Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Olivier Marchal
‹36›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł36
Tytuł oryginalny36 Quai des Orfevres
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery2 grudnia 2005
ReżyseriaOlivier Marchal
ZdjęciaDenis Rouden
Scenariusz
ObsadaDaniel Auteuil, Gérard Depardieu, André Dussollier, Roschdy Zem, Valeria Golino, Daniel Duval, Alain Figlarz, Olivier Marchal
MuzykaErwann Kermorvant, Axelle Renoir
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania110 min
Gatunekdramat, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Symulowana gorączka
[Olivier Marchal „36” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Rozgorączkowanie wokół debiutanckiego filmu byłego policjanta Oliviera Marchala było olbrzymie. Mimo nienadzwyczajnego przyjęcia „36” przez francuską krytykę i wielkiej przegranej w wyścigu o Cezara (żadnego wyróżnienia przy ośmiu nominacjach), publiczność obdarzyła obraz sporym entuzjazmem. Jak powszechnie wiadomo 36 stopni to fizjologiczna norma temperatury ciała. Filmem„36” też nie ma się co specjalnie gorączkować.

Urszula Lipińska

Symulowana gorączka
[Olivier Marchal „36” - recenzja]

Rozgorączkowanie wokół debiutanckiego filmu byłego policjanta Oliviera Marchala było olbrzymie. Mimo nienadzwyczajnego przyjęcia „36” przez francuską krytykę i wielkiej przegranej w wyścigu o Cezara (żadnego wyróżnienia przy ośmiu nominacjach), publiczność obdarzyła obraz sporym entuzjazmem. Jak powszechnie wiadomo 36 stopni to fizjologiczna norma temperatury ciała. Filmem„36” też nie ma się co specjalnie gorączkować.

Olivier Marchal
‹36›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł36
Tytuł oryginalny36 Quai des Orfevres
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery2 grudnia 2005
ReżyseriaOlivier Marchal
ZdjęciaDenis Rouden
Scenariusz
ObsadaDaniel Auteuil, Gérard Depardieu, André Dussollier, Roschdy Zem, Valeria Golino, Daniel Duval, Alain Figlarz, Olivier Marchal
MuzykaErwann Kermorvant, Axelle Renoir
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania110 min
Gatunekdramat, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Są filmy poskładane z najpospolitszych elementów gatunku i utartych wzorców, z historią opowiadaną po raz n-ty. Robiące to jednak z finezją i przemyślaną precyzją, wytwarzające tak specyficzny klimat, iż gotowi jesteśmy uwierzyć, że oglądamy coś kompletnie nowego. To filmy, które wzbudzają w nas emocje i poruszenie, odpychające rozmyślanie na temat: „czy to już gdzieś było?” albo „gdzie to już widzieliśmy?”.
„36” Oliviera Marchala mieści się w klasycznej ramie dramatu sensacyjnego. Na obraz składają się wszystkie konieczne dla tej odmiany gatunkowej kawałki puzzli. Pojedynek dwójki przyjaciół, którzy stają się dla siebie najgroźniejszymi rywalami w grze o wszystko, od prestiżowej posady po kobietę. Nieuczciwe zagrywki, w których jeden jest kozłem ofiarnym, a drugi wyrachowanym karierowiczem, pragnącym odwetu na koledze. Akcja w scenerii ciemnych zaułków i zadymionych barów. I powstał film niewybiegający w żaden sposób przed szereg, a gdyby nie pierwszorzędnie odegrane główne role, „36” byłby filmem nie tyle konwencjonalnym i wtórnym, co wręcz słabym.
Ten dramat sensacyjny gra do dwóch bramek: akcji i dramatu. Akcji rozumianej jako ciągłe trzymanie widza w napięciu, możliwie jak najdłużej w niewiedzy i dezorientacji. Akcji wyrażanej w wartkich pościgach, szalonych strzelaninach, szybkim rozwoju zdarzeń. I do bramki dramatu, głębszej psychologizacji poczynań bohaterów, rozbudowującej ich charaktery. Szukającej wyjaśnienia dla ich postępowania, motywów ich działania. W obu przypadkach pudłuje. Jako sensacja, stosunkowo oszczędnie korzysta z dobrodziejstw i możliwości rozwinięcia spektakularnych sztuczek. Poświęca to dla zwrócenia uwagi na bohaterów. Czyli powinniśmy dostać starcie dwóch mocnych, męskich charakterów. Pasjonującą bezpardonową grę, w której będzie drzemał tak wielki magnetyzm, że machniemy ręką na brak wybuchających samochodów. Potyczkę o tyle fascynującą i intrygującą, co nieprzewidywalną, z premedytacją i z rozmysłem dawkującą napięcie. Zwerbowano do obsady świetnych aktorów – Gerarda Depardieu i Daniela Auteuila – tylko po to, by pozwolić im jedynie raz spojrzeć sobie w oczy z mieszanką nienawiści, agresji i wrogości. Przeraźliwie brakuje w „36” większej liczby takich właśnie scen, gdzie w obu mężczyznach nienawiść aż kipi. Scen, w których czułoby się, jak skrajnie okrutnymi emocjami karmi się konflikt między Kleinem i Vrinksem. Ujęć, które pozwoliłyby pokazać rywalizację pełniej i wymowniej.
Depardieu i Auteuil bez wątpienia grają wybornie i naprawdę żal, że nie wyciśnięto z aktorskiego potencjału więcej intensywności, umożliwiającej eskalację napięcia, a nie jego opadanie wraz z rozwojem akcji. Bo przecież o to chodzi, żeby widza coraz głębiej wciągać w wir akcji, a nie stopniowo zniechęcać do dalszego oglądania. Zwłaszcza gdy ma się za scenariusz n-ty tekst o wstrętnym skorumpowanym i jego przeciwniku, kierującym się najszlachetniejszymi zasadami, i kręci się po raz tysięczny film z akcją w policyjnym środowisku.
koniec
11 grudnia 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 1. Odkrywanie realiów zniszczonego świata
Marcin Mroziuk

15 IV 2024

Po obejrzeniu pierwszego odcinka z jednej strony możemy poczuć się zafascynowani wizją postapokaliptycznego świata, w którym funkcjonują bardzo zróżnicowane, mocno od siebie odizolowane społeczności, z drugiej strony trudno nie ulec lekkiej dezorientacji, gdyż na razie brakuje jeszcze połączenia pomiędzy poszczególnymi wątkami.

więcej »

East Side Story: Wielkie bohaterstwo małych ludzi
Sebastian Chosiński

14 IV 2024

Nie trzeba być żołnierzem w mundurze generalskim, aby dokonywać czynów wielkich. Nie trzeba mieć w ręku karabinu czy sterów czołgu. Niekiedy wystarczy prawdziwa, a nie jedynie deklarowana miłość bliźniego, względnie – zwykła ludzka przyzwoitość. W to właśnie byli „uzbrojeni” mieszkańcy gruzińskiej wsi Shindisi, którzy w sierpniu 2008 roku ratowali swoich rannych żołnierzy przed zemstą Rosjan. O tym opowiada dramat wojenny Dita Cincadzego.

więcej »

Reacher: Sez. 2. odc. 8. Porozmawiajmy o zabijaniu
Marcin Mroziuk

12 IV 2024

Chociaż główny bohater znalazł się w na pierwszy rzut oka beznadziejnym położeniu, to w istocie nie zastanawiamy się, czy uda mu się rozprawić z Langstonem i jego ludźmi, lecz jedynie czekamy, by dowiedzieć się, w jaki sposób tego dokona. Niestety tutaj twórcy scenariusza zdecydowanie przesadzili, gdyż pozwolili Reacherowi na zupełnie nieprawdopodobne wyczyny.

więcej »

Polecamy

Wilkołaki wciąż modne

Z filmu wyjęte:

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Z wątrobą na dłoni
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Czerwiec 2017 (5)
— Sebastian Chosiński, Kamil Witek

Tegoż autora

Bez wstydu, ale tylko w ciemności
— Urszula Lipińska

Lepiej się nie zbliżać
— Urszula Lipińska

Zagrożenie życia
— Urszula Lipińska

Dwugłos o „Daas”
— Urszula Lipińska, Michał Oleszczyk

Bieg po prawdę
— Urszula Lipińska

Gdynia 2011 (2): Panorama Polskiego Kina
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

Gdynia 2011 (1): Filmy konkursowe
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

ENH, czyli ponad pół setki filmów (2)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

ENH, czyli ponad pół setki filmów (1)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Matka, żona i kochanka
— Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.