Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Laurent Cantet
‹Letnia szkoła życia›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLetnia szkoła życia
Tytuł oryginalnyL’atelier
Dystrybutor Against Gravity
Data premiery7 września 2018
ReżyseriaLaurent Cantet
ZdjęciaPierre Milon
Scenariusz
ObsadaMarina Foïs, Matthieu Lucci, Florian Beaujean, Mamadou Doumbia, Mélissa Guilbert, Warda Rammach, Julien Souve, Issam Talbi
MuzykaEdouard Pons, Bedis Tir
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania113 min
WWW
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Letnia szkoła życia
[Laurent Cantet „Letnia szkoła życia” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kamil Witek pisze o najnowszym filmie twórcy głośnej „Klasy” Laurenta Canteta, który trafi do naszych kin w najbliższy piątek.

Kamil Witek

Krótko o filmach: Letnia szkoła życia
[Laurent Cantet „Letnia szkoła życia” - recenzja]

Kamil Witek pisze o najnowszym filmie twórcy głośnej „Klasy” Laurenta Canteta, który trafi do naszych kin w najbliższy piątek.

Laurent Cantet
‹Letnia szkoła życia›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLetnia szkoła życia
Tytuł oryginalnyL’atelier
Dystrybutor Against Gravity
Data premiery7 września 2018
ReżyseriaLaurent Cantet
ZdjęciaPierre Milon
Scenariusz
ObsadaMarina Foïs, Matthieu Lucci, Florian Beaujean, Mamadou Doumbia, Mélissa Guilbert, Warda Rammach, Julien Souve, Issam Talbi
MuzykaEdouard Pons, Bedis Tir
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania113 min
WWW
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Dokumentalny i surowy sznyt obserwatora, jakim Laurent Cantet dał się poznać szerokiej publiczności w obsypanej nagrodami „Klasie”, w jego najnowszym filmie nie został poddany przesadnej rewolucji. „Letnia szkoła życia” jest niejako przedłużeniem najsłynniejszego filmu Francuza. Z tłem utkanym z historii, której fundamentem jest współczesna rzeczywistość tysięcy rozsianych po świecie regionów, gdzie za gospodarczy dobrobyt przez dziesiątki lat odpowiadał wielki produkcyjny moloch. Cantet jednak nie skupia się na sentymencie za lokalną stocznią, jak i na opowieści o latach świetności dzisiaj marniejącego i straszącego gigantycznego szkieletu. To jedynie suma wypadkowych kreujących francuskie społeczeństwo i zawartych w nim kolorytów i napięć. Perspektywą do prezentacji wszystkich powstających w nim tarć i odcieni jest tu obowiązkowy letni kurs pisarstwa dla młodzieży. Prowadząca – dojrzała, lecz atrakcyjna pisarka, od razu od jej uczestników dostaje łatkę „zbyt paryskiej”. Ci dobrani są zresztą na zasadzie proporcjonalnej reprezentacji każdej z poważniejszych nacji współczesnej Francji. Dlatego, gdy mają ustalić, kto będzie odpowiedzialny za zbrodnię w pisanym wspólnymi siłami kryminale, polityka, stereotypy i uprzedzenia będą solą słownych przepychanek w retoryce każdego z bohaterów. Mając świadomość narodowego tyglu, jaki obecnie funkcjonuje w Europie, łatwo zarzucić Cantetowi, iż w doborze swoich protagonistów, poszedł na łatwiznę. Wątki terroryzmu czy imigracji będą tu obowiązkową osią wielu gorących dysput, dlatego „Letnia szkoła życia” o wiele lepiej wypada w obrazowaniu samej codzienności, gdzie przemycono kilka ciekawych niuansów na temat kondycji i przyszłości tak francuskiego, jak i innych rozwiniętych europejskich społeczeństw. Film Canteta oferuje bowiem spojrzenie na coraz silniejszy efekt domina — wychowujący się w cieniu sfrustrowanych na własną sytuację rodziców, młodzi nie mają pod ręką wzorców do naśladowania. Swoje życie odbębniają w aurze nudy i braku perspektyw, a jedyne emocje dostarczają im silne i prostolinijne podniety oraz mocne i bezpośrednie ideologie. Cantet krytycznie podsuwa nam obrazki zagubienia w monotonii codzienności w wieku, kiedy wszystko, co nowe, powinno się chłonąc lepiej niż gąbka. Niestety, „Letniej szkole życia” zabrakło ambicji i odwagi w byciu kinem więcej niż jednego wymiaru. Mocniejszy wydźwięk opiera się tu wyłącznie na rzucanych przed oczy widza alegoriach w odczytywanych przez młodych autorów własnych przydługawych pisarskich wypocin, gdzie słyszymy echo ich własnych przeżyć i przemyśleń. Dlatego tym bardziej szkoda, iż reżyser w pisanym tekście nie uchwycił szansy na wyjście poza zamaszystą metaforę mozolnie tworzonej powieści. W fabularnej kulminacji cofając zresztą rękę ze spustu, pogrzebał szansę na emocjonalne uderzenie w widza. Może i bez narzędzia nie ma zbrodni, ale czasem i bez silnej i wstrząsającej syntezy, nie ma też dobrego filmu.
koniec
5 września 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Walka Thora z podwodnym Sauronem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jak ogień z wodą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Grzebanie w czasie na nic ci zda się
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Spotkanie na pustkowiu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Porozmawiajmy z innym mną
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Thor to imię czy stanowisko?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Znałem twoją babcię
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dolina Baztán: Inguma
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Tarttalo
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Basajaun
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

Ciężar odpowiedzialności
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.