Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 15 sierpnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Athina Rachel Tsangari
‹Chevalier›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułChevalier
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery22 lipca 2016
ReżyseriaAthina Rachel Tsangari
ZdjęciaChristos Karamanis
Scenariusz
ObsadaGiannis Drakopoulos, Kostas Filippoglou, Yiorgos Kendros, Panos Koronis, Vangelis Mourikis, Nikos Orphanos, Efthymis Papadimitriou, Yorgos Pirpassopoulos
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiGrecja
Czas trwania105 min
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Nie tylko grecka tragedia, czyli kto ma większego
[Athina Rachel Tsangari „Chevalier” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wyprawa na ryby sama w sobie mogłaby służyć za metaforę odwiecznej męskiej rywalizacji. Ale w „Chevalierze” grupowe zdjęcie wędkarzy dumnie pozujących ze swoimi zdobyczami stanowi dopiero punkt wyjścia dla błyskotliwej farsy o zwarciu samców.

Piotr Dobry

Nie tylko grecka tragedia, czyli kto ma większego
[Athina Rachel Tsangari „Chevalier” - recenzja]

Wyprawa na ryby sama w sobie mogłaby służyć za metaforę odwiecznej męskiej rywalizacji. Ale w „Chevalierze” grupowe zdjęcie wędkarzy dumnie pozujących ze swoimi zdobyczami stanowi dopiero punkt wyjścia dla błyskotliwej farsy o zwarciu samców.

Athina Rachel Tsangari
‹Chevalier›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułChevalier
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery22 lipca 2016
ReżyseriaAthina Rachel Tsangari
ZdjęciaChristos Karamanis
Scenariusz
ObsadaGiannis Drakopoulos, Kostas Filippoglou, Yiorgos Kendros, Panos Koronis, Vangelis Mourikis, Nikos Orphanos, Efthymis Papadimitriou, Yorgos Pirpassopoulos
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiGrecja
Czas trwania105 min
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Film Athiny Rachel Tsangari jest kolejną w tym roku, po znakomitym „Lobsterze” Giorgosa Lanthimosa, ofertą greckiej nowej fali na naszych ekranach. Tsangari, stała współpracowniczka Lanthimosa i producentka jego filmów, dzieli z autorem „Kła” podobną wrażliwość i abstrakcyjne poczucie humoru – choć raczej te z dialogów niż ze scen niespodziewanie ekstremalnej przemocy.
Po ekscentrycznej analizie kobiecej alienacji w „Attenberg”, tym razem reżyserka wraz ze współscenarzystą Efthymisem Filippou (który również podpisał „Lobstera”) bierze na celownik mężczyzn. Obecność kobiet w „Chevalierze” ogranicza się do jednego ujęcia damskiego języka wypełniającego ekran laptopa w scenie wirtualnego seksu przez Skype’a.
Na pierwszym planie rozpycha się sześciu facetów spędzających wakacje na luksusowym jachcie zacumowanym u wybrzeży Morza Egejskiego. Wyłącznie męska jest także załoga – sternik, kucharz i lokaj – komentująca przebieg wydarzeń na wzór chóru greckiego.
Głównych bohaterów łączy sieć biznesowo-rodzinnych powiązań – sytuacja trochę jak w „Testosteronie” Saramonowicza, z tą różnicą, że tutaj mamy do czynienia z kinem prawdziwie dowcipnym i inteligentnym. Za patriarchę eskapady robi dystyngowany lekarz w słusznym wieku, a na pokładzie są jeszcze jego narcystyczny protegowany i zarazem były zięć Kristos, obły agent ubezpieczeniowy i zięć obecny Jannis, brat Jannisa – misiowaty i niewydarzony Dimitris (bez mała duchowy i fizyczny klon Zacha Galifianakisa z „Kac Vegas”), maczystowski przyjaciel doktora Josef i jego równie emanujący maskulinizmem partner w interesie Jorgos.
Dla zabicia czasu ta ekipa bardziej skazanych na siebie niż faktycznie lubiących się wczasowiczów zaczyna rywalizować w grze mającej na celu wyłonić „najlepszego we wszystkim”. Uzbrojeni w notesy panowie prześcigają się zatem w ocenianiu oponentów pod totalnie każdym kątem, począwszy od najbardziej błahych codziennych czynności. Ile razy kto myje zęby, jak wysoko nosi bieliznę, w jakiej pozycji śpi – i czy chrapie, czy pali, czy ma wysoki cholesterol, jak szybko potrafi złożyć kostkę Rubika, a jak – regał z Ikei. No i oczywiście – literalnie – kto ma większego.
Ogląda się tą zgoła infantylną olimpiadę spod znaku „boys will be boys” z rosnącym rozbawieniem, a zarazem uznaniem dla reżyserki, jak wiele ciekawych obserwacji potrafi wyciągnąć ze spiętrzenia kilku absurdów na ograniczonej przestrzeni. Tsangari nie interesuje, rzecz jasna, kto finalnie okaże się tym najlepszym. Skupia się na samych konkurencjach obnażających słabości postaci, na antagonistycznych interakcjach, na homoerotycznym napięciu między rywalami. Traktuje bohaterów – podobnie jak Lanthimos w swoich filmach – z chłodnym dystansem badacza, choć nie bez zrozumienia dla ludzkiej/męskiej niedoskonałości. Empatia widza będzie z kolei zależeć od stopnia utożsamienia się z danym bohaterem (tudzież stereotypem) – samcem alfa, nerdem, metroseksualnym wymoczkiem etc.
Odbiór filmu podobnie nie musi być jednoznaczny. Można tu zobaczyć kąśliwy komentarz do niezmiennie zmaskulinizowanej kultury Południowców. Można – satyrę na specyficznie greckie sowizdrzalstwo i oderwanie od rzeczywistości, które poniekąd doprowadziło do wiadomego kryzysu. Przede wszystkim jednak jest w „Chevalierze” uniwersalna – nawet jeśli niespecjalnie odkrywcza – prawda o męskim gatunku, od zarania mierzącym swe osiągnięcia dosłowną lub metaforyczną długością prącia. Akcja rozgrywa się akurat na wypasionym jachcie, ale równie dobrze mogłaby w szatni piłkarskiej lub polskim Sejmie.
koniec
22 lipca 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Lista śmierci: Odc. 6. Wielka ucieczka
Marcin Mroziuk

15 VIII 2022

Wprawdzie zamach na Steve’a Horna się powiódł, ale w efekcie główny bohater znajduje się w nie lada opałach, bo teraz krok w krok za nim podąża Tony Layun, który w dodatku korzysta z każdego możliwego wsparcia. Co ciekawe twórcy serialu nie tylko postarali się, aby obserwowanie tego pościgu dostarczyło widzom sporo emocji, ale wykorzystują te wydarzenia do ukazania nieco bardziej ludzkiego oblicza Jamesa Reece’a.

więcej »

East Side Story: Krwawiący i płonący step
Sebastian Chosiński

14 VIII 2022

Przed ośmioma laty kazachska reżyserka Marina Kunarowa nakręciła wyjątkowo nieudane kino akcji pod postacią „Polowania na Ducha”. Na szczęście kolejny jej projekt to film z zupełnie innego wymiaru. W „Płaczu Wielkiego Stepu” postanowiła bowiem zmierzyć się z tragiczną historią swojej ojczyzny i tym samym oddać hołd ponad ośmiu milionom Kazachów, którzy stracili życie w wyniku głodu i represji w latach 20. i 30. XX wieku.

więcej »

Peryferia: Odc. 2. Nie ma ucieczki od przeznaczenia
Marcin Mroziuk

12 VIII 2022

Mogłoby się wydawać, że upadek w bezdenną przepaść powinien nieuchronnie zakończyć się śmiercią. Szybko przekonamy się jednak, że w przypadku dziury na polu Abbottów tak się nie dzieje. Nieco więcej na temat właściwości tego niezwykłego obiektu dowiadujemy się dopiero pod koniec odcinka.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Upload: Sez. 2. odc. 7. Powrót z zaświatów
— Marcin Mroziuk

Upload: Sez. 2. odc. 6. Zamach na demokrację
— Marcin Mroziuk

Upload: Sez. 2. odc. 5. Senne fantazje i koszmary na jawie
— Marcin Mroziuk

Upload: Sez. 2. odc. 4. Rewolucja wymaga ofiar
— Marcin Mroziuk

Upload: Sez. 2. odc. 3. Sukcesy większe od zamierzonych
— Marcin Mroziuk

Upload: Sez. 2. odc. 2. Fałszywe tożsamości wkraczają do akcji
— Marcin Mroziuk

Upload: Sez. 2. odc. 1. Z dala od siebie
— Marcin Mroziuk

Barbarzyństwo w ogrodzie
— Łukasz Gręda

Co nam w kinie gra: Attenberg
— Piotr Czerkawski, Patrycja Rojek

Filmy Nowych Horyzontów 2011 (1/3)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.