Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Michaił Raschodnikow
‹Chwilowe trudności›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułChwilowe trudności
Tytuł oryginalnyВременные трудности
Data premiery13 września 2018
ReżyseriaMichaił Raschodnikow
ZdjęciaFiodor Struczow
Scenariusz
ObsadaIwan Ochłobystin, Rinal Muchamietow, Wiktoria Sołowjowa, Jan Capnik, Irina Piegowa, Ilja Riazanow, Irina Biezriadnowa, Jurij Duszyn, Ksenia Surkowa, Nikołaj Kowbas
MuzykaDmitrij Sieliwanow
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania86 minut
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

XII Sputnik nad Polską: Co cię nie zabije…
[Michaił Raschodnikow „Chwilowe trudności” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wielkimi krokami zbliża się kolejna edycja Festiwalu Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską”. Chcąc zachęcić Was do przyjrzenia się bliżej obrazom, które od listopada prezentowane będą w trzech warszawskich kinach, zrobimy w „Esensji” przegląd najciekawszych z nich. Na początek dramat Michaiła Raschodnikowa „Chwilowe trudności”, który jak żadne inne dzieło w ostatnich miesiącach podzielił krytyków.

Sebastian Chosiński

XII Sputnik nad Polską: Co cię nie zabije…
[Michaił Raschodnikow „Chwilowe trudności” - recenzja]

Wielkimi krokami zbliża się kolejna edycja Festiwalu Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską”. Chcąc zachęcić Was do przyjrzenia się bliżej obrazom, które od listopada prezentowane będą w trzech warszawskich kinach, zrobimy w „Esensji” przegląd najciekawszych z nich. Na początek dramat Michaiła Raschodnikowa „Chwilowe trudności”, który jak żadne inne dzieło w ostatnich miesiącach podzielił krytyków.

Michaił Raschodnikow
‹Chwilowe trudności›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułChwilowe trudności
Tytuł oryginalnyВременные трудности
Data premiery13 września 2018
ReżyseriaMichaił Raschodnikow
ZdjęciaFiodor Struczow
Scenariusz
ObsadaIwan Ochłobystin, Rinal Muchamietow, Wiktoria Sołowjowa, Jan Capnik, Irina Piegowa, Ilja Riazanow, Irina Biezriadnowa, Jurij Duszyn, Ksenia Surkowa, Nikołaj Kowbas
MuzykaDmitrij Sieliwanow
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania86 minut
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Co można pomyśleć o filmie, o którym napisano między innymi, że jest „cyniczny”, „niemoralny” i „propaguje ideologię faszystowską”? Że zasługuje na określenie mianem „etycznego przestępstwa”? Od którego po premierze odwrócił się nawet człowiek, którego los stał się podstawą fabuły?… Na pewno nie można przyjąć tych sądów na wiarę. Film Michaiła Raschodnikowa trzeba po prostu zobaczyć, aby wyrobić sobie własne zdanie. Jego autor nie wyrobił sobie jeszcze nazwiska w branży, chociaż na początku poprzedniej dekady odniósł sukces jako kierownik artystyczny i reżyser działającego w Briańsku teatru „Próba”. Później jednak przez dekadę pracował jako prawnik, specjalizując się w prawie autorskim; do reżyserii, tym razem filmowej, powrócił przed paroma laty, kręcąc swój debiut kinowy – rozgrywający się na prowincji dramat kryminalny (z wątkiem sportowym) „Elastico” (2016). A zaraz potem wziął się za pracę nad „Chwilowymi trudnościami”, które w czerwcu tego roku otrzymały nominację do Grand Prix Kinotawru w Soczi. To już niemałe osiągnięcie. Było z czego cieszyć się, tym bardziej że wkrótce dzieło Raschodnikowa uhonorowaną główną nagrodą na festiwalu w Oldenburgu (w Dolnej Saksonii).
To rzeczywiście jest film specyficzny, który może budzić kontrowersje. Zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, że pewne fakty z życia Arkadija Cukera, który był protoplastą postaci Saszy, zostały – jeżeli mu wierzyć (a przecież nie ma powodów, aby było inaczej) – mocno podrasowane. Podobnie jak w przypadku „Elastico”, także akcja „Chwilowych trudności” rozgrywa się na prowincji (zdjęcia kręcono w Kirowie). Zaczyna się jeszcze w czasach sowieckich. Oleg Kowaliow jest robotnikiem, szefem zmiany w stalowni. Gdy jego żona Rita rodzi syna, jest przeszczęśliwy. Tuż po porodzie okazuje się jednak, że chłopiec cierpi na mózgowe porażenie dziecięce. Lekarz nie daje mu większych szans na normalne funkcjonowanie. Dla Olega to szok. Szok, który wpływa na jego postawę wobec Saszy. Pięcioletniemu dziecku oznajmia, że to wcale nie jest choroba, ale… chwilowe trudności. Traktuje go jak w pełni zdrowego, stawia przed nim wciąż nowe wymagania. Każe zapamiętać, że gdy tylko osiągnie pełnoletniość – zdany będzie jedynie na siebie.
Młodemu Aleksandrowi brakuje ojcowskiego ciepła, ale z drugiej strony wyzwala w sobie niezwykły hart ducha i nawet zaczyna odnosić sukcesy – okazuje się być świetnym matematykiem, jest uzdolniony muzycznie. Ale to wcale nie oznacza, że od tego momentu będzie mu w życiu łatwiej. Los – również pod postacią ojca – zastawia na niego jeszcze niejedną pułapkę, zmusza do nadludzkich wyrzeczeń, wywołuje skrajne emocje. Emocje nieobce także widzowi, który niejeden raz musi mocno zacisnąć zęby, żeby nie wybuchnąć słusznym gniewem pod adresem Kowaliowa seniora. Duża w tym zasługa, względnie wina – niepotrzebne skreślić! – wcielającego się w Olega byłego mnicha prawosławnego Iwana Ochłobystina („Spisek”, „Ptak”), który zagrał chyba najlepszą w swojej dotychczasowej karierze rolę. Jest – przynajmniej na pozór – okrutny i bezwzględny; na dodatek stosuje metody wychowawcze, które każdego pedagoga byłyby w stanie doprowadzić do rozstroju nerwowego.
I stąd prawdopodobnie te, dostrzegane przez niektórych krytyków, „inklinacje faszystowskie” w dziele Raschodnikowa. Co zapewne wynika również z tego, że finał tej – przez ponad godzinę wyraziście niejednoznacznej – opowieści jest zdecydowanie za bardzo… jednoznaczny. I nieco zbyt szybko rozegrany w czasie, by wydał się odpowiednio usprawiedliwiony i wiarygodny z fabularnego punktu widzenia. Poza Ochłobystinem na pochwały na pewno zasługują też inni aktorzy: Ilja Riazanow, który zagrał Saszę we wczesnej młodości, piękna Wiktoria Sołowjowa („Udar słoneczny”), czyli matka głównego bohatera, oraz Jan Capnik (kinowa trylogia „Gogol”) – filmowy wujek Kola, który im bliżej końca, tym ciekawszą staje się postacią. Osobne brawa należą się Tatarowi Rinalowi Muchamietowowi („Zimne tango”, „Przyciąganie”). Grany przez niego dorosły Aleksandr tak naprawdę ratuje finał „Chwilowych trudności”, chociaż wcale nie pozbawia widzów wątpliwości co do tego, czy Olega Kowaliowa należałoby wsadzić do więzienia, czy uczynić pedagogicznym autorytetem. To ostatnie potraktujcie, proszę, jako delikatną prowokację.
koniec
20 października 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.