Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Tim Burton, Mike Johnson
‹Gnijąca panna młoda Tima Burtona›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGnijąca panna młoda Tima Burtona
Tytuł oryginalnyCorpse Bride
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery28 października 2005
ReżyseriaTim Burton, Mike Johnson
ZdjęciaPete Kozachik
Scenariusz
MuzykaDanny Elfman
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania76 min
WWW
Gatunekanimacja, fantasy, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Dancing makabry
[Tim Burton, Mike Johnson „Gnijąca panna młoda Tima Burtona” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wesela i pogrzeby w tradycjach znajdują się w pewnej, że tak powiem, opozycji. Tim Burton jednak, jak zwykle gnany swymi fantazjami, ma to za nic. W kukiełkowej „Gnijącej pannie młodej” wszystko stoi na głowie.

Michał R. Wiśniewski

Dancing makabry
[Tim Burton, Mike Johnson „Gnijąca panna młoda Tima Burtona” - recenzja]

Wesela i pogrzeby w tradycjach znajdują się w pewnej, że tak powiem, opozycji. Tim Burton jednak, jak zwykle gnany swymi fantazjami, ma to za nic. W kukiełkowej „Gnijącej pannie młodej” wszystko stoi na głowie.

Tim Burton, Mike Johnson
‹Gnijąca panna młoda Tima Burtona›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGnijąca panna młoda Tima Burtona
Tytuł oryginalnyCorpse Bride
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery28 października 2005
ReżyseriaTim Burton, Mike Johnson
ZdjęciaPete Kozachik
Scenariusz
MuzykaDanny Elfman
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania76 min
WWW
Gatunekanimacja, fantasy, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Niejaki Victor Van Dort – wychudzony młodzieniec o fizjonomii anorektycznego Johnny’ego Deppa i jego głosie – ma jako syn bogatych nuworyszy poślubić Victorię Everglot, córkę zbankrutowanych arystokratów. Małżeństwo jest zaaranżowane i ma przynieść obu familiom wymierne korzyści – odpowiednio prestiż i pieniądze. Dziwnym trafem młodzi przypadają sobie do gustu, wtedy jednak w ich życiu pojawia się ta trzecia: oto Victor, trenując swoją przysięgę małżeńską w ciemnym lesie, niechcący poślubia Gnijącą Pannę Młodą.
Rzecz jest oparta na rosyjsko-żydowskim podaniu ludowym, lecz odchodzi daleko od swego pierwowzoru. Otóż jest to komedia romantyczna o podłożu nekrofilskim. Ulubiona Burtonowska trupia bladość jak zwykle zdobi lica żywych, tytułowe zwłoki panny młodej są natomiast rozkosznie niebieskie, co zresztą nie jest przypadkowe – świat zmarłych pokazany w filmie jest żywy i kolorowy, zaś świat żywych swym ponurym, gotyckim klimatem przywodzi na myśl kostnicę, pełną emocjonalnych wydmuszek. W podziemnym świecie kościotrupki raźno wygrywają skoczną muzykę na własnych kościach, a wszelkie trunki leją się strumieniami przez dziury po ranach i inne otwory. Niespodziewane radości tego świata nie przemawiają jednak do Victora, który wciąż kocha swą niedoszłą małżonkę Victorię. Tymczasem serce Gnijącej Panny Młodej, mimo że przestało bić, nadal jest zdolne do miłości. Tylko za jaką cenę?
Jest to baśń wzruszająco smutna i wesoła zarazem. Burtonowi niestety odzywa się pochodzenie – czerw pełniący rolę disnejowskiego elementu humorystycznego mógłby być wycięty bez szkody dla filmu. Większość żartów to słowne zabawy dotyczące śmiertelnego położenia większości bohaterów, zdarzają się także nawiązania w stylu post-mo. Tu jest różnie – cytat z „Przeminęło z wiatrem” został użyty mistrzowsko, natomiast oklepane „mam cośtam i nie zawaham się go użyć” znalazłem wielce żenującym. Jednak to nieistotne, gdyż magia kina jest ratowana przez niesamowitą oprawę. Masochistyczna robota: kukiełkowa animacja poklatkowa, która dla niewprawnego oka nieuprzedzonego widza – czy to efekt zastosowania kamery cyfrowej? – zdaje się być zrobiona komputerowo. Wirtualna magia, której nie można odróżnić od ręcznej roboty i vice versa – w kontekście zamazywania granicy między tym, co żywe i martwe, nabiera to symbolicznego znaczenia.
W epizodzie wystąpił Christian Bale. Niektórzy uważają, że ostatnio aktor przesadza z przygotowywaniem się do roli.
W epizodzie wystąpił Christian Bale. Niektórzy uważają, że ostatnio aktor przesadza z przygotowywaniem się do roli.
Pozornie makabryczna tematyka sprawiła, że film – to prawdziwy halloweenowy cud – trafił do kin z napisami i znakomitą obsadą oryginalną. Tymczasem jest to dzieło, które można – czy nawet należy – pokazywać dzieciom, by oswoić je z przemijaniem. Niektóre sceny zdają się ewidentnie temu służyć. Dziwi polityka dystrybutorów – „Charlie i fabryka czekolady”, film o wiele bardziej przerażający, został zdubbingowany, podobnie zresztą jak „Harry Potter”. Może warto jednak oglądać filmy przed puszczeniem ich do kin? Nie każda „Czekolada” jest słodka i nie każde zwłoki przerażają.
Wizja śmierci, która wyzwala ze sztywnego – nomen omen – gorsetu opresyjnego społeczeństwa, to ułuda. Szczęście bowiem można znaleźć – lub stracić – i po tej, i po tamtej stronie grobu. Wszystko zależy od człowieka. Lub trupa. Nie jesteśmy przecież marionetkami, prawda?
koniec
10 listopada 2005

Komentarze

06 III 2012   08:18:16

Ech, te złote czasy, kiedy Głupie Podpisy umieszczno w każdej recenzji.
:-)

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Życie i nieżycie, czyli terapia u Tima Burtona
— Jacek Łaszcz

Tegoż twórcy

Ultimate Goth
— Miłosz Cybowski

Solidarni z uchodźcami
— Piotr Dobry

Esensja ogląda: Październik 2016 (3)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak

Gdzie jest autor?
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Esensja ogląda: Luty 2013 (DVD i BR)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Grudzień 2012 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Marcin T.P. Łuczyński, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Dla dużych dzieci
— Małgorzata Steciak, Onet

Horrorek, horroreczek
— Agnieszka Szady

Esensja ogląda: Listopad 2012 (DVD i Blu-Ray)
— Sebastian Chosiński, Krystian Fred, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Duże ilości Burtona naraz
— Grzegorz Fortuna

Tegoż autora

Dlaczego robisz mi to, Polsko
— Michał R. Wiśniewski

W domach z betonu nie ma wolnej miłości
— Michał R. Wiśniewski

Superheros patrzy na człowieka, widzi robaka, ale po chwili przygląda się uważniej
— Michał R. Wiśniewski

Powieść środka
— Michał R. Wiśniewski

Chwała ogrodów, błoto i morze
— Michał R. Wiśniewski

Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o wilkołakach
— Michał R. Wiśniewski

Kategoria A
— Michał R. Wiśniewski

Trzej mistrzowie
— Michał R. Wiśniewski

Długi film o umieraniu
— Michał R. Wiśniewski

Matrix w majtkach horror show
— Michał R. Wiśniewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.