Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Ronald D. Moore
‹For All Mankind›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFor All Mankind
Dystrybutor Apple TV
Data premiery1 listopada 2019
TwórcaRonald D. Moore
ReżyseriaMeera Menon, Allen Coulter, John Dahl, Seth Gordon, Michael Morris
ZdjęciaRoss Berryman, Stephen McNutt
Scenariusz
ObsadaJoel Kinnaman, Michael Dorman, Wrenn Schmidt, Nick Toren, Olivia Trujillo, Chris Agos
MuzykaJeff Russo
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA
SerialFor All Mankind, Sezon 1
Liczba odcinków10
Gatunekakcja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

For All Mankind 3: Gdzie diabeł nie może…
[Ronald D. Moore „For All Mankind” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Amerykański program księżycowy nie zakładał z definicji dyskryminacji kobiet. Jego twórcy przyjęli jeden podstawowy warunek – kandydaci na astronautów musieli mieć doświadczenie w pilotowaniu ponaddźwiękowych odrzutowców.

Marcin Osuch

For All Mankind 3: Gdzie diabeł nie może…
[Ronald D. Moore „For All Mankind” - recenzja]

Amerykański program księżycowy nie zakładał z definicji dyskryminacji kobiet. Jego twórcy przyjęli jeden podstawowy warunek – kandydaci na astronautów musieli mieć doświadczenie w pilotowaniu ponaddźwiękowych odrzutowców.

Ronald D. Moore
‹For All Mankind›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFor All Mankind
Dystrybutor Apple TV
Data premiery1 listopada 2019
TwórcaRonald D. Moore
ReżyseriaMeera Menon, Allen Coulter, John Dahl, Seth Gordon, Michael Morris
ZdjęciaRoss Berryman, Stephen McNutt
Scenariusz
ObsadaJoel Kinnaman, Michael Dorman, Wrenn Schmidt, Nick Toren, Olivia Trujillo, Chris Agos
MuzykaJeff Russo
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA
SerialFor All Mankind, Sezon 1
Liczba odcinków10
Gatunekakcja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Jak pokazały perturbacje w trakcie lotu Gemini 8 była to słuszna decyzja. Praktycznie tylko dzięki wyszkoleniu i olbrzymiemu doświadczeniu Neila Armstronga, załodze udało się opanować wirujący pojazd i bezpiecznie wrócić na Ziemię. Bez praktycznej znajomości zasad działania silników odrzutowych oraz umiejętności zachowania się przy dużych przeciążeniach astronauci byliby bez szans. Ale życie lubi pisać nowe scenariusze. Wysłanie przez Rosjan pierwszej kobiety na Księżyc, zmusiło Amerykanów do znaczącej korekty swoich planów. Zgodnie z decyzją Nixona, budowa księżycowej bazy schodzi na drugi plan, najwyższy priorytet ma wysłanie tam pierwszej Amerykanki. W związku z tym, cały odcinek „Kobiety Nixona” zamienia się w damską wersję „Pierwszego kroku w kosmos” („The Right Stuff” z 1983 roku). Najpierw pojawia się problem ze znalezieniem odpowiedniej liczby kandydatek mających odpowiednie doświadczenie lotnicze. Później, problem z decyzją Deke’a Slaytona, że panie mają przejść całą ścieżkę szkoleniową bez żadnej taryfy ulgowej. Aby podkręcić atmosferę, wprowadzona zostaje zasada, że po każdym kolejnym etapie szkolenia odpada ostatnia kandydatka – bo na Księżyc poleci tylko jedna astronautka. Zaczyna się mordercza rywalizacja, w trakcie której okazuje się, że najgorszym wrogiem kobiety jest druga kobieta. Najboleśniej przekonuje się o tym Tracy Stevens, promowana przez decydentów a jednocześnie jedyna wśród kandydatek żona astronauty. Trochę szkoda, że twórcy zarzucili w „Kobietach Nixona” praktycznie wszystkie pozostałe wątki (do których zapewne wrócą w kolejnych epizodach). Serial gubi przez to płynność, widz przywiązany do wcześniej wyeksponowanych bohaterów może czuć się nieco zagubiony nie wiedząc kogo i co śledzić. Na plus można zaliczyć wspomniany rywalizację między paniami. Czyni to serial dużo bardziej realistycznym w porównaniu chociażby właśnie z „Pierwszym krokiem w kosmos”, który miał charakter mocno laurkowy. Do roli najciekawszej kandydatki predestynuje Molly Cobb (grana przez Sonyę Walger). Pozbawiona złudzeń, z nieodłącznym papierosem, weteranka szkoleń jeszcze z czasów programu Mercury. Jej pierwowzorem była Geraldyn M. Cobb, pilotka, która biła lotnicze rekordy wysokości i szybkości i w rzeczywistości przechodziła nieoficjalne testy i szkolenia dla astronautów.
Na marginesie można zauważyć, że trzeci epizod (wraz z końcówką drugiego) coraz bardziej odbiega od najbardziej prawdopodobnych scenariuszy alternatywnej historii. O ile jeszcze istniały minimalne szanse, że radziecka rakieta N-1 przy dużej dozie szczęścia mogła dotrzeć na Księżyc, to powtórzenie tego wyczynu (z pierwszą w historii lunonautką na pokładzie) było bardzo mało prawdopodobne, biorąc pod uwagę błędy konstrukcyjne rakiety oraz niższą kulturę techniczną w ZSRR. Oczywiście, nie jest to zarzut a raczej spostrzeżenie.
koniec
13 grudnia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.