Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Wim Wenders
‹Nie wracaj w te strony›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNie wracaj w te strony
Tytuł oryginalnyDon't Come Knocking
Dystrybutor Monolith
Data premiery14 października 2005
ReżyseriaWim Wenders
ZdjęciaFranz Lustig
Scenariusz
ObsadaSarah Polley, Jessica Lange, Tim Roth, Sam Shepard, Gabriel Mann, Fairuza Balk, Eva Marie Saint, James Gammon, Marley Shelton
MuzykaT-Bone Burnett
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiNiemcy, USA
Czas trwania122 min
WWW
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Nuta nostalgii
[Wim Wenders „Nie wracaj w te strony” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Na ostatnim festiwalu w Cannes Jim Jarmusch pokazał „Broken flowers”, a Wim Wenders – „Nie wracaj w te strony”. Oba filmy o tym samym. Ale Jarmusch w glorii chwały wyjechał z Cannes, otrzymując Grand Prix, zaś Wenders opuszczał Francję z tytułem największego przegranego.

Urszula Lipińska

Nuta nostalgii
[Wim Wenders „Nie wracaj w te strony” - recenzja]

Na ostatnim festiwalu w Cannes Jim Jarmusch pokazał „Broken flowers”, a Wim Wenders – „Nie wracaj w te strony”. Oba filmy o tym samym. Ale Jarmusch w glorii chwały wyjechał z Cannes, otrzymując Grand Prix, zaś Wenders opuszczał Francję z tytułem największego przegranego.

Wim Wenders
‹Nie wracaj w te strony›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNie wracaj w te strony
Tytuł oryginalnyDon't Come Knocking
Dystrybutor Monolith
Data premiery14 października 2005
ReżyseriaWim Wenders
ZdjęciaFranz Lustig
Scenariusz
ObsadaSarah Polley, Jessica Lange, Tim Roth, Sam Shepard, Gabriel Mann, Fairuza Balk, Eva Marie Saint, James Gammon, Marley Shelton
MuzykaT-Bone Burnett
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiNiemcy, USA
Czas trwania122 min
WWW
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Wim Wenders żegna się z Ameryką. Światem swoich snów, marzeń, miłością i mitem. Idealną krainą, która okazała się być przesycona fałszem. Wraca do ojczystych Niemiec. Na odchodne rzuca rozczarowane spojrzenie i sentymentalne „Nie wracaj w te strony” – wiązankę pełną żalu. Próbuje zdemitologizować cudowność tego kraju, używając legend i ikon zachodniej kultury. Bo oto formuła filmu składa się z road movie, przeplatanego westernowymi elementami. Bohater to skłócony ze społeczeństwem i życiem outsider, samotnik, dla którego liczą się tylko rozkosze ciała: alkohol, używki i kobiety.
Podstarzały aktor, Howard Spence (Sam Shepard), nagle doznaje iluminacji i ucieka z planu westernu, kręconego na dalekiej, dzikiej prerii. Swoje kroki kieruje do dawno nieodwiedzanej, leciwej matki (Eve Marie Saint). Mamusia napomyka o dwudziestoletnim synu Spence’a, o którym oczywiście nasz kowboj nie miał bladego pojęcia. Poruszony tą niecodzienną wiadomością, postanawia odnaleźć potomka. Korzystając z okazji, odszukać także siebie, utracone lata, sens życia...
Fałszywie i nieprawdopodobnie odmalowana jest ta historia. W dodatku szablonowo zbudowana na schematach i nielogiczna. I wcale nie chce się jej tej nielogiczności wybaczać i przymykać oko na niezwykłości fabuły, dziejące się na ekranie. Bohater w sposób przewidywalny prześlizguje się przez opowieść. Wraca do prowincjonalnego miasteczka, aby odnaleźć młodzieńca, a tam – zero zaskoczenia. Wszyscy go pamiętają. Syn początkowo nie akceptuje ojca, ale widać zalążek wybaczenia na finiszu. A i centralna postać z lekkoducha podejrzanie szybko staje się człowiekiem pragnącym scalić rozproszone rodzinne więzi. I pomyśleć, że scenariusz pisano pięć lat.
Stereotypowi Ameryki, magnetycznej ostoi sukcesu, w „Nie wracaj w te strony” przeciwstawiany jest obraz ponurych, ubogich, jałowych miasteczek południowej części kontynentu. Smutek otrzeźwienia Wenders konstruuje za pomocą pomników kultury, które zawsze go pociągały i nadal fascynują. W pewnym sensie dorasta, jak jego bohater, i uświadamia sobie daleką od ideału prawdę o opuszczanym kraju. Cóż jednak z tego, jeżeli nie idzie za tym odkryciem żadna nowa treść, żadne śmiałe demaskatorstwo czy przynajmniej ciekawa obserwacja. Zwyczajna zmiana optyki, idąca z wiekiem i dojrzałością autora.
Bronią się wspaniałe, nastrojowe zdjęcia i kapitalne aktorstwo całego zespołu. Lekkości dodaje wątek granego przez Tima Rotha detektywa, mającego sprowadzić zbiegłego z planu aktora z powrotem na miejsce.
„Nie wracaj w te strony” więcej admiratorów zapewne znajdzie wśród osób, które nie oglądały nagrodzonego w Cannes „Paryż, Teksas”. Reszta może mieć wrażenie, że Wenders chce poprawić i ulepszyć film sprzed trzydziestu lat lub, co gorsza, rozbudzić ponowne uwielbienie podobnie stylizowanymi kadrami i niedaleko leżącą opowieścią. Zatęskniło się za nagrodami i triumfami, których dawno artysta nie odbierał.
koniec
28 października 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Co nam w kinie gra: Perfect Days
— Kamil Witek

mbank Nowe Horyzonty 2023: Drrrogi, chłopcze…
— Kamil Witek

Biografia pisana ruchem ciała
— Ewa Drab

Filmy Nowych Horyzontów 2011 (2/3)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Wenders do domu
— Urszula Lipińska

Na ekranach: Październik 2003
— Joanna Bartmańska, Marta Bartnicka, Piotr Dobry, Tomasz Kujawski, Konrad Wągrowski

Siedmiu wspaniałych
— Joanna Bartmańska

Tegoż autora

Bez wstydu, ale tylko w ciemności
— Urszula Lipińska

Lepiej się nie zbliżać
— Urszula Lipińska

Zagrożenie życia
— Urszula Lipińska

Dwugłos o „Daas”
— Urszula Lipińska, Michał Oleszczyk

Bieg po prawdę
— Urszula Lipińska

Gdynia 2011 (2): Panorama Polskiego Kina
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

Gdynia 2011 (1): Filmy konkursowe
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

ENH, czyli ponad pół setki filmów (2)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

ENH, czyli ponad pół setki filmów (1)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Matka, żona i kochanka
— Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.