Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Taylor Sheridan
‹Wind River. Na przeklętej ziemi›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWind River. Na przeklętej ziemi
Tytuł oryginalnyWind River
Dystrybutor Monolith Video
Data premiery15 lutego 2018
ReżyseriaTaylor Sheridan
ZdjęciaBen Richardson
Scenariusz
ObsadaElizabeth Olsen, Jon Bernthal, Jeremy Renner, Martin Sensmeier, Gil Birmingham, Graham Greene, Kelsey Asbille, Julia Jones
MuzykaWarren Ellis
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiKanada, USA, Wielka Brytania
Czas trwania110 min
Gatunekkryminał, thriller
EAN9788365736802
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Transatlantyk 2017: Śmierć indiańskiej dziewczyny
[Taylor Sheridan „Wind River. Na przeklętej ziemi”, „Transatlantyk Festival 2017” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Wind River” to znakomity kryminał o morderstwie w indiańskim rezerwacie z solidnie przepracowanym społecznym tłem. Jego twórca, Taylor Sheridan, okazał się być nie tylko aktorskim przystojniakiem, ciekawym scenarzystą, ale swój drugi film potrafi wyreżyserować jakby miał w tym 30 lat doświadczenia.

Konrad Wągrowski

Transatlantyk 2017: Śmierć indiańskiej dziewczyny
[Taylor Sheridan „Wind River. Na przeklętej ziemi”, „Transatlantyk Festival 2017” - recenzja]

„Wind River” to znakomity kryminał o morderstwie w indiańskim rezerwacie z solidnie przepracowanym społecznym tłem. Jego twórca, Taylor Sheridan, okazał się być nie tylko aktorskim przystojniakiem, ciekawym scenarzystą, ale swój drugi film potrafi wyreżyserować jakby miał w tym 30 lat doświadczenia.

Taylor Sheridan
‹Wind River. Na przeklętej ziemi›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWind River. Na przeklętej ziemi
Tytuł oryginalnyWind River
Dystrybutor Monolith Video
Data premiery15 lutego 2018
ReżyseriaTaylor Sheridan
ZdjęciaBen Richardson
Scenariusz
ObsadaElizabeth Olsen, Jon Bernthal, Jeremy Renner, Martin Sensmeier, Gil Birmingham, Graham Greene, Kelsey Asbille, Julia Jones
MuzykaWarren Ellis
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiKanada, USA, Wielka Brytania
Czas trwania110 min
Gatunekkryminał, thriller
EAN9788365736802
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To wręcz niesamowite jak rozwija się kariera Taylora Sheridana. Pierwotnie aktor, znany głównie z występów w telewizyjnym serialu „Synowie anarchii”, dwa lata temu spróbował swoich sił w pisaniu scenariuszy – i efekt od początku był znakomity, o czym świadczy fakt, że spod jego pióra wyszły skrypty do „Sicario” i „Aż do piekła” (za który otrzymał nominację do Oscara). Gra i pisarstwo najwyraźniej nie były wystarczające, bo Sheridan postanowił zasiąść na reżyserskim stołku. I choć pierwsza próba, niskobudżetowy horror „Vile” była niewypałem1), to już kolejny film, „Wind River” (do którego również napisał scenariusz) nie wygląda na dzieło debiutanta, lecz świadomego twórcy z wieloletnim doświadczeniem. Jeśli utrzyma formę, nominacje Oscarowe za reżyserię wydają się być tylko kwestią czasu. Dobrym początkiem uznania dla twórcy jest z pewnością Un Certain Regard za reżyserię, otrzymana w tym roku w Cannes.
„Wind River” jest klasycznym kryminałem ze społecznym tłem. Tytuł jest nazwą indiańskiego rezerwatu w stanie Wyoming, w rejonie nieprzyjaznym, surowym, w zimie nawiedzanym przez nieustanne śnieżyce. W XIX wieku w tej niegościnnej okolicy osadzono Indian ze szczepu Arapaho, których potomkowie do dziś próbują układać sobie tu życie.
Cory Lambert (Jeremy Renner) nie jest Indianinem, ale uważa się za członka szczepu. Ożenił się bowiem z indiańską kobietą, miał z nią dwójkę dzieci, pracuje na terenie rezerwatu, jego umiejętności tropiciela i myśliwego muszą się kojarzyć z talentami rdzennych Amerykanów. Cory jest pracownikiem United States Fish and Wildlife Service, agencji, której zadaniem jest ochrona i monitorowanie stanu dzikiej fauny i flory (do jego zadań należy na przykład odstrzeliwanie pum zagrażających lokalnym stadom bydła). Pewnego dnia podczas rutynowego patrolu znajduje w śniegu ciało indiańskiej dziewczyny. Są na nim ślady pobicia i gwałtu, widać też, że dziewczyna biegła długo przez śnieg bez obuwia, w niekompletnym ubraniu. Do Wind River przybywa więc także młoda agentka FBI (Elizabeth Olsen). Nie jest ona przygotowana na pracę w dwudziestostopniowym mrozie, chętnie więc korzysta z doświadczenia Lamberta i lokalnego szefa policji plemiennej. Kto może odpowiadać za śmierć dziewczyny? Może jej brat, wyniszczający się narkotykami, może jego koledzy, a może tajemniczy biały mężczyzna, z którym potajemnie spotykała się zamordowana Indianka? Cory Lambert ma osobistą motywację, bo jego własna córka trzy lata wcześniej zginęła w podobnych okolicznościach…

‹Transatlantyk Festival 2017›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
CyklTransatlantyk
MiejsceŁódź
Od14 lipca 2017
Do21 lipca 2017
Zagadka zbrodni w filmie nie jest jakoś bardzo skomplikowana, śledztwo przebiega w miarę liniowo – ale nie ono jest tu najważniejsze. W tle historii kryminalnej otrzymujemy bowiem opowieść o ludziach, którzy zmuszeni są żyć w tak niesprzyjających warunkach, wyniszczanych przez beznadzieję swej egzystencji, łapiących się najsłabszych szans, by wydostać się z Wind River. Na tym tle wyrasta przestępczość, potęgowana przez ludzką frustrację i słabość lokalnej, nielicznej policji. Wszystko to owocuje obojętnością na krzywdę – na koniec filmu dowiadujemy się, że nikt nie prowadzi statystyk zaginięć indiańskich kobiet, a skala dramatu może być przerażająca.
Taylor Sheridan genialnie wygrywa emocje swych bohaterów. Determinację Cory’ego, bezradność agentki FBI, rezygnację szefa policji plemiennej, rozpacz rodziców zamordowanej dziewczyny. W szeregu świetnie wyreżyserowanych scen oddaje bardzo szerokie spektrum uczuć postaci z filmu, nieustannie zderzając je ze sobą i w ten sposób budując wizerunek społeczności Wind River i posuwając fabułę do przodu. Szereg scen – dyskusja z patologiem o kwalifikacji zgonu, pierwsze przesłuchanie rodziców, rozmowa z bratem zabitej dziewczyny – to po prostu reżyserskie majstersztyki, w których nie ma cienia fałszu w reakcjach i słowach bohaterów. Pomaga w tym wszystkim znakomity casting i aktorstwo – wycofany, wyciszony, ale emanujący pewnością siebie Jeremy Renner to doskonały wybór do roli Cory’ego, Elizabeth Olsen z kolei tworzy bardzo ciekawą kreację bohaterki wrzuconej w nieznany, nieprzyjazny świat, ale zdającej sobie sprawę z własnych ograniczeń i umiejętnie wykorzystującej kompetencje innych osób, z kolei etatowy filmowy Indianin Graham Greene tworzy wiarygodny portret lokalnego policjanta, który dawno zatracił już nadzieję, ale poczucie obowiązku każe mu trwać na swoim stanowisku.
Sheridan nie zapomina jednak, że jego film ma być także kryminałem i thrillerem. Fakty odsłania więc stopniowo, każde widzowi czuć się równie niepewnie, jak bohaterowie filmu, wykorzystuje też dobrze śnieżną i mroźną scenerię do budowy nastroju obcości i zagrożenia. Nie waha się, gdy trzeba, być efektownym – rajdy śnieżnych skuterów wnoszą do filmu dynamikę i energię. A gdy przyjdzie czas na strzelaninę, będzie to strzelanina nieszablonowa, efektowna, trzymająca widza na brzegu fotela. Po seansie jednak zapamiętamy najbardziej pesymistyczny nastrój, smutek i rozpacz bohaterów i surową śnieżną krainę, dobrze symbolizującą uczucia ludzi, którzy muszą tu żyć. „Wind River” to z pewnością jeden z ciekawszych thrillerów ostatnich lat, miejmy nadzieję, że już niedługo trafi do Polski w regularnej dystrybucji.
koniec
18 lipca 2017
1) Dziś mało kto w ogóle o filmie pamięta, większość uważa „Wind River” za reżyserski debiut Sheridana.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Gwiaździsty sztandar ponad wody Newy
Sebastian Chosiński

16 I 2022

To nie proste: z dnia na dzień porzucić dotychczasowe życie (niekoniecznie nawet najszczęśliwsze i najbardziej ustabilizowane) i zacząć nowe w zupełnie innym kraju, tysiące kilometrów od rodzinnych stron. A na to właśnie decyduje się bohaterka dramatu obyczajowego Aleksandra Mołocznikowa „Powiedz jej”, która na dodatek chce zostawić w Rosji męża i zabrać ze sobą ich jedynego syna.

więcej »

Rozwalanie ścian tyłkiem i inne rozterki czterdziestolatków
Agnieszka ‘Achika’ Szady

15 I 2022

Niech nikogo nie zwiedzie kpiarski tytuł recenzji. „Matrix: Zmartwychwstania” jest filmem głęboko symbolicznym i stuprocentowo poważnym.

więcej »

Devs: Odc. 3. W tym szaleństwie jest metoda
Marcin Mroziuk

14 I 2022

Wprawdzie Lily odrzuciła propozycję rosyjskiego szpiega, ale to wcale nie oznacza, że zrezygnuje z prowadzenia prywatnego śledztwa w sprawie śmieci Sergeia. Inną sprawą jest to, że jej zachowanie w tym odcinku początkowo wprawia nas w zdumienie.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Osiem festiwalowych filmów
— Konrad Wągrowski

Sery, wina, trufle i crème brûlée
— Konrad Wągrowski

Wojna cywili
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Wiekopomne dzieło króla Długouchych
— Konrad Wągrowski

Rzadka koniunkcja planet
— Konrad Wągrowski

Stulecie Stanisława Lema: Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Santorini, wyspa ognia
— Konrad Wągrowski

Stulecie Stanisława Lema: Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Podwodne wykopywanie przybysza z kosmosu
— Konrad Wągrowski

Rozbitkowie ze strumienia nadprzestrzeni
— Konrad Wągrowski

Dziesięciu z Wielkiej Ziemi: Koniec wojny, koniec serii
— Konrad Wągrowski

Dziesięciu z Wielkiej Ziemi: Ciotka chce czerwony haczyk
— Konrad Wągrowski

Dziesięciu z Wielkiej Ziemi: Centrala każe uczyć się karate
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.