Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 sierpnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

David Blair
‹303. Bitwa o Anglię›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł303. Bitwa o Anglię
Tytuł oryginalnyHurricane
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery17 grudnia 2018
ReżyseriaDavid Blair
ZdjęciaPiotr Sliskowski
Scenariusz
ObsadaIwan Rheon, Milo Gibson, Stefanie Martini, Marcin Dorociński, Krystof Hádek, Nicholas Farrell, Teresa Mahoney, Robert Portal
MuzykaLaura Rossi
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiPolska, Wielka Brytania
Czas trwania103 min
Gatunekdramat, wojenny
EAN5906190326027
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Tak niewielu… tak wiele…
[David Blair „303. Bitwa o Anglię” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Spośród dwóch ubiegłorocznych filmów wojennych opowiadających o legendarnym lotniczym Dywizjonie 303 ciekawszy jest ten, który wyreżyserował twórca z Wysp Brytyjskich. Czyli David Blair i jego „303: Bitwa o Anglię” („Hurricane”). Nie zmienia to jednak faktu, że i tak nie spełnia on wszystkich oczekiwań. Ale przynajmniej zaspokaja głód bycia docenionym.

Sebastian Chosiński

Tak niewielu… tak wiele…
[David Blair „303. Bitwa o Anglię” - recenzja]

Spośród dwóch ubiegłorocznych filmów wojennych opowiadających o legendarnym lotniczym Dywizjonie 303 ciekawszy jest ten, który wyreżyserował twórca z Wysp Brytyjskich. Czyli David Blair i jego „303: Bitwa o Anglię” („Hurricane”). Nie zmienia to jednak faktu, że i tak nie spełnia on wszystkich oczekiwań. Ale przynajmniej zaspokaja głód bycia docenionym.

David Blair
‹303. Bitwa o Anglię›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł303. Bitwa o Anglię
Tytuł oryginalnyHurricane
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery17 grudnia 2018
ReżyseriaDavid Blair
ZdjęciaPiotr Sliskowski
Scenariusz
ObsadaIwan Rheon, Milo Gibson, Stefanie Martini, Marcin Dorociński, Krystof Hádek, Nicholas Farrell, Teresa Mahoney, Robert Portal
MuzykaLaura Rossi
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiPolska, Wielka Brytania
Czas trwania103 min
Gatunekdramat, wojenny
EAN5906190326027
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Długo czekaliśmy na film o polskich lotnikach broniących Wielkiej Brytanii podczas drugiej wojny światowej. A kiedy się już doczekaliśmy, w krótkim czasie na ekrany weszły dwa obrazy. Oba powstałe w koprodukcji polsko-brytyjskiej: „Dywizjon 303. Historia prawdziwa” Denisa Delicia oraz „303: Bitwa o Anglię” (w oryginale: „Hurricane”) Davida Blaira. Szkoda jedynie, że żaden z nich nie zbliżył się nawet poziomem do powstałego już prawie dwie dekady temu „Ciemnoniebieskiego świata” Jana Svěráka, który opowiada dokładnie o tym samym wydarzeniu, tyle że z czeskiej perspektywy. Z drugiej strony cieszmy jednak się, że w ogóle są i że ani nie przekłamują faktów historycznych, ani nie obrażają inteligencji widza.
Blair – rzemieślnik z trzydziestoletnim doświadczeniem (głównie telewizyjnym) – nakręcił obraz, jakiego należało się po takim reżyserze spodziewać. Bez szczególnego polotu i ekstrawagancji (na to zresztą i tak nie pozwalał budżet), ale odnoszący się z sympatią do zbiorowego polskiego bohatera i – co najważniejsze – oddający zasługi naszym lotnikom. Choć na szczegółowy wykład historyczny też nie ma co liczyć. To raczej streszczenie najważniejszych wydarzeń z lat 1940-1945; im bliżej końca wojny, tym bardziej powierzchowne. Na szczęście wyeksponowane zostały w nim postaci, o których istnieniu wiedzieć powinien każdy Polak i każdy Brytyjczyk. O kogo chodzi? O dowódców Dywizjonu 303: Jana Zumbacha (w którego wcielił się Walijczyk Iwan Rheon, znany z „Gry o tron”) i Witolda Urbanowicza (jego z kolei zagrał Marcin Dorociński ).
Film Blaira nie imponuje, niestety, scenami batalistycznymi. We wcale nie tak licznych, jak można było się spodziewać (w końcu temat do czegoś zobowiązywał!), pojedynkach powietrznych z Niemcami rzucają się w oczy efekty komputerowe. Brakuje im też napięcia, dzięki któremu widz poczułby się wciśnięty w fotel – obojętnie czy kinowy, czy we własnym domu. Nie zachwyca również wątek miłosny, ale przynajmniej możemy dzięki niemu podziwiać na ekranie piękną Stefanie Martini w roli pracującej w obsłudze naziemnej Dywizjonu 303 Phyllis Lambert. I nawet jeżeli „Hurricane” nie jest arcydziełem, to i tak spełnia swoje podstawowe zadanie – Brytyjczykom przypomina o polskim wkładzie w ich zwycięstwo nad Niemcami, Polakom natomiast sprawia przyjemność z faktu bycia docenionym.
Co ciekawe, to – pomijając bliźniaczy „Dywizjon 303. Historia prawdziwa” – kolejny nakręcony w ubiegłym roku na Wyspach obraz nawiązujący do historii Polski w czasie drugiej wojny światowej. I na dodatek, pomimo ułomności, dużo lepszy od opowiadającego o zbrodni katyńskiej „Ostatniego świadka”. Cóż, na rodzimy „Ciemnoniebieski świat” będziemy musieli jeszcze poczekać.
koniec
22 lutego 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Lista śmierci: Odc. 6. Wielka ucieczka
Marcin Mroziuk

15 VIII 2022

Wprawdzie zamach na Steve’a Horna się powiódł, ale w efekcie główny bohater znajduje się w nie lada opałach, bo teraz krok w krok za nim podąża Tony Layun, który w dodatku korzysta z każdego możliwego wsparcia. Co ciekawe twórcy serialu nie tylko postarali się, aby obserwowanie tego pościgu dostarczyło widzom sporo emocji, ale wykorzystują te wydarzenia do ukazania nieco bardziej ludzkiego oblicza Jamesa Reece’a.

więcej »

East Side Story: Krwawiący i płonący step
Sebastian Chosiński

14 VIII 2022

Przed ośmioma laty kazachska reżyserka Marina Kunarowa nakręciła wyjątkowo nieudane kino akcji pod postacią „Polowania na Ducha”. Na szczęście kolejny jej projekt to film z zupełnie innego wymiaru. W „Płaczu Wielkiego Stepu” postanowiła bowiem zmierzyć się z tragiczną historią swojej ojczyzny i tym samym oddać hołd ponad ośmiu milionom Kazachów, którzy stracili życie w wyniku głodu i represji w latach 20. i 30. XX wieku.

więcej »

Peryferia: Odc. 2. Nie ma ucieczki od przeznaczenia
Marcin Mroziuk

12 VIII 2022

Mogłoby się wydawać, że upadek w bezdenną przepaść powinien nieuchronnie zakończyć się śmiercią. Szybko przekonamy się jednak, że w przypadku dziury na polu Abbottów tak się nie dzieje. Nieco więcej na temat właściwości tego niezwykłego obiektu dowiadujemy się dopiero pod koniec odcinka.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Zapomniani bohaterowie czasów zarazy
— Sebastian Chosiński

Człowiek z duszą i sercem
— Sebastian Chosiński

Przez dziury w dachu widać księżyc nad górami
— Sebastian Chosiński

Przepastne archiwa wypełnione skarbami
— Sebastian Chosiński

Ziemia obca, lecz swoja
— Sebastian Chosiński

Z twarzą zwróconą na wschód…
— Sebastian Chosiński

Dybuki krążą wokół nas
— Sebastian Chosiński

Żółw i diabeł
— Sebastian Chosiński

Cyceron kontra piękna Ormianka
— Sebastian Chosiński

Bohater na przekór
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.