Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Frank Miller, Robert Rodriguez
‹Sin City: Miasto grzechu›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSin City: Miasto grzechu
Tytuł oryginalnySin City
Dystrybutor SPI
Data premiery10 czerwca 2005
ReżyseriaFrank Miller, Robert Rodriguez
ZdjęciaRobert Rodriguez
Scenariusz
ObsadaJessica Alba, Rosario Dawson, Elijah Wood, Bruce Willis, Benicio del Toro, Michael Clarke Duncan, Carla Gugino, Josh Hartnett, Michael Madsen, Jaime King, Brittany Murphy, Clive Owen, Mickey Rourke, Nick Stahl, Marley Shelton, Arie Verveen, Devon Aoki, Rick Gomez, Rutger Hauer, Makenzie Vega, Alexis Bledel
MuzykaRobert Rodriguez
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiUSA
CyklSin City
WWW
Gatunekakcja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Nie graj tego więcej, Bob
[Frank Miller, Robert Rodriguez „Sin City: Miasto grzechu” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Girlsy, guny i gorzała, policja siedząca potulnie w kieszeni polityków i mafii, twardzi faceci, prawo ulicy i marzenia spływające do ścieku. Oto Sin City, brutalne miasto grzechu. Ruchomy teatrzyk cieni Franka Millera wg Roberta Rodrigueza.

Michał R. Wiśniewski

Nie graj tego więcej, Bob
[Frank Miller, Robert Rodriguez „Sin City: Miasto grzechu” - recenzja]

Girlsy, guny i gorzała, policja siedząca potulnie w kieszeni polityków i mafii, twardzi faceci, prawo ulicy i marzenia spływające do ścieku. Oto Sin City, brutalne miasto grzechu. Ruchomy teatrzyk cieni Franka Millera wg Roberta Rodrigueza.

Frank Miller, Robert Rodriguez
‹Sin City: Miasto grzechu›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSin City: Miasto grzechu
Tytuł oryginalnySin City
Dystrybutor SPI
Data premiery10 czerwca 2005
ReżyseriaFrank Miller, Robert Rodriguez
ZdjęciaRobert Rodriguez
Scenariusz
ObsadaJessica Alba, Rosario Dawson, Elijah Wood, Bruce Willis, Benicio del Toro, Michael Clarke Duncan, Carla Gugino, Josh Hartnett, Michael Madsen, Jaime King, Brittany Murphy, Clive Owen, Mickey Rourke, Nick Stahl, Marley Shelton, Arie Verveen, Devon Aoki, Rick Gomez, Rutger Hauer, Makenzie Vega, Alexis Bledel
MuzykaRobert Rodriguez
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiUSA
CyklSin City
WWW
Gatunekakcja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Rodriguez do sprawy podszedł jak rasowy fanboy i rzecz zrealizował na kolanach. Ba, by oddać należytą cześć swemu ulubionemu komiksowi, gotów był pokłócić się ze związkiem zawodowym (umieścił bowiem nazwisko Millera jako współreżysera, na co nie chciała pozwolić Directors′ Guild of America). W rezultacie na ekrany wchodzi najbardziej wierna adaptacja komiksu (czy też, jak woli polski dystrybutor, „powieści graficznej”), jaką kiedykolwiek mieliśmy okazję oglądać – za storyboard posłużyły bowiem kolejne strony „Miasta grzechu” („The Hard Goodbye”), „Krwawej jatki” („The Big Fat Kill”), „Tego żółtego drania” („That Yellow Bastard”) i krótkiej historyjki „Klient ma zawsze rację”. Wersja kinowa musiała zostać skrócona z oczywistych powodów czasowych, na DVD ma ukazać się całość.
Pomysł, by po prostu ożywić oddane jak najwierniej kadry komiksu, w tym przypadku przyniósł znakomity efekt. Czarno-białe Millerowskie obrazy pełne wysmakowanej przemocy, okraszone czasem dodatkowym kolorem podkreślającym ważną postać czy detal, genialnie sprawiły się poruszone wprawną ręką Rodrigueza – i specy od grafiki komputerowej, którzy całą scenografię wyczarowali w swych ryczących wentylatorami maszynach. Dla tej uczty wizualnej warto się wybrać do kina, gdyż same historyjki nie wychodzą poza konwencję i poziom pulpowego kryminału – co jest zresztą winą papierowego pierwowzoru, jednak z niewiadomych przyczyn komiksom zwykło się wybaczać więcej niż filmom. Porównanie dzieła Rodrigueza do „Pulp Fiction”, trop chętnie podejmowany w wielu recenzjach, jest niewłaściwe. Filmowe nowelki Tarantino łączyły się ze sobą w przemyślanych splotach, zgodnie z zasadą akcja-reakcja. Jeśli chcemy już bawić się w takie porównania, „Sin City” bliżej do „Czterech pokoi” – są to cztery opowiadania (w tym jeden short, rozbity na zgrabny prolog i epilog), połączone ze sobą jedynie miejscem akcji. Śledztwo prowadzone przez ostatniego uczciwego glinę Hartigana (Bruce Willis), vendetta nieokiełzanego Marva (niesamowity Mickey Rourke w niesamowitej charakteryzacji), starcie Jackie Boy’a (Benicio Del Toro) i Dwighta (Clive Owen) – te same miejsca, czasem te same nazwiska, ale fabularnie – niezależne. Nie wiadomo, dlaczego akurat te opowieści weszły w skład filmu. Ale nie oszukujmy się, nie dla historyjek z przesłaniem o głębi monologu pijanego Franza Maurera ogląda się ten film. To, co się liczy, to styl i klimat – i kapitalne postacie. Perfekcyjnie dobrani aktorzy: twardzi, brzydcy faceci i twarde, piękne kobiety. Na szczególną uwagę zasługuje grający psychopatę Elijah Wood, który ostatnio robi wszystko, by uwolnić się od wizerunku metroseksualnego hobbita. Przeszkadzają mu w tym głównie przemądrzali recenzenci, wspominający o tym, jak to aktor robi wszystko, by uwolnić się od wizerunku metroseksualnego hobbita.
Tymczasem serwisy filmowe donoszą o kolejnych częściach, planowanych na 2006 i 2008 rok. Robert Rodriguez w swoim fanowskim uniesieniu postanowił bowiem ożywić wszystkie opowieści Millera. Nie uważam tego za dobry pomysł – brakować im będzie świeżości pierwszego filmu, która jest przecież jego największą zaletą. To naprawdę ładna piosenka, ale nie graj tego więcej, Bob.
koniec
14 czerwca 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Ten cwany rysownik!
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Krótko i porządnie
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Łabędzi śpiew
— Marcin Knyszyński

Po rewolucji
— Marcin Knyszyński

Jedenaście strzałów
— Marcin Knyszyński

Lekko w dół
— Marcin Knyszyński

Cokolwiek ci zrobi, nie krzycz
— Marcin Knyszyński

Hardboiled Berserker
— Marcin Knyszyński

Istota absolutnie zła
— Marcin Knyszyński

Zmierzch rewolucji
— Marcin Knyszyński

Tegoż autora

Dlaczego robisz mi to, Polsko
— Michał R. Wiśniewski

W domach z betonu nie ma wolnej miłości
— Michał R. Wiśniewski

Superheros patrzy na człowieka, widzi robaka, ale po chwili przygląda się uważniej
— Michał R. Wiśniewski

Powieść środka
— Michał R. Wiśniewski

Chwała ogrodów, błoto i morze
— Michał R. Wiśniewski

Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o wilkołakach
— Michał R. Wiśniewski

Kategoria A
— Michał R. Wiśniewski

Trzej mistrzowie
— Michał R. Wiśniewski

Długi film o umieraniu
— Michał R. Wiśniewski

Matrix w majtkach horror show
— Michał R. Wiśniewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.