Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Stephen Gaghan
‹Doktor Dolittle›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDoktor Dolittle
Tytuł oryginalnyDolittle
Dystrybutor UIP
Data premiery17 stycznia 2020
ReżyseriaStephen Gaghan
ZdjęciaGuillermo Navarro
Scenariusz
ObsadaKumail Nanjiani, Robert Downey Jr., Tom Holland, Emma Thompson, Rami Malek, Jessie Buckley, Michael Sheen, Ralph Fiennes
MuzykaDanny Elfman
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekfamilijny, komedia, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Najwięcej rozumu ma papuga
[Stephen Gaghan „Doktor Dolittle” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Mrówka jako mafioso, lis jako komandos, wieloryb jako zwierzę pociągowe. Dość daleko odeszliśmy od książek Hugh Loftinga, bo przecież musi być filmowo, więc ciekawszy biały niedźwiedź od prosięcia, a goryl od małpki kataryniarza. Pytanie, czy to dobrze, źle, czy… wszystko jedno?

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Najwięcej rozumu ma papuga
[Stephen Gaghan „Doktor Dolittle” - recenzja]

Mrówka jako mafioso, lis jako komandos, wieloryb jako zwierzę pociągowe. Dość daleko odeszliśmy od książek Hugh Loftinga, bo przecież musi być filmowo, więc ciekawszy biały niedźwiedź od prosięcia, a goryl od małpki kataryniarza. Pytanie, czy to dobrze, źle, czy… wszystko jedno?

Stephen Gaghan
‹Doktor Dolittle›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDoktor Dolittle
Tytuł oryginalnyDolittle
Dystrybutor UIP
Data premiery17 stycznia 2020
ReżyseriaStephen Gaghan
ZdjęciaGuillermo Navarro
Scenariusz
ObsadaKumail Nanjiani, Robert Downey Jr., Tom Holland, Emma Thompson, Rami Malek, Jessie Buckley, Michael Sheen, Ralph Fiennes
MuzykaDanny Elfman
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekfamilijny, komedia, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W przeciwieństwie do wersji z Eddiem Murphym z lat 1998 i 2001, akcja tego filmu rozgrywa się – zgodnie z oryginałem – w niesprecyzowanym okresie XIX wieku, w Anglii. Tytułowy bohater, od lat załamany psychicznie po śmierci ukochanej żony (ładna sekwencja animowana otwierająca film) zostaje zmuszony do wyruszenia w daleką podróż, aby znaleźć owoc, który uratuje życie królowej. Sama królowa niewiele doktora obchodzi, ale wraz z jej śmiercią wygaśnie prawo dzierżawy posiadłości, z której zrobił bezpieczną przystań dla wielu zwierząt. Oczywiście musi być „ciekawie dla młodego widza”, więc tymi zwierzętami są słonie, żyrafa, struś, goryl i niedźwiedź polarny, a nie jakieś nudne sarny czy borsuki. Szefową tego wszystkiego jest papuga Polly, która ma zdecydowanie najwięcej rozumu ze wszystkich i niejeden raz ratuje doktora lub kogoś innego z opresji.
Robert Downey jr świetnie się nadaje do grania neurotycznych, niezbyt miłych ekscentryków, więc wypadł dobrze, a że rola jest miejscami przeszarżowana, to już wina scenariusza. Scenariusz lepiej sprawdziłby się w filmie animowanym, gdzie czarny charakter może wytrzeszczać oczy i wybuchać złośliwym rechotem nie wyglądając przy tym kompletnie głupio, a dorosły facet udający, że go nie ma, bo zasłonił się kocykiem, wyglądałby wprawdzie głupio, ale nie aż tak żenująco jak w utworze z aktorami.
Malowniczości filmowi trudno odmówić: najpierw piękny, zdziczały ogród w posiadłości, potem szalona ucieczka wierzchem na żyrafie po krętych uliczkach, następnie wyspa będąca jakby konglomeratem wszystkiego, co ogólnie uznajemy za „egzotyczne”. Pałac w stylu wschodnim, ozdobne szaty, satrapa w dziwnym nakryciu głowy, wąskie uliczki z kramikami i ogólna barwność, która sprawia, że bohater w szmacianym ptasim przebraniu nie zwraca niczyjej uwagi. Na koniec mamy jeszcze jedną interesującą wyspę, ale tu już nie będę zdradzać szczegółów.
Humor jest w większości dostosowany do poziomu najmłodszych widzów – włączając w to obowiązkowe puszczanie gazów – natomiast jako smaczek dla dorosłych pojawia się trawestacja pewnej rozmowy z „Ojca chrzestnego”, z mrówką i ważką w rolach głównych. Niestety, pojawia się też absolutnie niestrawna ilość haseł o wierzeniu w kogoś, pokonywaniu własnych słabości (potężny goryl ma ataki lękowe, no ha ha, jakie to zabawne) oraz bycia częścią rodziny. Ogółem, film zdecydowanie dla dzieci; rodzic może popodziwiać wyżej wspominaną malowniczość, jak również melancholijną urodę Roberta Downeya jra, a w wersji oryginalnej – posłuchać głosów Emmy Thompson, Toma Hollanda, Ramiego Maleka, Ralpha Fiennesa i paru jeszcze innych gwiazd. Zawsze to coś.
koniec
24 stycznia 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Fallout: Odc. 1. Odkrywanie realiów zniszczonego świata
Marcin Mroziuk

15 IV 2024

Po obejrzeniu pierwszego odcinka z jednej strony możemy poczuć się zafascynowani wizją postapokaliptycznego świata, w którym funkcjonują bardzo zróżnicowane, mocno od siebie odizolowane społeczności, z drugiej strony trudno nie ulec lekkiej dezorientacji, gdyż na razie brakuje jeszcze połączenia pomiędzy poszczególnymi wątkami.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Marzec 2017 (4)
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Niebezpieczne związki
— Urszula Lipińska

Tegoż autora

I gwiazdka z nieba nie pomoże, kiedy brak natchnienia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tajemnica beczki z solą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Serializacja MCU
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Od Lukrecji Borgii do bitew kosmicznych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Półelfi łotrzyk w kanale burzowym
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zwariowane studentki znów atakują
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Transformersy w krainie kucyków?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Płomykówki i gadzinówki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jedyna nadzieja w lisiczce?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ken odkrywa patriarchat, czyli bunt postaci drugoplanowych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.