Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Rebecca Miller
‹Plan Maggie›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPlan Maggie
Tytuł oryginalnyMaggie's Plan
Dystrybutor Best Film
Data premiery23 września 2016
ReżyseriaRebecca Miller
ZdjęciaSam Levy
Scenariusz
ObsadaTravis Fimmel, Ethan Hawke, Julianne Moore, Greta Gerwig, Bill Hader, Maya Rudolph, Wallace Shawn, Mina Sundwall
MuzykaMichael Rohatyn
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania98 min
Gatunekdramat, komedia, melodramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Sztuka dla sztuki, gadanie dla gadania
[Rebecca Miller „Plan Maggie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nie wiem, jak wy, ale ja odczuwam przesyt intelektualnych komedii popełnianych przez kolejnych potomków Woody’ego Allena” z neurotycznymi, mniej lub bardziej usilnie (bez)pretensjonalnymi nowojorczykami w rolach głównych.

Gabriel Krawczyk

Sztuka dla sztuki, gadanie dla gadania
[Rebecca Miller „Plan Maggie” - recenzja]

Nie wiem, jak wy, ale ja odczuwam przesyt intelektualnych komedii popełnianych przez kolejnych potomków Woody’ego Allena” z neurotycznymi, mniej lub bardziej usilnie (bez)pretensjonalnymi nowojorczykami w rolach głównych.

Rebecca Miller
‹Plan Maggie›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPlan Maggie
Tytuł oryginalnyMaggie's Plan
Dystrybutor Best Film
Data premiery23 września 2016
ReżyseriaRebecca Miller
ZdjęciaSam Levy
Scenariusz
ObsadaTravis Fimmel, Ethan Hawke, Julianne Moore, Greta Gerwig, Bill Hader, Maya Rudolph, Wallace Shawn, Mina Sundwall
MuzykaMichael Rohatyn
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania98 min
Gatunekdramat, komedia, melodramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W „Planie Maggie” dodatkowa dziesiątka IQ nie wystarcza bohaterom do osiągnięcia mądrości polegającej na nie kontemplowaniu przeznaczenia, które bezustannie nabija ich w butelkę. Zamiast, zgodnie z chłopską dewizą, wziąć sprawy w swoje ręce lub, jak na wielkomiejską śmietankę przystało, niezobowiązująco poimprowizować, tytułowa Maggie najpierw musi pokonać etap bezustannej analizy codzienności i kalkulacji na zimno (tak jej się przynajmniej wydaje). Choć ma być tą pozytywną, rzekomo tak bezpretensjonalną postacią, niczym nie wyróżnia się na tle egocentrycznych artystów i zimnych jak lód intelektualistek, którzy mają rozśmieszać nas z dalszego tła. Prostemu umysłowi przypominać oni będą raczej budzących zażenowanie, magicznie myślących smarkaczów próbujących w ten czy inny sposób zakląć przeznaczenie, miłość czy innych ludzi.
Ciepła (no przecież!), urokliwa (a jakże!), nieporadna (nie może być inaczej!), rozczulająca (wymieniajmy długo, żeby naczelna cecha grającej na autopilocie Grety „Frances Ha” Gerwig przypadkiem nam nie umknęła) autentyczność tytułowej Maggie de facto niewiele różni się więc od komediowo rozbrykanej pretensjonalności, sobkostwa i narcyzmu tych drugich. Wszyscy siedzą za kratami własnych oczekiwań.
Oczywiście kobiecy punkt widzenia walczącej z uniesieniami trzydziestokilkulatki, której zegar biologiczny wcale nie chce stanąć, to cenna i aktualna perspektywa. Kalkulacja ścierająca się z życiowym poplątaniem to zresztą znak pędzącej współczesności. Lecz kompromisy i wyjścia ze strefy komfortu nadal żyjących wygodnie (!) manhattańczyków przypominają tu kolejny odcinek z inteligenckiej telenoweli, którą serwuje nam amerykańskie kino. Po kilku filmach Baumbacha, kilkudziesięciu Allena niezbyt satysfakcjonuje mnie odkrycie, że warto poddać się przeznaczeniu. Temu, kto, jak ja, wcale w nie nie wierzy, cała ta opowieść przypominać będzie kazanie z kościelnej ambony, którą uniesiony religijną ekstazą kaznodzieja kieruje do ateisty. Sztuka dla sztuki, gadanie dla gadania. Za pierwszym razem może i nawet bym się zachwycił. Telenowela z ambony to jednak coś, czemu uprzejmie odmawiam.
koniec
30 września 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Sztuka? Gdzieś zaginęła. Ale szlak został przetarty
— Gabriel Krawczyk

W tęczowych kolorach
— Gabriel Krawczyk

Siedem „ale” przeciw „Trzynastu powodom”
— Gabriel Krawczyk

Duchowa biografia erotyczna
— Gabriel Krawczyk

Paterson lubi to!
— Gabriel Krawczyk

Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Kryminał milicyjny à rebours
— Gabriel Krawczyk

Biograficzne rzemiosło
— Gabriel Krawczyk

Nieszkodliwe kłamstwa i miarkowane sentymenty
— Gabriel Krawczyk

Bridget Jones i Tarantino
— Gabriel Krawczyk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.