Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Oleg Turanski
‹Jesteśmy z tobą›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJesteśmy z tobą
Tytuł oryginalnyЯ з тобою
ReżyseriaOleg Turanski
ZdjęciaOłeksij Kalin
Scenariusz
ObsadaOłeksandr Popow, Dmitro Sowa, Hanna Topczij, Achtem Seitabłajew, Serhij Pisarienko, Dmitro Łalenkow, Serhij Kałantaj, Ołeksij Czerewatienko, Ołeksij Smołka, Mychajło Krisztal, Wołodymyr Bieliajew
MuzykaWładlen Pupkow
Rok produkcji2016
Kraj produkcjiUkraina
Czas trwania87 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: Melodramat z separatystami i Słowiańskiem w tle
[Oleg Turanski „Jesteśmy z tobą” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Chcąc scharakteryzować ukraińskiego reżysera Olega Turanskiego po nakręconym przez niego dramacie „Jesteśmy z tobą”, należałoby stwierdzić, że to człowiek z wielkimi ambicjami. W jednym filmie postanowił bowiem pożenić wątki miłosny z sensacyjnym i sportowym, a na dodatek rzucić to wszystko na niezwykle ważne dla jego ojczyzny w ostatnich latach tło społeczno-polityczne. Udało się… średnio.

Sebastian Chosiński

East Side Story: Melodramat z separatystami i Słowiańskiem w tle
[Oleg Turanski „Jesteśmy z tobą” - recenzja]

Chcąc scharakteryzować ukraińskiego reżysera Olega Turanskiego po nakręconym przez niego dramacie „Jesteśmy z tobą”, należałoby stwierdzić, że to człowiek z wielkimi ambicjami. W jednym filmie postanowił bowiem pożenić wątki miłosny z sensacyjnym i sportowym, a na dodatek rzucić to wszystko na niezwykle ważne dla jego ojczyzny w ostatnich latach tło społeczno-polityczne. Udało się… średnio.

Oleg Turanski
‹Jesteśmy z tobą›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJesteśmy z tobą
Tytuł oryginalnyЯ з тобою
ReżyseriaOleg Turanski
ZdjęciaOłeksij Kalin
Scenariusz
ObsadaOłeksandr Popow, Dmitro Sowa, Hanna Topczij, Achtem Seitabłajew, Serhij Pisarienko, Dmitro Łalenkow, Serhij Kałantaj, Ołeksij Czerewatienko, Ołeksij Smołka, Mychajło Krisztal, Wołodymyr Bieliajew
MuzykaWładlen Pupkow
Rok produkcji2016
Kraj produkcjiUkraina
Czas trwania87 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Oleg Turanski to rodowity kijowianin. Przyszedł na świat jeszcze w czasach Związku Radzieckiego (w 1983 roku), ale studiował już – w Kijowskim Narodowym Uniwersytecie Teatru, Kina i Telewizji imienia Iwana Karpenko-Karego – w niepodległej Ukrainie. Pierwsze krótkometrażówki zrealizował jako dwudziestojednolatek; potem wyspecjalizował się w niemal taśmowej produkcji seriali telewizyjnych. Do najpopularniejszych zaliczyć należy kryminały „Dobre chłopaki” (2008), „Wendetta po rosyjsku” (2010), trzy sezony „Brat za brata” (2010-2014) oraz „Włodzimierska 15” (2015-2016). Po zakończeniu pracy nad tym ostatnim zabrał się za pełnometrażowy obraz „Jesteśmy z tobą”. Przedstawioną w nim historię wymyślił Andrij Starowojt, natomiast na profesjonalny scenariusz przerobił ją Witalij Agronowicz, dla którego był to kinematograficzny debiut. Niewielkie doświadczenie mieli też inni współpracownicy Turanskiego: dla młodego pianisty Władlena Pupkowa to w zasadzie dopiero początek kariery kompozytorskiej (wcześniej pisał muzykę głównie do na poły amatorskich krótkometrażówek), dla operatora Aleksieja Kalina – pierwsza praca na planie fabuły, która nie jest serialem.
Punktem wyjścia opowieści jest znajomość trojga młodych Ukraińców, którzy na obozie sportowym przeżywają pierwsze miłosne uniesienia. Roman i Aleksiej (aktorzy mówią w języku rosyjskim, więc i takie noszą imiona) są znajomymi już od dawna, wspólnie trenują mieszane sztuki walki (MMA); z kolei piękna i subtelna Tania – podobnie jak jej matka – jest cyrkową akrobatką. Obaj chłopacy zakochują się w dziewczynie, co wystawia ich wieloletnią przyjaźń na ciężką próbę. Kończy się to bójką pod prysznicem. Aleksiej, nie mogąc pogodzić się z tym, że Tania wybrała nie jego, usuwa się w cień, dzięki czemu miłość Romana i nowo poznanej dziewczyny rozkwita. Ale nie na długo. Pewnego dnia dochodzi do wielkiej tragedii – w wyniku nieszczęśliwego zbiegu okoliczności podczas podniebnych akrobacji matka Tatiany spada na arenę i ginie na miejscu. Córka nie może sobie tego wybaczyć. To ona miała tego dnia wystąpić w spektaklu; stało się inaczej, ponieważ spóźniła się na przedstawienie. Była bowiem na randce z Romanem i teraz to na niego zrzuca odpowiedzialność za dramat, który stał się jej udziałem. Nie pozostawia chłopakowi najmniejszych złudzeń – z ich związku nic już nie będzie, nie chce go nawet widzieć na oczy.
Zrozpaczony Roman opuszcza Kijów i Ukrainę, wyjeżdża do Moskwy, gdzie kontynuuje treningi w jednym z miejscowych klubów. Zapomina o Tatianie, a przynajmniej tak mu się wydaje. Mija jednak kilka lat i wydarzenia z młodości powracają do niego. Szykując się do wyjazdu na turniej do Londynu, czyta na Facebooku wpis swojego dawnego kijowskiego znajomego, w którym informuje on, że Tania Zagorodna choruje na nowotwór kości; konieczna jest – i to najszybciej jak to możliwe – operacja. Na przykład w dobrej klinice onkologicznej w Moskwie. Ale na to potrzebne są ogromne pieniądze, zwłaszcza jeśli pacjent jest obcokrajowcem. Roman nie zastanawia się długo i postanawia lecieć do Kijowa, by odnaleźć dawną ukochaną. Czy wie, że w czasie gdy mieszkał w Moskwie związała się ona z tym, którego przed laty odepchnęła, czyli Aleksiejem? Nawet jeśli nie, dowiaduje się o tym, kiedy wsiada do pociągu z Kijowa do Słowiańska (rodzinnego miasta Tatiany) – widzi bowiem swego dawnego przyjaciela i ekskochankę czule żegnających się na peronie.
W tym momencie rezygnuje z dalszej podróży. Zostaje w Kijowie. Przypadek sprawia, że na ulicy rzuca się w jego oczy plakat informujący o otwartym turnieju MMA. Postanawia wziąć w nim udział, a pieniądze z ewentualnej nagrody za wygraną przeznaczyć na operację Tatiany. W tym celu odwiedza swego dawnego trenera, Andrieja Pawłowicza, i od niego dowiaduje się, że także Aleksiej będzie uczestniczył w tych zawodach, reprezentując konkurencyjną dla niego szkołę prowadzoną przez niezbyt uczciwego biznesmena Siergieja Piotrowicza Bitowa. Tym sposobem reżyser poszerza nam pole konfliktu, stawiając Romana i Aleksieja naprzeciw siebie nie tylko w realnym życiu, ale i na arenie sportowej. Do tego dochodzi jeszcze kilka innych wątków, które uprawdopodobniają akcję, jak chociażby pranie brudnych pieniędzy, walka o wpływy polityczne, w końcu ten najważniejszy, patriotyczny – zryw społeczeństwa ukraińskiego przeciwko prorosyjskim separatystom. Nie bez powodu Turanski uczynił rodzinnym miastem Tatiany położony na wschodzie kraju Słowiańsk, o który od kwietnia do lipca 2014 roku toczyły się mniej lub bardziej zacięte (i krwawe) walki.
Co jednak ciekawe, w roli czarnych charakterów wcale nie występują tutaj Rosjanie (a jedynie separatyści i sprzyjający im zdrajcy, jak na przykład Siergiej Piotrowicz), co można wytłumaczyć chyba tylko w jeden sposób – producenci liczą na dystrybucję „Jesteśmy z tobą” w Rosji. Głównym problemem Turanskiego jest niezdecydowanie. Reżyser nie był chyba do końca pewien, jaki film chce nakręcić – czy skupić się na miłosnym trójkącie (i wyeksponować tym samym wątek melodramatyczny), czy też podrążyć motyw sensacyjno-kryminalny (wtedy przydałoby się więcej trupów), a może po prostu opowiedzieć o patriotycznym przebudzeniu młodych Ukraińców? Ostatecznie wyszło mu coś na pograniczu, coś prześlizgującego się po każdym z tematem, ale żadnego nie pogłębiające. Nie zmienia to jednak faktu, że „Jesteśmy z tobą” ogląda się bez poczucia zmarnowania czasu, akcja wszak płynie wartko, jest kilka pościgów i strzelanin, trafia się mordobicie, a na koniec wszystkie klocki trafiają na swoje miejsca – źli zostają ukarani, dobrzy nagrodzeni, triumfują miłość i przyjaźń, które okazują się wieczne. Że niewiarygodnie?! Cóż, nie mamy przecież do czynienia z kinem moralnego niepokoju, to film, który ma dostarczyć widzom półtorej godziny rozrywki (i ewentualnie pozwolić reżyserowi i paru aktorom na przypodobanie się władzy).
W obsadzie „Jesteśmy z tobą” trudno znaleźć wielkie – ba! nawet średnie – gwiazdy. Większość aktorów ma na koncie głównie role w serialach i produkcjach telewizyjnych, niemal wszyscy są też absolwentami tej samej szkoły co Oleg Turanski. W Tanię wcieliła się dwudziestosiedmioletnia Anna Toczij, aktorka teatrów w Odessie i Kijowie; Romana zagrał Ołeksandr (Aleksandr) Popow, a Aleksieja – Dmitro (Dmitrij) Sowa. Obaj panowie znani są przede wszystkim z małego ekranu, choć temu ostatniemu dane było na przykład zaistnieć w „Syberiadzie polskiej” (2012) Janusza Zaorskiego. Mimo słusznego już wieku, nieczęsto można zobaczyć w filmach fabularnych Serhija (Siergieja) Pisarienkę (rocznik 1968), który wcielił się w złowrogiego Bitowa; spore doświadczenie ma za to, pochodzący z Uzbekistanu, Achtem Seitabłajew, który przed laty zaliczył epizod w nieudanym dramacie historycznym „Bohdan Zenobi Chmielnicki” (2006) Mykoły Maszczenki, z kolei trzy lata temu wyreżyserował i zagrał główną rolę w „Chajtarmie” (2013), opowieści o wysiedleniu – na rozkaz Józefa Stalina – Tatarów krymskich. To doświadczenie rzuca się w oczy natychmiast; zdystansowany wobec rzeczywistości, ale jednocześnie wierny zasadom Andriej Pawłowicz jest tym samym najciekawszą postacią filmu Turanskiego.
koniec
11 września 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.