Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Sara Colangelo
‹Przedszkolanka›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPrzedszkolanka
Tytuł oryginalnyThe Kindergarten Teacher
Dystrybutor M2 Films
Data premiery29 marca 2019
ReżyseriaSara Colangelo
ZdjęciaPepe Avila del Pino
Scenariusz
ObsadaMaggie Gyllenhaal, Gael García Bernal, Ato Blankson-Wood, Libya Pugh, Michael Chernus, Carter Kojima, Jillian Panlilio, Parker Sevak
MuzykaAsher Goldschmidt
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania96 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Mam wiersz
[Sara Colangelo „Przedszkolanka” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Opowieść o pani z przedszkola, która rzuca się z całą mocą w ratowanie dla świata poetyckiego talentu jednego z jej podopiecznych jest dużo bardziej nieoczywista niż mogłoby się wydawać.

Konrad Wągrowski

Mam wiersz
[Sara Colangelo „Przedszkolanka” - recenzja]

Opowieść o pani z przedszkola, która rzuca się z całą mocą w ratowanie dla świata poetyckiego talentu jednego z jej podopiecznych jest dużo bardziej nieoczywista niż mogłoby się wydawać.

Sara Colangelo
‹Przedszkolanka›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPrzedszkolanka
Tytuł oryginalnyThe Kindergarten Teacher
Dystrybutor M2 Films
Data premiery29 marca 2019
ReżyseriaSara Colangelo
ZdjęciaPepe Avila del Pino
Scenariusz
ObsadaMaggie Gyllenhaal, Gael García Bernal, Ato Blankson-Wood, Libya Pugh, Michael Chernus, Carter Kojima, Jillian Panlilio, Parker Sevak
MuzykaAsher Goldschmidt
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania96 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Lisa Spinelli jest przedszkolanką. Oddana swojej pracy, choć może bez jakiegoś przesadnego zaangażowania, rzetelnie wykonuje swe obowiązki. Poza pracą jest matką dwojga dorastających dzieci, z którymi coraz bardziej zdaje się tracić kontakt: córka zanurza się całkowicie w cyfrowym świecie smartfonów, syn niespecjalnie wie, co właściwie ma zrobić ze swoim życiem, myśli o wstąpieniu do wojska. Małżeństwo Lisy opiera się głównie na zużytych rytuałach. Swe rozczarowanie życiem i najbliższymi bohaterka stara się maskować ambicjami literackimi. Uczęszcza na zajęcia „creative writing”, podczas których prezentuje swoje, przepełnione metaforami, wiersze. Niestety, nie spotykają się one z uznaniem innych uczestników literackich warsztatów, którzy zarzucają im wtórność i banalność…
I wtedy dzieje się coś wyjątkowego. Lisa podsłuchuje jednego ze swych uczniów, pięcioletniego Jimmy’ego Roya, który recytuje wymyślone przez siebie krótki wiersz. Lisa jest zachwycona zasłyszanymi słowami, dowiaduje się od niani chłopca, że ten często tworzy poezję, choć nikt specjalnie nie zwraca na to uwagi. Po rozwodzie matka nie utrzymuje kontaktu z rodziną, ojciec z kolei jest tak zapracowany, że prawie nie widuje się z synem. Lisa czuje, że otwiera się przed nią szansa na dokonanie czegoś wielkiego dla dobra sztuki i piękna. Sama zaczyna spisywać słowa chłopca, przekonuje też nianię by to robiła, zasłyszane wiersze prezentuje (jako swoje) na warsztatach i uzyskuje potwierdzenie od innych osób, że są literacko wartościowe. Uratowanie chłopca dla świata poezji staje się obsesją Lisy. Próbuje dotrzeć do ojca chłopca, a po niepowodzeniu, gdy nie wykazuje on zainteresowania dla kultywowania talentu syna (nie bez podstaw sądząc, że poezja nie zapewni mu przyzwoitego bytu), Lisa nawiązuje z Jimmym bezpośredni kontakt telefoniczny, chce też zaprowadzić go na wieczorek poetycki (bez zgody ojca), by inni mogli poznać się na talencie chłopca. Dla walki o poezję Jimmy’ego Lisa wydaje się być skłonna poświęcić wszystko – swoją rodzinę, swoją pracę, a nawet samą siebie.
Jeśli po tym opisie spodziewacie się pokrzepiającej opowieści o nauczycielu, który odkrywa diament w popiele i pokonuje wszelkie przeciwności dla dobra swego wychowanka, to spotka was rozczarowanie. „Przedszkolanka” (wspomnijmy, że jest to dość wierny remake izraelskiego obrazu z 2014 r.) to film dużo bardziej niejednoznaczny, poruszający szereg tematów dotykających sztuki i piękna. Czym w ogóle jest talent? Skąd się pojawia? Czy jest darem boskim, czy też można go wypracować, choćby na wspólnych zajęciach literackich? A jeśli nie – czemu wiele osób oszukuje siebie samych i żyje mrzonkami, że pracowitość zastąpić może natchnienie?
Ale najważniejszym tematem poruszanym w „Przedszkolance” jest kwestia funkcjonowania jednostek odmiennych, wrażliwych, artystycznych dusz we współczesnym społeczeństwie. Jimmy ma autentyczny talent, nie jest to tylko urojenie przedszkolanki. Mimo tego nie ma poza nią nikogo, kogo by to naprawdę obchodziło w zabieganym świecie. Ale czy to dziwne? Tak naprawdę bowiem ów talent niekoniecznie może przynieść coś wartościowego dla chłopca, świadczy o tym los wuja Jimmy’ego, który, mając literackie ambicje, ląduje ostatecznie w kiepsko płatnej, nieciekawej pracy. Jak wielu utalentowanych może odnieść sukces? Ale też jak wartościowe dla świata powinno być piękno i sztuka? Czy w ich imieniu można łamać reguły? Czy jednak za postępowaniem Lisy (w znakomitej kreacji Maggie Gyllenhaal, ale niej samej warto obejrzeć ten film) nie kryje się egoizm, chęć zrekompensowania sobie własnych porażek nawet wbrew woli innych? Jej praca zmienia się w obsesję, jej czyny stają się coraz bardziej niebezpieczne.
W finale pozostajemy rozdarci. Jednocześnie wiemy, że Lisa nie wybrała dobrej drogi, ale z drugiej, słysząc idące gdzieś w pustkę słowa „Mam wiersz”, że coś zostało utracone. Ale może właśnie taki jest ten świat, nie dający nigdy jednoznacznych odpowiedzi na pojawiające się pytania.
koniec
18 kwietnia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Krótko o filmach: Film nieoczywisty
— Miłosz Cybowski

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.