Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Wash Westmoreland
‹Ptak, który zwiastował trzęsienie ziemi›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPtak, który zwiastował trzęsienie ziemi
Tytuł oryginalnyEarthquake Bird
Dystrybutor Netflix
Data premiery10 października 2019
ReżyseriaWash Westmoreland
ZdjęciaChung-hoon Chung
Scenariusz
ObsadaAlicia Vikander, Kiki Sukezane, Kenichi Masuda, Chiaki Kawamo, Ken Yamamura, Kazuhiro Muroyama, Naoki Kobayashi, Akiko Iwase
MuzykaAtticus Ross, Leopold Ross, Claudia Sarne
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiJaponia, USA, Wielka Brytania
Czas trwania107 min
WWW
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

W międzynarodowym trójkącie
[Wash Westmoreland „Ptak, który zwiastował trzęsienie ziemi” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W „Ptaku, który zwiastował trzęsienie ziemi” na uwagę zasługuje przede wszystkim konsekwentnie budowany mroczny klimat historii, która rozgrywa się w Tokio w 1989 roku. Niewątpliwie mocnym punktem filmu jest też naprawdę dobre aktorstwo, natomiast wrażenie zdecydowanie psuje kiepsko skonstruowane zakończenie.

Marcin Mroziuk

W międzynarodowym trójkącie
[Wash Westmoreland „Ptak, który zwiastował trzęsienie ziemi” - recenzja]

W „Ptaku, który zwiastował trzęsienie ziemi” na uwagę zasługuje przede wszystkim konsekwentnie budowany mroczny klimat historii, która rozgrywa się w Tokio w 1989 roku. Niewątpliwie mocnym punktem filmu jest też naprawdę dobre aktorstwo, natomiast wrażenie zdecydowanie psuje kiepsko skonstruowane zakończenie.

Wash Westmoreland
‹Ptak, który zwiastował trzęsienie ziemi›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPtak, który zwiastował trzęsienie ziemi
Tytuł oryginalnyEarthquake Bird
Dystrybutor Netflix
Data premiery10 października 2019
ReżyseriaWash Westmoreland
ZdjęciaChung-hoon Chung
Scenariusz
ObsadaAlicia Vikander, Kiki Sukezane, Kenichi Masuda, Chiaki Kawamo, Ken Yamamura, Kazuhiro Muroyama, Naoki Kobayashi, Akiko Iwase
MuzykaAtticus Ross, Leopold Ross, Claudia Sarne
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiJaponia, USA, Wielka Brytania
Czas trwania107 min
WWW
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W przypadku dzieła Washa Westmorelanda zresztą można przyczepić się już do polskiego tytułu, gdyż wprawdzie kilkakrotnie obserwujemy na ekranie niewielkie trzęsienia ziemi, jednak bohaterowie słyszą tytułowego ptaka nie przed rozpoczęciem się drgań, lecz dopiero po wstrząsach. Inną sprawą jest, że akurat te sceny to jedne z najlepszych fragmentów całego filmu – napięcie w nich jest bowiem budowane nie tylko przez ukazanie skutków trzęsienia ziemi, ale także za sprawą istotnych zmian w zachowaniu bohaterów.
Z kolei początek filmu to obietnica rasowego thrillera, a tymczasem w miarę rozwoju wydarzeń okazuje się, że intryga kryminalna jest dla twórców zaledwie pretekstem do przedstawienia pogmatwanych relacji między trojgiem głównych bohaterów. I tak kiedy poznajemy Lucy Fly, pojawia się ona właśnie po dłuższej nieobecności w pracy. Nie spędza tam jednak zbyt wiele czasu, bo wkrótce pojawiają się tam policjanci, którzy zabierają ją na przesłuchanie w sprawie zniknięcia Lily Bridges. Okazuje się, że Lucy była ostatnią osobą, która widziała zaginioną Amerykankę. Niemal od pierwszych scen mamy więc świadomość, że pracująca w Japonii jako tłumaczka Szwedka skrywa jakieś sekrety, a grającą ją Alicię Vikander skutecznie potrafi wzbudzić w widzach niepewność co do szczerości odpowiedzi Lucy na pytania padające w trakcie przesłuchania.
Za sprawą kolejnych retrospekcji dowiadujemy się zaś nie tylko, w jaki sposób poznały się te dwie kobiety i co zaszło między nimi, ale zdajemy sobie również sprawę, jak istotną postacią w tej historii jest Teiji Matsuda (w tej roli enigmatyczny i intrygujący Naoki Kobayashi). W jego związku z Lucy nie brakowało szczęśliwych chwil, ale cały czas mamy świadomość, że żadne z tych dwojga nie zdradzało drugiemu wszystkiego ze swej przeszłości. Mimo to mogłoby się wydawać, że skoro oboje wolą się trzymać w cieniu, to mają szansę być dla siebie wzajemnie wsparciem. Sytuacja się jednak komplikuje, kiedy pełna życia Lily poznaje Teijiego…
Oczywiście od początku nastawiamy się na to, że ta historia raczej nie skończy się dobrze, ale chociaż akcja toczy się w niespiesznym tempie, to na szczęście twórcom udaje się przez cały czas utrzymywać widzów w napięciu. Niestety pomysł na rozwiązanie intrygi kryminalnej jest tutaj zwyczajnie mało przekonujący, w związku z czym „Ptak, który zwiastował trzęsienie ziemi” sprawdza się lepiej jako dramat psychologiczny z elementami romansu niż thriller.
koniec
27 grudnia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Fallout: Odc. 1. Odkrywanie realiów zniszczonego świata
Marcin Mroziuk

15 IV 2024

Po obejrzeniu pierwszego odcinka z jednej strony możemy poczuć się zafascynowani wizją postapokaliptycznego świata, w którym funkcjonują bardzo zróżnicowane, mocno od siebie odizolowane społeczności, z drugiej strony trudno nie ulec lekkiej dezorientacji, gdyż na razie brakuje jeszcze połączenia pomiędzy poszczególnymi wątkami.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.