Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Christopher Nolan
‹Batman – Początek›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBatman – Początek
Tytuł oryginalnyBatman Begins
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery29 lipca 2005
ReżyseriaChristopher Nolan
ZdjęciaWally Pfister
Scenariusz
ObsadaChristian Bale, Michael Caine, Liam Neeson, Morgan Freeman, Gary Oldman, Ken Watanabe, Katie Holmes, Cillian Murphy, Tom Wilkinson, Rutger Hauer, Linus Roache, Larry Holden, Rade Serbedzija, Mark Boone Junior
MuzykaJames Newton Howard, Hans Zimmer
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiUSA
CyklMroczny Rycerz
Czas trwania141 min
WWW
Gatunekakcja, przygodowy, SF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Bój się Nietoperza
[Christopher Nolan „Batman – Początek” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Osiem lat po tym, jak Joel Schumacher zamordował Batmana, człowiek w stroju nietoperza odradza się niczym feniks z popiołów. Tym razem mroku Gotham nie rozświetlają światła neonów. „Batman – Początek” Christophera Nolana zaskakuje niezwykle realistycznym podejściem do tematu. Żegnajcie męskie sutki!

Michał R. Wiśniewski

Bój się Nietoperza
[Christopher Nolan „Batman – Początek” - recenzja]

Osiem lat po tym, jak Joel Schumacher zamordował Batmana, człowiek w stroju nietoperza odradza się niczym feniks z popiołów. Tym razem mroku Gotham nie rozświetlają światła neonów. „Batman – Początek” Christophera Nolana zaskakuje niezwykle realistycznym podejściem do tematu. Żegnajcie męskie sutki!

Christopher Nolan
‹Batman – Początek›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBatman – Początek
Tytuł oryginalnyBatman Begins
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery29 lipca 2005
ReżyseriaChristopher Nolan
ZdjęciaWally Pfister
Scenariusz
ObsadaChristian Bale, Michael Caine, Liam Neeson, Morgan Freeman, Gary Oldman, Ken Watanabe, Katie Holmes, Cillian Murphy, Tom Wilkinson, Rutger Hauer, Linus Roache, Larry Holden, Rade Serbedzija, Mark Boone Junior
MuzykaJames Newton Howard, Hans Zimmer
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiUSA
CyklMroczny Rycerz
Czas trwania141 min
WWW
Gatunekakcja, przygodowy, SF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Szesnaście lat temu Tim Burton poszedł w ekspresjonizm. Jego „Batman” był osadzonym poza konkretnym czasem, znakomicie wystylizowanym mroczno-groteskowym widowiskiem, z brawurowym Jokerem Jacka Nicholsona i niespodziewanie dobrą rolą Michaela Keatona w roli strażnika Gotham. Burton poszedł za ciosem i dał niesamowity, jeszcze bardziej karykaturalny sequel zatytułowany „Powrót Batmana” – tym razem z niezapomnianymi Pingwinem (DeVito) i Catwoman (Pfeiffer). Potem – niestety – nadszedł czas Schumachera, czas campu, neonowych kolorów, bat-choinki zamiast batmobilu i sutków na zbroi Batmana (Batgirl natomiast takowych nie miała – i nie był to przypadek). Czas Kilmera i Clooneya. Następny „Batman” rodził się w bólach. Na początku miał być kontynuacją linii fabularnej Burtona-Schumachera wyreżyserowaną przez tego ostatniego – Nietoperz miał spotkać się ze Scarecrowem (Strachem na wróble). Na szczęście (w nieszczęściu) klapa „Batmana i Robina” zrobiła swoje. Kolejnym w kolejce był Darren Aronofsky („Pi”, „Requiem dla snu”), a podstawą scenariusza planowano uczynić komiks Franka Millera „Batman: Rok Pierwszy” – nie doszło to jednak do skutku.
Zapomnijcie o tym wszystkim. Film wyreżyserowany przez Nolana („Memento”, „Bezsenność”) resetuje batmanowy świat i opowiada historię Nietoperza od nowa i w zupełnie inny sposób. Koncentrując się na wydarzeniach, które doprowadziły Bruce’a Wayne’a do wdziania czarnej peleryny, nie można było pozwolić sobie na skróty i komiksowe niedomówienia, jak choćby w dziele Burtona, gdzie Batman po prostu już był. Z powodu swego pomysłu założycielskiego „Początek” musi dać odpowiedzi na szczegółowe pytania – skąd Nietoperz ma swoje ciuchy? Jaskinię? Samochód? Zdolności? I jaki ma być Batman XXI wieku? Mogę powiedzieć – właśnie taki, jakim go uczynił Nolan. Teatralność całego świata, jaką zaproponowali Burton i jego następca, rozmywa teatralność samej postaci Nietoperza. W tym filmie postawiono na realizm – Gotham bardziej przypomina normalne miasto, chociaż nie brakuje mu kilku niesamowitych i niecodziennych rozwiązań architektonicznych. Do filmu przedostało się kilka drobiazgów ze wspomnianego wcześniej dzieła Millera (czuć też nieco ducha zafascynowanego wschodem komiksiarza – to Miller w komiksie „Elektra” wprowadził postać ninja do panteonu superherosów). W przeciwieństwie do filmu Burtona, który wierność kanonowi poświęcił dla spójności swego dzieła, „Batman - Początek” przedstawia wersję zdarzeń zgodną z oryginalnym komiksem Boba Kane’a. To nie Joker, ale przypadkowy przestępca zabija rodziców Wayne’a. Dalej jednak twórcy idą swoją drogą, wplatając do opowieści postacie, z którymi komiksowy Nietoperz spotkał się o wiele później. Efekt jest jednak znakomity – dostajemy niezwykle nośny, wyraźny motyw, wokół którego kręci się cały film. Strach. Strach jako słabość, strach jako narzędzie kontroli, strach jako paliwo wściekłości i wreszcie źródło siły. Strach w służbie zła i strach w służbie dobra.
Do roli Batmana Christian Bale przytył specjalnie 30 kilo.
Do roli Batmana Christian Bale przytył specjalnie 30 kilo.
Do roli Batmana wybrano idealnego aktora. Christian Bale (chyba nie do końca nabrał ciała po swym anorektycznym występie w „Mechaniku”), który grał już i Jezusa, i psychopatów, nie ma w sobie niczego, co mieli Keaton, Kilmer i Clooney. Ale nie tylko za to go kochamy. Znakomicie – to za mało powiedziane – wypadł Michael Caine w roli majordomusa Wayne’ów, Alfreda, świetnie sprawdził się Gary Oldman jako komisarz Gordon (tak jest!). Katie Holmes nie będzie raczej tą dziewczyną Batmana, która za dwadzieścia lat wspomnimy pijąc piwo na jakimś konwencie. Cieszy epizod Rutgera Hauera, natomiast o Morganie Freemanie można powiedzieć tyle, że jest (a o Liamie Neesonie – że znów ma brodę). W pamięć zapada Cillian Murphy (znany choćby z „28 dni później”), przyjemnie niepokojący w ten sam sposób, co Bale.
Oto „Batman” na nowy wiek, wiek terroryzmu i społeczeństwa strachu. Przyziemny, realistyczny, choć nie pozbawiony tej odrobiny komiksowego patosu, wynikającego z poczucia obowiązku etosu bohatera. Dobrze pomarzyć, że w mroku tego brzydkiego świata czeka ktoś, kto przyjdzie nam z pomocą. I dobrze zobaczyć naprawdę udaną ekranizację komiksu. I dobrze wiedzieć, że będą następne.
koniec
29 lipca 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Fallout: Odc. 1. Odkrywanie realiów zniszczonego świata
Marcin Mroziuk

15 IV 2024

Po obejrzeniu pierwszego odcinka z jednej strony możemy poczuć się zafascynowani wizją postapokaliptycznego świata, w którym funkcjonują bardzo zróżnicowane, mocno od siebie odizolowane społeczności, z drugiej strony trudno nie ulec lekkiej dezorientacji, gdyż na razie brakuje jeszcze połączenia pomiędzy poszczególnymi wątkami.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Lipiec 2017 (3)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Listopad 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Gdzie twój dom, Ziemianinie?
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Listopad 2012 (DVD i Blu-Ray)
— Sebastian Chosiński, Krystian Fred, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Sierpień 2012 (kino)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Anna Kańtoch, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Bruce Wayne odchodzi
— Jakub Gałka

Esensja ogląda: Lipiec 2012
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

#occupygotham
— Michał R. Wiśniewski

Tegoż autora

Dlaczego robisz mi to, Polsko
— Michał R. Wiśniewski

W domach z betonu nie ma wolnej miłości
— Michał R. Wiśniewski

Superheros patrzy na człowieka, widzi robaka, ale po chwili przygląda się uważniej
— Michał R. Wiśniewski

Powieść środka
— Michał R. Wiśniewski

Chwała ogrodów, błoto i morze
— Michał R. Wiśniewski

Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o wilkołakach
— Michał R. Wiśniewski

Kategoria A
— Michał R. Wiśniewski

Trzej mistrzowie
— Michał R. Wiśniewski

Długi film o umieraniu
— Michał R. Wiśniewski

Matrix w majtkach horror show
— Michał R. Wiśniewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.