Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Jan Kidawa-Błoński
‹W ukryciu›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW ukryciu
Dystrybutor Monolith Video
Data premiery12 maja 2014
ReżyseriaJan Kidawa-Błoński
ZdjęciaŁukasz Gutt
Scenariusz
ObsadaMagdalena Boczarska, Julia Pogrebińska, Tomasz Kot, Krzysztof Stroiński, Jacek Braciak
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiPolska
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: W ukryciu (DVD)
[Jan Kidawa-Błoński „W ukryciu” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kidawa-Błoński pragnął przyjrzeć się kondycji człowieka w sytuacji ekstremalnej, choć raczej nie oczekujcie po jego dziele pogłębionej analizy.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: W ukryciu (DVD)
[Jan Kidawa-Błoński „W ukryciu” - recenzja]

Kidawa-Błoński pragnął przyjrzeć się kondycji człowieka w sytuacji ekstremalnej, choć raczej nie oczekujcie po jego dziele pogłębionej analizy.

Jan Kidawa-Błoński
‹W ukryciu›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW ukryciu
Dystrybutor Monolith Video
Data premiery12 maja 2014
ReżyseriaJan Kidawa-Błoński
ZdjęciaŁukasz Gutt
Scenariusz
ObsadaMagdalena Boczarska, Julia Pogrebińska, Tomasz Kot, Krzysztof Stroiński, Jacek Braciak
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiPolska
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Jan Kidawa-Błoński („Męskie sprawy”, „Skazany na bluesa”) odkrył dla siebie Magdalenę Boczarską dzięki opartej na biografii Pawła Jasienicy „Różyczce” (2010). Spodobała mu się do tego stopnia, że powierzył jej także główną rolę w swoim następnym filmie pełnometrażowym – „W ukryciu”. W obu obrazach Boczarska („Obce niebo”) wcieliła się w femme fatale, z tą jednak różnicą, że w pierwszym dziele grana przez nią postać dała się wmanewrować w dramatyczną sytuację z miłości do funkcjonariusza SB, w drugim natomiast – to ona sama stała się elementem sprawczym tragedii. Scenariusz Macieja Karpińskiego opowiada historię rozgrywającą się w Radomiu w ciągu kilku miesięcy 1944 roku – w momencie gdy dobiega końca okupacja hitlerowska, a zaczyna instalowanie przyniesionej na sowieckich bagnetach władzy komunistycznej. Janina, nazywana przez znajomych Inką, przed wojną była wiolonczelistką w lokalnej orkiestrze, w której grał również jej ojciec (Krzysztof Stroiński, „Anatomia zła”). Zespół w większości składał się z Żydów, którzy po wkroczeniu Niemców najpierw trafili do getta, a później do komór gazowych obozów zagłady. Udało się jednak uciec Ester (pochodząca z Kazachstanu Julia Pogrebińska), córce przyjaciela ojca Inki, który zaoferował jej schronienie, nie przyznając się do tego nawet samej Janinie. Pewnego dnia jednak kobieta poznaje prawdę. Najpierw jest tym faktem przerażona, ale później, a zwłaszcza po aresztowaniu ojca w łapance, postanawia zaopiekować się „gościem”. Fascynuje ją przede wszystkim egzotyczna uroda Ester, jej subtelność i artystyczna dusza (ćwiczyła przed wojną taniec); w efekcie rodzi się między nimi relacja, której intensywność zaskakuje Polkę. Do tego stopnia, że kiedy nadchodzi wyzwolenie, Inka nie informuje o tym Żydówki, przeciwnie – rysuje przed nią obraz coraz straszliwszych represji ze strony Niemców. „W ukryciu” to dramat psychologiczny (z elementami thrillera), dla którego wojna stała się nadzwyczaj adekwatnym tłem. Kidawa-Błoński pragnął przyjrzeć się kondycji człowieka w sytuacji ekstremalnej, choć raczej nie oczekujcie po jego dziele pogłębionej analizy. Reżysera mimo wszystko bardziej interesuje jednostkowy (patologiczny) przypadek niż szersza perspektywa. Owszem, z jednej strony mamy ojca Inki, bezinteresownie chroniącego Ester, z drugiej – sąsiada, który okazuje się kanalią (Jacek Braciak, „Drogówka”), ale pojawiają się oni jedynie w epizodach, które nie prowadzą do wyrazistszych wniosków. Mogą jednak stanowić alibi: pokazaliśmy przecież i dobrych, i złych Polaków. Szkoda jedynie, że im bliżej końca, tym bardziej siada napięcie. W scenie finałowej natomiast, która z założenia powinna robić największe wrażenie, nie ma go prawie wcale.
koniec
11 kwietnia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Fallout: Odc. 1. Odkrywanie realiów zniszczonego świata
Marcin Mroziuk

15 IV 2024

Po obejrzeniu pierwszego odcinka z jednej strony możemy poczuć się zafascynowani wizją postapokaliptycznego świata, w którym funkcjonują bardzo zróżnicowane, mocno od siebie odizolowane społeczności, z drugiej strony trudno nie ulec lekkiej dezorientacji, gdyż na razie brakuje jeszcze połączenia pomiędzy poszczególnymi wątkami.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Walka Thora z podwodnym Sauronem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jak ogień z wodą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Grzebanie w czasie na nic ci zda się
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Spotkanie na pustkowiu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Porozmawiajmy z innym mną
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Thor to imię czy stanowisko?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Znałem twoją babcię
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dolina Baztán: Inguma
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Tarttalo
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Basajaun
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Luty 2013 (DVD i BR)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz

Nie ma Różyczki bez kolców
— Piotr Pieńkosz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.