Bishara
Rok produkcji2016
Kraj produkcjiKanada, USA
CyklObecność
Czas trwania134 min
Gatunekgroza / horror, kryminał, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Małżeństwo świeckich egzorcystów z atestem kościoła katolickiego powraca. Tym razem państwo Warren udają się na gościnne występy do Anglii drugiej połowy lat siedemdziesiątych, gdzie próbują pomóc nękanej przez nadprzyrodzone zjawiska robotniczej rodzinie z północnego Londynu. Fabuła – tak jak w pierwszej „Obecności” – nie należy do szczególnie oryginalnych, a zalet filmu należy szukać raczej w ponadprzeciętnym rzemiośle twórców, którzy wprawdzie nie mają ambicji powiedzenia nowego słowa w gatunku, ale potrafią przestraszyć, a gdy trzeba to nawet wzruszyć i rozbawić (szczególnie lubię ten moment, gdy duch złośliwie przełącza kanał w telewizji na przemówienie Margaret Thatcher – żaden poltergeist nie jest równie przerażający co koszmary, które potrafią zgotować politycy).
James Wan jest błyskotliwym inscenizatorem kolejnych scen: kamera płynnie sunąca po pomieszczeniach, wykorzystanie przestrzeni kadru, znakomity rytm kolejnych ujęć i chłodna paleta barw dominujących w obrazie zamieniają kamienicę na przedmieściach Londynu w przestrzeń grozy jeżącą włosy na głowie nie słabiej niż gotyckie zamczysko. Podobnie jak w pierwszej części, niewiele tu mrugania okiem do widza – reżyser woli schematy kina grozy traktować serio, wiedząc, że sprawnie odświeżone będą trzymać na krawędzi fotela równie mocno, co w czasach „Egzorcysty” Williama Friedkina. Szkoda, że gdy Wan w końcu pokazuje duchy, z niepokojącej atmosfery niewiele zostaje – jump scare’y nie zawsze działają, a dość niefortunne pomysły na image tego, co nadprzyrodzone, powodują, że chwilami robi się raczej śmieszno niż straszno.
„Obecność 2” jest jednak opowiedziana na tyle biegle, że ponad dwie godziny seansu upływają niepostrzeżenie – także dlatego, że przy wszystkich paranormalnych wymysłach, to bardzo ciepły, „ludzki” film. Rodzina, której Warrenowie ruszają na pomoc, budzi sympatię; na plus liczę też to, że nawiedzające ją koszmary nie są arbitralnymi wymysłami scenarzystów-sadystów, ale mrocznym odbiciem rzeczywistych traum (daleko tu jednak do psychoanalitycznego wyrafinowania „Babadooka”). Samo małżeństwo egzorcystów to również udani bohaterowie, w czym duża zasługa aktorów: Vera Farmiga ze swoimi wielkimi szaroniebieskimi oczami stworzona jest do ról kobiet, które „wiedzą więcej”, z kolei Patrick Wilson emanuje rzadko spotykanym w takich produkcjach ciepłem, a scena w której gra i śpiewa „Can’t Help Falling in Love”, jest urocza, kojąca i jakimś cudem zupełnie nieprzesłodzona.
Nie umiem za to przekonać się do nieco przekombinowanej narracji, która (podobnie jak w pierwszej części) dopiero po pewnym czasie splata losy Warrenów i rodziny straszonej przez złe duchy. Poświęcony małżeństwu egzorcystów wątek jest dość obszerny, ale nigdy na tyle „mięsisty”, by wnieść do psychologii bohaterów coś ponad to, co i tak widać, gdy wkraczają do „właściwej” akcji. W dodatku, fundując fabularny zwrot w ostatnim akcie, próbuje nas przekonać, że tak jak losy całej odległej galaktyki zależą od familijnych dram Skywalkerów, tak wszystkie demony świata tak naprawdę czyhają tylko na rodzinę katolickich egzorcystów z Ameryki. Stawka „Obecności 2” robi się też jakby mniejsza, gdy nawet ktoś bez zdolności jasnowidzenia, domyśli się, że nieuchronnie czeka nas trzecia część „prawdziwych historii” z domowego archiwum Warrenów.
koniec
20 lipca 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Krótko o filmach: Walka Thora z podwodnym Sauronem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wojna w przestworach oceanu
— Sebastian Chosiński

Nie tylko klata
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Esensja ogląda: Listopad 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Styczeń 2014 (2)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Gabriel Krawczyk, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Październik 2013 (3)
— Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Wszyscy kochamy Tiny’ego Tima
— Mateusz Kowalski

Tegoż autora

Żmije
— Jarosław Robak

American Film Festiwal 2018 (1)
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Pretty in Pink
— Jarosław Robak

Szycie wewnętrzne
— Jarosław Robak

Film o filmie tak złym, że aż dobrym
— Jarosław Robak

Czarująca historia miłosna
— Jarosław Robak

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Ameryka jak wielki park Disneya
— Jarosław Robak

Duch Ameryki a kwestia rasowa
— Jarosław Robak

NajAmerican Film Festival 2017
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.