Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Feliks Falk
‹Komornik›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKomornik
Dystrybutor Vue Movie Distribution
Data premiery7 października 2005
ReżyseriaFeliks Falk
ZdjęciaBartosz Prokopowicz
Scenariusz
ObsadaAndrzej Chyra, Małgorzata Kożuchowska, Jan Frycz, Kinga Preis, Sławomir Orzechowski, Marian Dziędziel, Marian Opania, Mieczysław Grąbka
MuzykaBartłomiej Gliniak
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania93 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Polak zmiennym jest
[Feliks Falk „Komornik” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wobec rodzimych tworów, stworów i dziwolągów filmowych zwykło się używać specyficznych kryteriów oceny. Jeżeli tylko w projekcie nie uczestniczy Cezary Pazura albo Olaf Lubaszenko, a film nie podpisuje się pod gatunkiem „komedia”, spokojnie może liczyć na łagodniejsze potraktowanie. Na nagrody i zachwyty także.

Urszula Lipińska

Polak zmiennym jest
[Feliks Falk „Komornik” - recenzja]

Wobec rodzimych tworów, stworów i dziwolągów filmowych zwykło się używać specyficznych kryteriów oceny. Jeżeli tylko w projekcie nie uczestniczy Cezary Pazura albo Olaf Lubaszenko, a film nie podpisuje się pod gatunkiem „komedia”, spokojnie może liczyć na łagodniejsze potraktowanie. Na nagrody i zachwyty także.

Feliks Falk
‹Komornik›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKomornik
Dystrybutor Vue Movie Distribution
Data premiery7 października 2005
ReżyseriaFeliks Falk
ZdjęciaBartosz Prokopowicz
Scenariusz
ObsadaAndrzej Chyra, Małgorzata Kożuchowska, Jan Frycz, Kinga Preis, Sławomir Orzechowski, Marian Dziędziel, Marian Opania, Mieczysław Grąbka
MuzykaBartłomiej Gliniak
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania93 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Polskie kino zaczęło sobie stawiać poważne pytania. Jak teraz wygląda nasza ojczyzna? Jak bagaż postkomunistycznych transformacji wpłynął na kształt państwa i, co najważniejsze, społeczeństwa? Ile filmów próbuje sformułować odpowiedź na tę kwestię widać po repertuarze prezentowanym na jubileuszowym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. „Komornik” Feliksa Falka jest triumfatorem tejże uroczystości, zdobywcą Złotych Lwów, nagród dla najlepszego aktora i scenariusza.
Czyli, w mniemaniu jury, jest najtrafniejszą obserwacją współczesności i wyczerpującym jej opisem.
Lucjan Bohme wywodzi się z ubogiej rodziny, którą mocną ręką zarządzał ojciec. W dorosłym życiu jego okrutne, zawodowe poczynania determinuje pragnienie zemsty za doznane w dzieciństwie upokorzenia. A może zwykły, wszechobecny pęd do kariery? Albo poczucie rosnącej siły i władzy? Niejasnych zagadnień w fabule jest więcej i pojawiają się one w najbardziej newralgicznych punktach filmu. Niewiarygodnie wypada zwłaszcza nagłe przeobrażenie Lucjana. Po serii komorniczych akcji, nagle Bohme doznaje olśnienia. Uświadamia sobie, jak wiele zła czynił. Natychmiast się nawraca. Z wysterylizowanego emocjonalnie człowieka staje się szczodrze odkupującym swoje winy obywatelem. Dojrzewa do buntu i z impetem bierze się do naprawiania wyrządzonych krzywd. Środowisko, do którego jeszcze nie tak dawno próbował doskoczyć, konsekwentnie wykonując powierzone mu obowiązki i trzymając się twardo litery prawa, temperuje jego rozbuchane ambicje. Pieniądze, pozyskane dla pokazania swojej pychy i wyższości, stają się kartą, przywiązującą niezdyscyplinowanego urzędnika do zepsutego układu administracyjnego.
Feliks Falk był prekursorem kin moralnego niepokoju, nurtu artystycznego sprzed trzydziestu lat. Widz, któremu to przedsięwzięcie jest obce, może „Komornikiem” swoją niewiedzę uzupełnić. W 1976 chodziło dokładnie o to samo, tylko rzeczywistość, w jakiej funkcjonował rozdarty bohater, była PRL-owska. Takie właśnie silne zakorzenienie treści i formy filmu hamuje jego autentyczność i celność portretowanego zjawiska. Autorytatywność przedstawianego świata mają podbijać ujęte w zdjęciach Bartka Prokopowicza szarobure kadry z prowincjonalnego Wałbrzycha. Przetykają historię co chwila i przemawiają: Polska jest brudna, biedna i smutna. Ludzie do szpiku kości zepsuci i zachłanni. Synteza naszych czasów, jak upiera się reżyser.
Lucjanowi daleko do everymana, komórki w ciele społecznym, z którą każdy oglądający mógłby się identyfikować. Trudno też za słuszne uznać podciąganie obrazu społeczeństwa pod jeden, mało światły zresztą, aksjomat, mówiący o skorumpowaniu i bezwzględnym dążeniu do celu. Do publiczności żadna głębsza autorska teza się nie przebija.
„Komornik” plasuje się o oczko wyżej od zeszłorocznych „Pręg” Magdaleny Piekorz, na szczęście nie ma tu przeszarżowanie głównej roli i mizernego literackiego pierwowzoru. Filmowi Falka doskwiera kaleki gestaltyzm pierwszoplanowej postaci i powierzchowne poruszanie się po dużo bardziej skomplikowanym, problemowym terytorium. Samemu reżyserowi – moralny niepokój.
koniec
16 października 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Fallout: Odc. 1. Odkrywanie realiów zniszczonego świata
Marcin Mroziuk

15 IV 2024

Po obejrzeniu pierwszego odcinka z jednej strony możemy poczuć się zafascynowani wizją postapokaliptycznego świata, w którym funkcjonują bardzo zróżnicowane, mocno od siebie odizolowane społeczności, z drugiej strony trudno nie ulec lekkiej dezorientacji, gdyż na razie brakuje jeszcze połączenia pomiędzy poszczególnymi wątkami.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Bez wstydu, ale tylko w ciemności
— Urszula Lipińska

Lepiej się nie zbliżać
— Urszula Lipińska

Zagrożenie życia
— Urszula Lipińska

Dwugłos o „Daas”
— Urszula Lipińska, Michał Oleszczyk

Bieg po prawdę
— Urszula Lipińska

Gdynia 2011 (2): Panorama Polskiego Kina
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

Gdynia 2011 (1): Filmy konkursowe
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

ENH, czyli ponad pół setki filmów (2)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

ENH, czyli ponad pół setki filmów (1)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Matka, żona i kochanka
— Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.