Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Esensja ogląda: Sierpień 2017 (1)
[ - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Pierwszy dzień sierpnia i od razu pierwsza edycja sierpniowa zbioru krótkich recenzji filmowych. Dziś w całości superbohaterska.

Sebastian Chosiński, Piotr Dobry

Esensja ogląda: Sierpień 2017 (1)
[ - recenzja]

Pierwszy dzień sierpnia i od razu pierwsza edycja sierpniowa zbioru krótkich recenzji filmowych. Dziś w całości superbohaterska.
Kino
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Spider-Man: Homecoming
(2017, reż. Jon Watts)
Piotr Dobry [70%]
„Spider-Man” od zawsze był opowieścią nie tyle o superbohaterze w masce, ile o nastolatku skrytym za maską, i aż dziw bierze, że dopiero twórcy „Homecoming” zdają się to w pełni rozumieć. Wybór reżysera nie mógł być przypadkowy – Jon Watts chwilę wcześniej zaprezentował w „Cop Car”, jak pod płaszczykiem rutynowego thrillera z Kevinem Baconem uwznioślić mit chłopięctwa. Właśnie tak należało zrobić „Pająka": jak komedię Johna Hughesa w kamuflażu typowego Marvela. Znamienne, że jeśli doszukiwać się w tym filmie wad, to będą to właśnie generyczne sceny, które trzeba było odbębnić w ramach franczyzy „Avengers”. Ale cała reszta – coming-of-age story z niewymuszonym humorem, swobodnie równościowy ton, doskonały casting, podkreślenie statusu Parkera jako bohatera klasy robotniczej, czy wreszcie genialny w swej prostocie (i tylko przydający realizmu!) manewr zeitgeistowy z odejściem od kanonu w portretowaniu ciotki May, MJ i Flasha – i tak składa się na najlepszą adaptację z dotychczasowych.
DVD / BD
WASZ EKSTRAKT:
70,0 (0,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Kapitan Ameryka: Wojna bohaterów
(2016, reż. Anthony Russo, Joe Russo)
Sebastian Chosiński [80%]
Nie zdarza się często, aby każdy kolejny film serii był lepszy od poprzednika. A przecież wcześniejsze odsłony „Kapitana Ameryki” – zarówno „Pierwsze starcie” (2011), jak i „Zimowy Żołnierz” (2014) – wysoko zawiesiły poprzeczkę. W każdym razie jest z czego się cieszyć, chociaż i powód do zmartwienia się znajdzie, bo oczywiste jest, że w którymś momencie musi w końcu nadejść spadek formy. Na szczęście jeszcze nie przy „Wojnie bohaterów”. Swoją drogą, gdyby twórcy Marvelowskiej franczyzy zdecydowali się wypuścić ten obraz jako kontynuację „Avengersów”, nie zaś kolejną opowieść o Stevie Rogersie, nikt pewnie by się nie zdziwił. Po pierwsze: poza Thorem i Hulkiem mamy tu bowiem praktycznie całą ekipę Mścicieli. Po drugie: postacią co najmniej tak samo istotną, jak Kapitan Ameryka, jest Iron Man. Tyle że tym razem wspomniani herosi stają po przeciwnych stronach barykady. Wszystko za sprawą zakończonej tragedią interwencji superbohaterów w Sokovii. W jej wyniku śmierć poniosło wielu cywilów. Aby podobna sytuacja nigdy się już nie powtórzyła, ONZ postanowiła nałożyć Avengersom kaganiec, zmuszając ich do podpisania specjalnego protokołu. Kierowany wyrzutami sumienia Tony Stark należy do tych, którzy popierają ograniczenia; przeciwko niemu występuje jednak Steve Rogers, przekonany, że to prosta droga do oddania Ziemi na pastwę złych ludzi. Konflikt między Kapitanem Ameryką a Iron Manem pogłębia się, kiedy w Wiedniu dochodzi do zamachu terrorystycznego, mającego na celu storpedowanie „protokołu z Sokovii”, czego efektem jest wojna domowa pomiędzy Mścicielami. Tak, okazuje się, że ci, którzy jeszcze nie tak dawno wspólnymi siłami bronili Ziemi, teraz stają się śmiertelnymi wrogami, dążącymi do wyniszczenia się nawzajem. Pewnie gdyby wcześniej temat ten nie został przerobiony w komiksach, fani Marvela byliby zszokowani takim obrotem sprawy. A że nie są, mogą skupić się na dwóch aspektach opowieści: portretach psychologicznych Starka i Rogersa oraz efektach specjalnych. Wyobrażacie sobie, ile musi ich być, skoro na ekranie pojawia się aż kilkanaście postaci obdarzonych nadzwyczajnymi mocami (w tym Spider-Man i Ant-Man)? Aż dziw, że reżyserom – Anthony’emu i Joemu Russo – udaje się nad tym wszystkim zapanować, każdemu poświęcić odpowiednią porcję czasu i nie zamienić filmu w jarmarczną rozrywkę.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Doktor Strange
(2016, reż. Scott Derrickson)
Sebastian Chosiński [80%]
Kolejny klasyczny Marvelowski bohater, choć w Polsce stosunkowo mało do tej pory popularny, doczekał się nadzwyczaj mocnego debiutu kinowego. Co zawdzięcza przede wszystkim amerykańskiemu reżyserowi Scottowi Derricksonowi, który ma na swoim koncie zarówno filmy udane („Egzorcyzmy Emily Rose”), jak i kiepskie (remake „Dnia, w którym zatrzymała się Ziemia”). „Doktor Strange” nie byłby jednak tak wspaniałym widowiskiem, gdyby nie wybitne – tak, tak! w filmie superbohaterskim – kreacje aktorskie. To one, oprócz zapierających dech w piersiach efektów specjalnych, niosą ten film. Ale czy można się temu dziwić, skoro w postać tytułową wcielił się epatujący pewnością siebie Benedict Cumberbatch, jego głównego antagonistę, Kaeciliusa, brawurowo zagrał Mads Mikkelsen, a starającą się utrzymać równowagę świata Starożytną – androgeniczna Tilda Swinton? Film Derricksona wprowadza postać Stephena Strange’a do filmowego uniwersum Marvela – musimy więc obowiązkowo poznać jego wcześniejsze losy, dowiadując się przy okazji, jakie to dramatyczne wydarzenie sprawiło, że wkroczył na wyboistą drogę prowadzącą do zdobycia nadzwyczajnych mocy. Z tego też powodu mniej więcej do jednej trzeciej długości obraz jest… typowym dramatem psychologicznym – historią człowieka, którego nieszczęśliwy wypadek wyrzucił na margines, pozbawił możliwości wykonywania zawodu, doprowadził do bankructwa, depresji, rozpadu związku. Kiedy w końcu pojawia się szansa na wyjście z dołka i powrót do normalności, okazuje się, że Stephen wkracza do mrocznego świata starożytnej czarodziejki i mistrzów strzegących sanktuaria przed zakusami okrutnego pożeracza planet. A wszystko to przyrządzone jest w sposób nadzwyczaj smakowity. Kapitalne dialogi, pełne symbolicznych odniesień kwestie bohaterów, niewymuszony humor i nade wszystko posępny nastrój – od filmowego „Doktora Strange’a” trudno się oderwać. Tym bardziej cieszy fakt, że prawdopodobnie wejdzie on już na stałe do obsady kinowego uniwersum Marvela; w każdym razie zobaczymy go i w zapowiadanym na październik „Thor: Ragnarok”, i w przygotowywanym na kwiecień przyszłego roku „Avengers: Infinity War”. Palce lizać!
koniec
1 sierpnia 2017

Komentarze

01 VIII 2017   19:43:49

Bohater klasy robotniczej? Towarzysz Bierut byłby z was dumny obywatelu!

02 VIII 2017   09:45:33

"...manewr zeitgeistowy z odejściem od kanonu w portretowaniu ciotki May, MJ i Flasha "

Błąd, w filmie nie było tej MJ. Była Michelle Jones, a wypowiedziane przez nią "MJ" było tylko oczkiem w stronę fanów. Twórcy jawnie przyznali, że to nie jest postać Mary Jane.

02 VIII 2017   09:56:41

Bardzo podobał mi się w "Spider-Manie" pomysł na Głównego Złego (że nie jest to obłęd ani zemsta po latach) - w komiksach też tak było, czy to pomysł scenarzysty?

02 VIII 2017   11:28:08

Lewicowy Złol wycyckany przez kapitalizm to raczej pomysł scenarzystów, chyba że wzięty z jakiegoś spin-offu, na pewno nie z origina.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Magia i mózg
— Piotr Dobry

Esensja ogląda: Listopad 2016 (2)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Who Watches the Watchmen?
— Kamil Witek

Z tego cyklu

Marzec 2018 (2)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Luty 2018 (2)
— Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Luty 2018 (1)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Styczeń 2018 (1)
— Jarosław Loretz

Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (2)
— Sebastian Chosiński

Grudzień 2017 (1)
— Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Listopad 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Kamil Witek

Tegoż twórcy

Krótko o filmach: Ten typ tak ma
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

W krzywym zwierciadle: Europejskie wakacje Pająka
— Michał Kubalski

Koniec podróży
— Kamil Witek

Krótko o filmach: Avengers: Wojna bez granic
— Sebastian Chosiński

Thanos kopie tyłki!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Czekając na deus ex machina
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Magia i mózg
— Piotr Dobry

Who Watches the Watchmen?
— Kamil Witek

Kiedy tarcza nie wystarcza
— Piotr Przytuła

Bohater na nasze czasy
— Jarosław Robak

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.