Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 lutego 2024
w Esensji w Esensjopedii

Steven Soderbergh
‹Pralnia›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPralnia
Tytuł oryginalnyThe Laundromat
ReżyseriaSteven Soderbergh
ZdjęciaSteven Soderbergh
Scenariusz
ObsadaGary Oldman, Antonio Banderas, AJ Meijer, Arsenio Castellanos, Lucy Morningstar, Meryl Streep, James Cromwell, Jeff Michalski
MuzykaDavid Holmes
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania95 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Fundacje, trusty i zwykłe przekręty
[Steven Soderbergh „Pralnia” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Pralnia” w interesujący sposób ukazuje kulisy rozmaitych machinacji finansowych pozwalających bogaczom z całego świata unikać płacenia podatków oraz ukrywać swoje nie zawsze legalnie zdobyte majątki. Twórcy nie podeszli bowiem do tematu ze śmiertelną powagą, lecz pomysłowo połączyli krytykę niesprawiedliwości społecznej z nietypowo skonstruowaną komediową fabułą.

Marcin Mroziuk

Fundacje, trusty i zwykłe przekręty
[Steven Soderbergh „Pralnia” - recenzja]

„Pralnia” w interesujący sposób ukazuje kulisy rozmaitych machinacji finansowych pozwalających bogaczom z całego świata unikać płacenia podatków oraz ukrywać swoje nie zawsze legalnie zdobyte majątki. Twórcy nie podeszli bowiem do tematu ze śmiertelną powagą, lecz pomysłowo połączyli krytykę niesprawiedliwości społecznej z nietypowo skonstruowaną komediową fabułą.

Steven Soderbergh
‹Pralnia›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPralnia
Tytuł oryginalnyThe Laundromat
ReżyseriaSteven Soderbergh
ZdjęciaSteven Soderbergh
Scenariusz
ObsadaGary Oldman, Antonio Banderas, AJ Meijer, Arsenio Castellanos, Lucy Morningstar, Meryl Streep, James Cromwell, Jeff Michalski
MuzykaDavid Holmes
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania95 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W nowym filmie Stevena Soderbergha przedstawiona została działalność autentycznej firmy prawniczej Mossack Fonseca. Stała się ona znana opinii publicznej w 2016 roku, kiedy wybuchła afera Panama Papers. Wyciek 11,5 mln wewnętrznych dokumentów tej kancelarii unaocznił wtedy bowiem skalę ukrywania dochodów w rajach podatkowych i przysporzył kłopotów wielu znanym osobom. A w „Pralni” to właśnie właściciele tej firmy – Jürgen Mossack i Ramón Fonseca (których rewelacyjnie grają Gary Oldman i Antonio Banderas) tłumaczą widzom, na czym polegały oferowany przez nich usługi. Co istotne, wygłaszane przez nich teksty są pełne błyskotliwego poczucia humoru, a jednocześnie pozwalają nieobeznanym z meandrami optymalizacji podatkowych widzom całkiem dobrze zrozumieć, kto i dlaczego zostawał klientem panamskiej kancelarii.
Równolegle z wywodami dwóch prawników śledzimy na ekranie poczynania kobiety będącej pośrednią ofiarą machinacji finansowych, za którymi stała właśnie firma Mossack Fonseca. Otóż Ellen Martin (w tej roli jak zwykle świetna Meryl Streep) przeżyła gorzkie rozczarowanie, kiedy dowiedziała się, że nie ma szans na otrzymanie wysokiego odszkodowania, na które liczyła w związku z tragiczną śmiercią męża. Starsza pani początkowo niewiele rozumie z tłumaczeń, czemu polisa okazała się nic niewarta, ale stopniowo coraz bardziej zagłębia się w gąszcz różnorakich spółek i dziwnych powiązań. Oczywiście z sympatią patrzymy na poczynania Ellen, ale jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że dysponuje ona znikomymi środkami w porównaniu z ludźmi, których tropi…
Nie da się też ukryć, że w „Pralni” nie znajdziemy pełnokrwistej, spójnej fabuły, lecz ciąg luźno powiązanych historyjek ilustrujących kolejne aspekty działalności firmy Mossack Fonseca. Z kolei połączenie dwóch głównych wątków w finale filmu jest wprawdzie pomysłowe, ale niekoniecznie dla wszystkich widzów będzie przekonujące. Nie zmienia to jednak faktu, że dzieło Stevena Soderbergha ogląda się z zainteresowaniem i przyjemnością – głównie dzięki temu, że mimo przedstawienia tutaj całkiem poważnych i nierzadko skomplikowanych zagadnień, okazji do śmiechu nam nie brakuje.
koniec
30 stycznia 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Źli policjanci i dobrzy złodzieje
Sebastian Chosiński

28 II 2024

W cześci pierwszej „Kodeksu milczenia” twórcy filmu, czyli reżyser Zinowij Rojzman oraz scenarzyści Gieorgij Wajner i Leonid Słowin, postanowili ciężko doświadczyć swojego bohatera – podpułkownika milicji Turę Samatowa. To jednak i tak nic w porównaniu z tym, co spotkało go w części drugiej, gdy zdecydował się z wydalonym przed laty ze służby przyjacielem rozprawić się z handlującą narkotykami mafią.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 3. odc. 4. Tajemnice muszą być zawsze chronione
Marcin Mroziuk

26 II 2024

Kiedy MI5 idzie na ustępstwa, to wtedy naprawdę można zacząć się bać, bo zazwyczaj kryje się za tym jakiś podstęp. Tyle że tym razem najwyraźniej kosa trafiła na kamień, gdyż nie dość że Sean Donovan do tej pory skutecznie ukrywał swój prawdziwy cel, to jeszcze okazuje się, że ma sprzymierzeńca w samym Regent’s Park.

więcej »

East Side Story: By państwo rosło w siłę, a obywatele czuli się bezpieczniej
Sebastian Chosiński

25 II 2024

Druga część „Barona” Rustama Sagdijewa, która do kin trafiła sześć lat po pierwszej, wypada na jej tle znacznie słabiej. Jest to przede wszystkim skutkiem tego, że scenarzyści nie potrafili podjąć jednoznacznej decyzji, co chcą przedstawić widzowi. Czy ma to być ciąg dalszy historii związanej z rozpracowywaniem handlarzy narkotyków, czy też opowieść o tym, jak tajni agenci uzbeccy i rosyjscy doprowadzili do upadku Państwa Islamskiego w Syrii.

więcej »

Polecamy

Polski hit eksportowy

Z filmu wyjęte:

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Z wątrobą na dłoni
— Jarosław Loretz

Panika na planie
— Jarosław Loretz

Jak nie gryzoń, to może jaszczurka?
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem... inaczej
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem...
— Jarosław Loretz

Miły uśmiech na nowy rok
— Jarosław Loretz

Odcinek świąteczny
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Co nam w kinie gra: Wielki Liberace
— Marta Bałaga

Espoo Ciné 2013: W szafie i za świecznikiem
— Marta Bałaga

Seks, kłamstwa i leki antydepresyjne
— Ewa Drab

Esensja ogląda: Sierpień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Lipiec 2012
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Spisek brudnych rąk
— Ewa Drab

33 sceny z życia partyzanta
— Konrad Wągrowski

Bez szans na pięć gwiazdek
— Ewa Drab

Dwugłos: Ocean’s Twelve: Dogrywka
— Ewa Drab, Marcin T.P. Łuczyński

Klawo jak cholera!
— Marcin Łuczyński

Tegoż autora

Wiedza ma zawsze swoją cenę
— Marcin Mroziuk

Zaciekła rywalizacja o palmę pierwszeństwa
— Marcin Mroziuk

Bardzo długa rekonwalescencja
— Marcin Mroziuk

Śmiech zabija strach
— Marcin Mroziuk

Fundacja: Sez. 1. odc. 6. Walka na kilku frontach
— Marcin Mroziuk

Praca w kulturze w trybie zadaniowym
— Marcin Mroziuk

Utracony skarb
— Marcin Mroziuk

Śledztwo po omacku
— Marcin Mroziuk

Prawdziwa przyjaźń zawsze zwycięża
— Marcin Mroziuk

Próby ognia i wody
— Marcin Mroziuk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.