Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Gavin Grazer
‹Kasjerzy czy kasiarze?›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKasjerzy czy kasiarze?
Tytuł oryginalnyScorched
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery15 lipca 2005
ReżyseriaGavin Grazer
ZdjęciaBruce Douglas Johnson
Scenariusz
ObsadaAlicia Silverstone, Rachael Leigh Cook, Woody Harrelson, John Cleese, Paulo Costanzo, David Krumholtz, Joshua Leonard, Jeffrey Tambor, Max Wein, Gavin Grazer, Ivan Sergei
MuzykaJohn Frizzell
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania89 min
WWW
Gatunekkomedia, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

„(…) a ser nie wziął nikogo”
[Gavin Grazer „Kasjerzy czy kasiarze?” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Często cieszy nas przyjazd osób, których dawno nie widzieliśmy. Wujek wracający z kilkuletnich wojaży po Australii zawsze przywiezie parę drogocennych drobiazgów. Podobnie babcia wydająca kilkanaście emerytur na jakąś ładną niemiecką uberraschung. Tylko znienawidzona ciotka nic nie sprezentuje, a jedynie poszczypie ociekającymi kremem paluchami i obślini nadmiernie przypudrowaną facjatą.

Bartosz Sztybor

„(…) a ser nie wziął nikogo”
[Gavin Grazer „Kasjerzy czy kasiarze?” - recenzja]

Często cieszy nas przyjazd osób, których dawno nie widzieliśmy. Wujek wracający z kilkuletnich wojaży po Australii zawsze przywiezie parę drogocennych drobiazgów. Podobnie babcia wydająca kilkanaście emerytur na jakąś ładną niemiecką uberraschung. Tylko znienawidzona ciotka nic nie sprezentuje, a jedynie poszczypie ociekającymi kremem paluchami i obślini nadmiernie przypudrowaną facjatą.

Gavin Grazer
‹Kasjerzy czy kasiarze?›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKasjerzy czy kasiarze?
Tytuł oryginalnyScorched
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery15 lipca 2005
ReżyseriaGavin Grazer
ZdjęciaBruce Douglas Johnson
Scenariusz
ObsadaAlicia Silverstone, Rachael Leigh Cook, Woody Harrelson, John Cleese, Paulo Costanzo, David Krumholtz, Joshua Leonard, Jeffrey Tambor, Max Wein, Gavin Grazer, Ivan Sergei
MuzykaJohn Frizzell
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania89 min
WWW
Gatunekkomedia, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W filmie „Kasjerzy czy kasiarze?” takim wujkiem jest Woody Harrelson, mianem babci można określić Johna Cleese’a, a nieszczęsną ciocią okazuje się Alicia Silverstone. Wymieniona trójka w polskich kinach gości od święta. Tyle że Cleese’a i Harrelsona oczekuje się z tęsknotą. O Silverstone natomiast niekoniecznie trzeba pamiętać, pod warunkiem, że już dawno się nie zapomniało. Raczej bękart niż cudowne dziecko Hollywood. Kojarzona głównie z teledyskami Aerosmith i quasi-młodzieżowym „Clueless”. Wykreślona z kalendarzyków tych lepszych agentów za posłanie do piachu Batmana. Podobno odrodziła się w teatrze. Podobno wróciła, by podbić publiczność. Podobno mieszkańców gminy Dobromierz odwiedzają kosmici.
Trzech pracowników małego banku nosi się z zamiarem okradzenia go. Każdy ma inne motywacje i różne metody działania. Sheila (Silverstone) chce odgryźć się na dyrektorze przybytku, a prywatnie eks-chłopaku (Leonard). Woods (Harrelson) stara się pomścić matkę przyjaciela (kaczki) okradając milionera–zabójcę (Cleese). Najuczciwszy z nich, Stu (Costanzo), wymyślił, że tylko pożyczy kilkaset tysięcy. Później pojedzie do Las Vegas, gdzie łup podwoi, a zabrane dobra zwyczajnie zwróci. Żadne jednak nie wie, że pozostała dwójka ma podobne plany. Pozycja wyjściowa dla świetnego filmu rozrywkowego, gdzie każde wydarzenie przedstawione jest z innej perspektywy.
Gavin Grazer nie wziął nic ani z Ritchiego, ani z Tarantino. Oprócz powiązania z Brianem Grazerem niczym raczej pochwalić się nie może. Żarty pali przed ich opowiedzeniem, a napięcie utrzymuje gorzej niż Aleksander Kwaśniewski wagę. Wyobraźmy sobie sytuację – dyrektor banku wychodzi jak co dzień na kawę z ciastkiem i niewinny flirt z kelnerkami. Kasjer Stu ma kilka minut na opróżnienie sejfu. Kawiarnia okazuje się zamknięta. Stu zaczyna się pocić. Dyrektor zawraca w stronę banku. Stu wkłada banknoty do plecaka kolegi. Dyrektor otwiera drzwi. Stu upuszcza jeden plik pieniędzy. Dyrektor przekracza próg. Stu, w zwolnionym tempie, rzuca się na łup. Dyrektor, w jeszcze wolniejszym tempie, odwraca głowę w stronę Stu. Ten natomiast, już w normalnym tempie – że niby szybciej niż dyrektor, rzuca niepostrzeżenie forsę swojemu wspólnikowi. Dyrektor uśmiecha się. Stu też. Do zamrażania widzom krwi w żyłach nie trzeba być od razu Hitchcockiem, ale tylko idiota wyreżyseruje taką scenę bez wyczucia emocji.
Ponieważ jest tak gorąco, że nie chce się nam wymyślać głupich seksualnych aluzji, wybraliśmy zdjęcie, które mówi samo za siebie.
Ponieważ jest tak gorąco, że nie chce się nam wymyślać głupich seksualnych aluzji, wybraliśmy zdjęcie, które mówi samo za siebie.
W pewnym momencie niejaki Doleman (Thomas) zachwyca się, że pojął sens wiersza, który brzmi mniej więcej tak:
’’Farmer mieszkał w dolinie.
Hej – ho, w dolinie Ho.
Farmer wziął żonę.
Żona wzięła syna.
Syn wziął szczeniaka.
Szczeniak wziął kota.
Kot wziął mysz.
Mysz wzięła ser,
a ser nie wziął nikogo’’.
Ja też bez problemu odkryłem puentę „rymowanki”. Oszukany widz jest tym serem właśnie, który całkiem sporo włożył, a nic z tego mieć nie będzie. No, ale czego się spodziewać? Trzeba być niepoważnym, żeby do skoku na bank zatrudnić „babcię” tylko legalnie (za pieniądze) kradnącą zegarki, „ciocię” stykającą się z przestępczością wyłącznie przez pryzmat samochodowego bagażnika i „wujka”, który (jak każdy biały) skakać nie potrafi.
koniec
15 lipca 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Fallout: Odc. 1. Odkrywanie realiów zniszczonego świata
Marcin Mroziuk

15 IV 2024

Po obejrzeniu pierwszego odcinka z jednej strony możemy poczuć się zafascynowani wizją postapokaliptycznego świata, w którym funkcjonują bardzo zróżnicowane, mocno od siebie odizolowane społeczności, z drugiej strony trudno nie ulec lekkiej dezorientacji, gdyż na razie brakuje jeszcze połączenia pomiędzy poszczególnymi wątkami.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Grucha, pietrucha, sztryngbormengorninghejgen
— Bartosz Sztybor

To nie jest kolejna recenzja...
— Bartosz Sztybor

Latający cyrk
— Bartosz Sztybor

Avada Kedavra, Czarownico!
— Bartosz Sztybor

Przyszłość tkwi w szczegółach
— Bartosz Sztybor

Test pilota Cravena
— Bartosz Sztybor

Camera obskurna
— Bartosz Sztybor

Home Run... i nie wracaj
— Bartosz Sztybor

Rozbis(i)urmaniona karuzela
— Bartosz Sztybor

De ja vu... doo
— Bartosz Sztybor

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.