Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Roman Polański
‹Oliver Twist›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOliver Twist
Dystrybutor Monolith
Data premiery30 września 2005
ReżyseriaRoman Polański
ZdjęciaPaweł Edelman
Scenariusz
ObsadaBarney Clarke, Ben Kingsley, Jeremy Swift, Jamie Foreman, Harry Eden, Leanne Rowe, Lewis Chase, Edward Hardwicke, Mark Strong, Frances Cuka, Chris Overton, Michael Heath, Gillian Hanna, Alun Armstrong, Ian McNeice
MuzykaRachel Portman
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiCzechy, Francja, Wielka Brytania, Włochy
Czas trwania130 min
WWW
Gatunekdramat, familijny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Disneyowska inscenizacja dla dzieci
[Roman Polański „Oliver Twist” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Roman Polański, kręcąc adaptacje „Dziecka Rosemary” czy ostatnio „Pianisty,” udowodnił, że posiada zmysł przekładu języka literatury na tworzywo filmu. Takimi filmami jak „Nóż w wodzie” czy „Chinatown” osiągnął pozycję mistrza. Od mistrzów jednak wymaga się więcej i wybacza mniej.

Urszula Lipińska

Disneyowska inscenizacja dla dzieci
[Roman Polański „Oliver Twist” - recenzja]

Roman Polański, kręcąc adaptacje „Dziecka Rosemary” czy ostatnio „Pianisty,” udowodnił, że posiada zmysł przekładu języka literatury na tworzywo filmu. Takimi filmami jak „Nóż w wodzie” czy „Chinatown” osiągnął pozycję mistrza. Od mistrzów jednak wymaga się więcej i wybacza mniej.

Roman Polański
‹Oliver Twist›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOliver Twist
Dystrybutor Monolith
Data premiery30 września 2005
ReżyseriaRoman Polański
ZdjęciaPaweł Edelman
Scenariusz
ObsadaBarney Clarke, Ben Kingsley, Jeremy Swift, Jamie Foreman, Harry Eden, Leanne Rowe, Lewis Chase, Edward Hardwicke, Mark Strong, Frances Cuka, Chris Overton, Michael Heath, Gillian Hanna, Alun Armstrong, Ian McNeice
MuzykaRachel Portman
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiCzechy, Francja, Wielka Brytania, Włochy
Czas trwania130 min
WWW
Gatunekdramat, familijny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Osierocony przez matkę Oliver Twist (Barney Clark) błąka się po przytułkach, trafiając w końcu pod tyranizującą „opiekę” wstrętnego pana Bumble’a. W wyniku nieprzyjemnego incydentu zarząd ośrodka postanawia przenieść chłopca do domu grabarza, Sowerberry’ego. Wkrótce Oliver wdaje się w kłótnię z pomocnikiem swojego pracodawcy i postanawia uciec do Londynu. Tam zaczynają się dla małego prawdziwe kłopoty. Głodnego i osłabionego przygarnia pod swoje skrzydła przebiegły hochsztapler i przywódca szajki kieszonkowców, Fagin (Ben Kingsley). W wyniku nieudanej akcji Oliver zostaje aresztowany. Z tarapatów wyciąga go poczciwy pan Brownlow, jednak zaniepokojony Fagin nie pozwoli odejść Twistowi, skrywającemu jego tajemnice.
W obficie udzielanych wywiadach Polański podkreśla dwie szczególnie ważne pobudki do zekranizowania dziewiętnastowiecznej powieści Karola Dickensa „Oliver Twist”. Chciał tym filmem powrócić do krainy własnego dzieciństwa, ale nade wszystko pragnął zrobić film, który mógłby pokazać własnym dzieciom. Po olbrzymim sukcesie obsypanego gradem nagród „Pianisty”, producenci chętnie wyłożyli zawrotną sumę 130 milionów dolarów na realizację reżyserskiego kaprysu. Przy takich pieniądzach przestaje istnieć pojęcie „sztuki dla sztuki”, a zaczyna się wykalkulowany pod jasno określonych odbiorców marketing. Zaangażowani zacierają ręce na myśl o niewspółmiernych korzyściach finansowych płynących z projektu kina familijnego. A to w gruncie rzeczy film bezprzedmiotowy.
Niewiele czasu minęło odkąd w naszym kraju minął niesmak po wpuszczeniu licznej grupy lektur szkolnych na ekrany kin i dojeniu funduszy z wycieczek szkolnych. „Olivera Twista” w kanonie lekturowym raczej nie znajdziemy, wzrostu sprzedaży tej akurat książki także nie uświadczyliśmy w ciągu ostatnich kilku lat. Smutna prawda jest taka, że pociechy do kina chadzają tylko na produkty shrekopochodne, a czytelnictwo to dla nich wykreślanie kolejnych dni w kalendarzu w niecierpliwym oczekiwaniu na kolejny tom przygód Harry’ego Pottera. Próżno rozglądać się w „Oliverze Twiście” za dynamiczną akcją, popkulturowymi dowcipami, matriksowymi nawiązaniami i tym podobnymi elementami, przyciągającymi nieletnich przed ekrany kin. Wzniosła intencja Polańskiego, celująca w odbiorcę dziecięcego, może się okazać boleśnie chybiona.
Nie pomogło zatrudnienie najlepszych fachowców. Na zdjęciu montażysta filmu podczas pracy.
Nie pomogło zatrudnienie najlepszych fachowców. Na zdjęciu montażysta filmu podczas pracy.
Rozważmy zatem tę druga deklarację, o Polańskiego powrocie w czasy szczenięce. Tu widownia złożona z rówieśników twórcy może bardziej dopisać, jako że nazwisko sygnalizuje obietnicę rangi i klasy, a i tytuł brzmi znajomo. Tę grupę, niestety, również czeka rozczarowanie. Chęć zrobienia filmu dla dzieci zadziałała na realizatora jak ciasna pułapka. Rezultatem jest nieco anemiczna historyjka, z wykrojonymi wątkami i zmienionym zakończeniem, toczona poprawnie i grzecznie. Zalatuje emocjonalnym niedosytem i przypomina trajektorię obraną przez jedną ze słabszych adaptacji dokonanych przez Polańskiego, „Tess”.
„Olivera Twista” ubrano w staroświecki kostium, na podstawie map z 1835 roku precyzyjnie odtworzono i dopieszczono w najmniejszym detalu realia dziewiętnastowiecznego Londynu. Złożyło się to na atmosferę starego i klasycznie nakręconego filmu. Podobno wszystkich szczegółów pilnował sam reżyser. Osobiście dobierał także obsadę, czyli własnoręcznie popełnił kardynalny błąd i obsadził Barneya Clarka w tytułowej roli. Zamiast mocnej, centralnej roli, ograniczające się do kilku min aktorstwo Clarka daje Twista mizernego, wątłego, bez charakteru. Nie lepiej wypadają doświadczeni aktorzy, grający z ostentacyjna teatralnością i zmanierowaniem. Aktorski zespół nie spaja się z anachroniczną oprawą i w efekcie powstaje całokształt mocno chropowaty.
Pełno tu przygód, całość finalizuje bajkowy happy end. Nieobecność sugestywnego konceptu i klarownego pomysłu na przetłumaczenie tekstu na filmową fabułę powołuje do życia rzecz ładnie przyciętą do ram rodzinnego kina i porządnie zrealizowaną, a jednocześnie kurtuazyjną, nieśmiałą i bez mistrzowskiego pazura.
Współcześni Dickensowi sklasyfikowali „Olivera Twista” jako powieść awanturniczą. Nad materiałem serwowanym przez Romana Polańskiego wyraźniej od dickensowskiego czuwa duch dziadka Walta Disneya, który nie pozwoli na najmniejsze rozwydrzenie nieletnich.
koniec
7 października 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Grudzień 2013 (6)
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Grudzień 2013 (1)
— Gabriel Krawczyk, Konrad Wągrowski

Bo tak trzeba
— Ewa Drab

Uwierz w ducha
— Karol Kućmierz

Polański w stanie czystym
— Tomasz Rachwald

Nowości: Marzec 2004
— Konrad Wągrowski

DVD: Pianista
— Konrad Wągrowski

Przeżyłem getto
— Eryk Remiezowicz

Tegoż autora

Bez wstydu, ale tylko w ciemności
— Urszula Lipińska

Lepiej się nie zbliżać
— Urszula Lipińska

Zagrożenie życia
— Urszula Lipińska

Dwugłos o „Daas”
— Urszula Lipińska, Michał Oleszczyk

Bieg po prawdę
— Urszula Lipińska

Gdynia 2011 (2): Panorama Polskiego Kina
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

Gdynia 2011 (1): Filmy konkursowe
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

ENH, czyli ponad pół setki filmów (2)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

ENH, czyli ponad pół setki filmów (1)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Matka, żona i kochanka
— Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.