Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Kenneth Mercken
‹Wyścig›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWyścig
Tytuł oryginalnyCoureur
ReżyseriaKenneth Mercken
ZdjęciaMartijn van Broekhuizen
Scenariusz
ObsadaFortunato Cerlino, Karlijn Sileghem, Koen De Graeve, Giacomo Lorenzi, Nicola Rignanese, Loïc Bellemans, Günther Lesage, Niels Willaerts
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiBelgia
Czas trwania96 min
Gatunekdramat, sportowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Cinergia 2019: Wstrzykiwanie moczu do pęcherza
[Kenneth Mercken „Wyścig” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kolarstwo nie ma ostatnio najlepszej prasy. A prezentowany na festiwalu Cinergia 2019 film Kennetha Merckena raczej nie pomoże w poprawie wizerunku.

Konrad Wągrowski

Cinergia 2019: Wstrzykiwanie moczu do pęcherza
[Kenneth Mercken „Wyścig” - recenzja]

Kolarstwo nie ma ostatnio najlepszej prasy. A prezentowany na festiwalu Cinergia 2019 film Kennetha Merckena raczej nie pomoże w poprawie wizerunku.

Kenneth Mercken
‹Wyścig›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWyścig
Tytuł oryginalnyCoureur
ReżyseriaKenneth Mercken
ZdjęciaMartijn van Broekhuizen
Scenariusz
ObsadaFortunato Cerlino, Karlijn Sileghem, Koen De Graeve, Giacomo Lorenzi, Nicola Rignanese, Loïc Bellemans, Günther Lesage, Niels Willaerts
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiBelgia
Czas trwania96 min
Gatunekdramat, sportowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Felix Vereecke jest młodym, obiecującym kolarzem. Właśnie zdobył amatorskie mistrzostwo Belgii i myśli o dalszym rozwoju swej kariery. Ojciec, również były kolarz, namawia go by pozostał w kraju, ale Felix uważa, że będzie dla niego lepiej wyjechać do Włoch i zaczepić się w zawodowym zespole, podnieść swój poziom i zacząć triumfować w najważniejszych tourach. Wie, że nie uczyni tego samym treningiem, w pełni akceptuje wspomaganie organizmu niedozwolonymi substancjami. Problem w tym, że jego ciało nie jest do nich dobrze dostosowane – z jednej strony skład jego krwi pozwala na znakomite osiągi, z drugiej blokuje efekty działania EPO, czyniąc doping zupełnie nieskutecznym. Vereecke, nakręcany rywalizacją z osiągnięciami ojca, szukając też podświadomie jego akceptacji, zaczyna program wyniszczania własnego organizmu, tak, by środki wspierający mogły wreszcie przynieść spodziewane efekty.
Reżyser i scenarzysta Kenneth Mercken jest filmowcem i… byłym kolarzem. „Wyścig” to jego pełnometrażowy debiut, szczere i bezkompromisowe spojrzenie na swą własną przeszłość (co podkreślone jest w finałowej scenie filmu, na której ukazuje on autentyczny telewizyjny zapis sceny po kolarskim wyścigu, na której widać go z jego własnym ojcem). Mercken nie ma litości dla swego dawnego środowiska. Kolarski światek przedstawia jako arenę bezwzględnej rywalizacji, rządów psychopatycznych szefów i trenerów, konkurencji między zawodnikami eskalującej nieraz do bezpośredniej przemocy. No i oczywiście dopingu. Wszechobecnego dopingu, bez którego nawet nie ma sensu rozpoczynać rywalizacji, bo i tak nie ma się szans. Gdy na jakimś etapie ktoś odmówi niedozwolonego wspomagania, właściwie może zacząć się zastanawiać nad obraniem nowej drogi życiowej, bo w kolarstwie nie ma czego już szukać. Pytanie brzmi – kiedy przestać? Czy wtedy, gdy pojawi się bezpośrednie zagrożenie życia, ryzyko nowotworu? Czy w ogóle można przestać?
Mercken nakręcił film szczery i surowy. Momentami naturalistyczny, sceny przyjmowania dopingu, czy ściągania moczu prosto z pęcherza i wstrzykiwania tam z powrotem czystego moczu przemyconego w buteleczce powodują nieprzyjemny dreszcz. Ale to nie wszystko, cały ten świat zdaje się być odstręczający – obskurne pokoje, ciężkie warunki treningowe, antypatyczni ludzie. Mercken zdaje się bezwzględnie rozliczać ze swą sportową przeszłością (a przy okazji ze swą relacją z toksycznym ojcem). Podobno po serii afer dopingowych kolarski świat zaczął się zmieniać. Zapewne należy zaczekać na efekty. Film tej nadziei nie niesie, choć może jego historia tak. Bo przecież sam Mercken ostatecznie potrafił powiedzieć „stop”, porzucił wyniszczającą rywalizację i nakręcił o niej rozliczeniowy film.
koniec
24 listopada 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Dżihad trzynastolatka
— Konrad Wągrowski

Skruszony
— Konrad Wągrowski

Pewnego razu w Brazylii
— Konrad Wągrowski

You play the guitar on the MTV!
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Po komiks marsz: Maj 2023
— Sebastian Chosiński, Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.