Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 października 2022
w Esensji w Esensjopedii

Bouli Lanners
‹Ostatni będą pierwszymi›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOstatni będą pierwszymi
Tytuł oryginalnyLes premiers les derniers
Dystrybutor M2 Films
Data premiery13 stycznia 2017
ReżyseriaBouli Lanners
ZdjęciaJean-Paul de Zaetijd
Scenariusz
ObsadaAlbert Dupontel, Bouli Lanners, Suzanne Clément, Michael Lonsdale, David Murgia, Aurore Broutin, Philippe Rebbot, Serge Riaboukine
Rok produkcji2016
Kraj produkcjiBelgia, Francja
Czas trwania98 min
Gatunekkomedia, melodramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Paterson lubi to!
[Bouli Lanners „Ostatni będą pierwszymi” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Założyłbym się o piwo, że „Ostatni będą pierwszymi” przypadłby do gustu bohaterowi najnowszego filmu Jim Jarmuscha.

Gabriel Krawczyk

Paterson lubi to!
[Bouli Lanners „Ostatni będą pierwszymi” - recenzja]

Założyłbym się o piwo, że „Ostatni będą pierwszymi” przypadłby do gustu bohaterowi najnowszego filmu Jim Jarmuscha.

Bouli Lanners
‹Ostatni będą pierwszymi›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOstatni będą pierwszymi
Tytuł oryginalnyLes premiers les derniers
Dystrybutor M2 Films
Data premiery13 stycznia 2017
ReżyseriaBouli Lanners
ZdjęciaJean-Paul de Zaetijd
Scenariusz
ObsadaAlbert Dupontel, Bouli Lanners, Suzanne Clément, Michael Lonsdale, David Murgia, Aurore Broutin, Philippe Rebbot, Serge Riaboukine
Rok produkcji2016
Kraj produkcjiBelgia, Francja
Czas trwania98 min
Gatunekkomedia, melodramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Tak jak tytułowy Paterson potrafił docenić poezję ukrytą w prozie codziennego życia, tak belgijski reżyser, scenarzysta i odtwórca głównej roli Bouli Lanners dostrzega magię w przestrzeni, z której ktoś inny z nudów mógłby chcieć uciec. Całe szczęście, Lannersowi nie tak trudno uwierzyć!
Podobno braciom Coen zdarzyło się kiedyś zapowiedzieć swojego „Człowieka, którego nie było” jako „film o fryzjerze, który dokonuje morderstwa, a potem widzimy ujeżdżanie świń”. Gdyby pobawić się w tę samą grę przy okazji anonsowania komediodramatu Lannersa, otrzymalibyśmy film o łowcach nagród, którzy trafiają na mumię, pomagają zakochanym dzieciom, które spotkały Jezusa-rewolwerowca, i być może następuje koniec świata. Co najciekawsze, absurdalność niniejszego opisu nie stanowi zmyślonego naddatku. Realistyczna (!) intryga przypomina niespieszny spacer po labiryncie, w którym za każdym kolejnyM rogiem czai się coraz to bardziej zaskakująca postać.
W świecie Lannersa, tego wierzącego w człowieka humanisty, przypadkowa śmierć idzie za rękę z sercem okazywanym z najmniej spodziewanego kierunku. Tutaj chęć przetrwania w nieprzyjemnej rzeczywistości wcale nie wyklucza namysłu nad przemijaniem ani moralnej przemiany. W „Ostatni będą pierwszymi” potencjalna apokalipsa może stać się zaczynem miłości bardziej racjonalnej – bo szalonej! – niż inteligencja, a obawa przed nieznanym wykuwa w człowieku to, co w nim najlepsze. Życiowy rachunek sumienia w wydaniu uprawiających brutalny fach bohaterów budzi skojarzenia z podskórnie melancholijną twórczością wspomnianych braci Coen. Podobnie jak działo się to u Amerykanów, tak i tutaj pozbawiona namiętności realistyczna forma asystuje jakiejś podprogowo odczuwalnej magiczności filmowego świata. Prowadzony z kamienną twarzą humor niedorzeczności nie stoi w sprzeczności z egzystencjalnym niepokojem – tym znakiem rozpoznawczym mądrego kina. Jeśli dodamy do tego niespieszne ujęcia panoram ascetycznych krajobrazów rodem z twórczości Nuri Bilge Ceylana („Pewnego razu w Anatolii”), okaże się, że gatunkowa otoczka to tylko pretekst do kontemplacji, którą w mroku kameralnego kina czasem warto sobie sprawić.
koniec
14 stycznia 2017

Komentarze

21 VIII 2022   11:32:41

Jeżeli po "lekturze" książki, filmu, teatru czy dzieł dźwiękowych myśli wirują wokół takiej perełki i wyławiają sceny, dialogi, obrazy i czytam symbole, jak otwartą księgę a dosłownie tajemnicza aura otacza mnie, to jest to wspaniałe uczucie i oznacza w mojej terminologii, że miałam do czynienia z czymś bardzo wartościowym. Tak jest po Ostatni będą pierwszymi.Tak, to jest mądre kino... (Mateusz 20:16)

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Władca pierścieni: Pierścienie władzy: Odc. 2. Scenariuszowe mielizny na pełnym morzu
Marcin Mroziuk

30 IX 2022

Chociaż w pamięci pozostają zapierające dech widoki (w tym odcinku szczególnie wielkie wrażenie robi Khazad-dûm), to nie są one w stanie zrekompensować do końca dość powolnego tempa, w jakim toczą się wydarzenia. Co gorsza, sposób poprowadzenia niektórych wątków nie może budzić entuzjazmu.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Kobieta z karabinem
Sebastian Chosiński

28 IX 2022

W drugiej połowie lat 60. XX wieku, po ślubie z aktorką Natalią Arinbasarową, Andriej Konczałowski mieszkał przez jakiś czas w Azji Środkowej. Jako reżyser i scenarzysta pracował wówczas w Kirgizji, Uzbekistanie i Kazachstanie. W ostatniej z wymienionej republik w wydatny sposób przyczynił się do realizacji opartego na autentycznych wydarzeniach dramatu wojennego Mażyta Biegalina „Pieśń o Manszuk”.

więcej »

Władca pierścieni: Pierścienie władzy: Odc. 1. Usypiające czujność pozory spokoju
Marcin Mroziuk

26 IX 2022

Oczywiste jest, że „Władca Pierścieni: Pierścienie Władzy” niekoniecznie spełni oczekiwania zagorzałych wielbicieli twórczości J.R.R. Tolkiena oraz fanów filmów Petera Jacksona. Początek serialu daje jednak podstawy, by dać jego twórcom kredyt zaufania, szczególnie że stronie wizualnej tej produkcji nie można niczego zarzucić.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Sztuka? Gdzieś zaginęła. Ale szlak został przetarty
— Gabriel Krawczyk

W tęczowych kolorach
— Gabriel Krawczyk

Siedem „ale” przeciw „Trzynastu powodom”
— Gabriel Krawczyk

Duchowa biografia erotyczna
— Gabriel Krawczyk

Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Kryminał milicyjny à rebours
— Gabriel Krawczyk

Biograficzne rzemiosło
— Gabriel Krawczyk

Nieszkodliwe kłamstwa i miarkowane sentymenty
— Gabriel Krawczyk

Bridget Jones i Tarantino
— Gabriel Krawczyk

Sztuka dla sztuki, gadanie dla gadania
— Gabriel Krawczyk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.