Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Jean-François Richet
‹Władca Paryża›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWładca Paryża
Tytuł oryginalnyL’Empereur de Paris
Dystrybutor Galapagos
Data premiery5 czerwca 2019
ReżyseriaJean-François Richet
ZdjęciaManuel Dacosse
Scenariusz
ObsadaOlga Kurylenko, Vincent Cassel, Freya Mavor, August Diehl, Denis Ménochet, Patrick Chesnais, James Thierrée, William Sciortino
MuzykaMarco Beltrami, Marcus Trumpp
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania115 min
Gatunekprzygodowy
EAN7321950612062
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Z szamba wyszedłeś… a dokąd wrócisz?
[Jean-François Richet „Władca Paryża” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Vidocq Gerarda Depardieu ścigał obdarzonego nadprzyrodzonymi mocami przestępcę w lustrzanej masce, Vidocq Vincenta Cassela musi natomiast zadowolić się „normalnymi” psychopatami. Ale to właśnie realizm czyni „Władcę Paryża” dziełem znacznie ciekawszym, niż steampunkowo-horrorowa wizja Pitofa.

Sebastian Chosiński

Z szamba wyszedłeś… a dokąd wrócisz?
[Jean-François Richet „Władca Paryża” - recenzja]

Vidocq Gerarda Depardieu ścigał obdarzonego nadprzyrodzonymi mocami przestępcę w lustrzanej masce, Vidocq Vincenta Cassela musi natomiast zadowolić się „normalnymi” psychopatami. Ale to właśnie realizm czyni „Władcę Paryża” dziełem znacznie ciekawszym, niż steampunkowo-horrorowa wizja Pitofa.

Jean-François Richet
‹Władca Paryża›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWładca Paryża
Tytuł oryginalnyL’Empereur de Paris
Dystrybutor Galapagos
Data premiery5 czerwca 2019
ReżyseriaJean-François Richet
ZdjęciaManuel Dacosse
Scenariusz
ObsadaOlga Kurylenko, Vincent Cassel, Freya Mavor, August Diehl, Denis Ménochet, Patrick Chesnais, James Thierrée, William Sciortino
MuzykaMarco Beltrami, Marcus Trumpp
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania115 min
Gatunekprzygodowy
EAN7321950612062
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Przyznam, że „Vidocq” (2001) Pitofa, choć dzięki niezliczonym efektom specjalnym olśniewający wizualnie, był dla mnie mimo wszystko sporym rozczarowaniem. Jeżeli chodzi o podejście do klasycznego kryminału, lubię bowiem gdy jest on stylistycznie czysty, a już na pewno bez domieszek fantastyki, która najczęściej dodawana jest po to, aby szeroko otwierać furtkę do rozwiązań typu deus ex machina. Po siedemnastu latach Eugène-François Vidocq powrócił jednak do kin, ale tym razem w dziele dużo bardziej realistycznym i dzięki temu też ciekawszym. Co zresztą nie powinno dziwić, skoro za jego reżyserię odpowiadał Jean-François Richet, specjalista od „twardej” sensacji („Atak na posterunek”, „Wróg publiczny numer jeden”).
Bohater dzieła Richeta, grany przez Vincenta Cassela, to samotnik rodem z kryminalnych dramatów Jean-Pierre’a Melville’a, który pod wpływem dramatycznych przeżyć postanawia przejść na drugą stronę barykady i wspomóc paryską policję w walce z rosnącym w siłę przestępczym półświatkiem. Jego głównym przeciwnikiem staje się psychopatyczny król podziemia Maillard (Denis Lavant), czerpiący zboczoną radość z zadawania innym cierpień i śmierci. W walce z nim Vidocq zyskuje niespodziewanego sojusznika, Nathanaëla de Wenger (niemiecki aktor August Diehl), byłego skazańca, z którym parę lat wcześniej uciekł z transportu do kolonii karnej. Teraz Nathanaël ma nadzieję, że po wyeliminowaniu konkurencji będą razem rządzić stolicą pogrążonej w porewolucyjnym chaosie Francji.
Vidocq nie ma jednak zamiaru wracać do niechlubnej przeszłości, nawiązuje więc kontakt z szefem paryskiej policji Jeanem Henrym (Patrick Chesnais) – i tym samym zaczyna nadzwyczaj niebezpieczną grę, która może wynieść go na arystokratyczno-polityczne salony, choćby za sprawą znajomości z tajemniczą baronową Oksaną de Giverny (w tej roli Ukrainka Olga Kurylenko), bądź strącić na dno piekła. Snując swoją opowieść, Richet korzysta zarówno z doświadczeń francuskiego „czarnego kryminału”, jak i historii spod znaku „płaszcza i szpady”. To połączenie okazuje się zresztą zaskakująco intrygujące i emocjonujące, tym bardziej że w tle mamy świetnie odtworzone realia przełomu XVIII i XIX wieków. Fakt, że „Władca Paryża” jest też przy okazji obrazem historycznym, zachęcał do tego, aby do wydania DVD dorzucić jakiś dokument o epoce. Niestety, jedynym „dodatkiem specjalnym” jest… zwiastun filmu.
koniec
23 marca 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Fallout: Odc. 1. Odkrywanie realiów zniszczonego świata
Marcin Mroziuk

15 IV 2024

Po obejrzeniu pierwszego odcinka z jednej strony możemy poczuć się zafascynowani wizją postapokaliptycznego świata, w którym funkcjonują bardzo zróżnicowane, mocno od siebie odizolowane społeczności, z drugiej strony trudno nie ulec lekkiej dezorientacji, gdyż na razie brakuje jeszcze połączenia pomiędzy poszczególnymi wątkami.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Atak na kasę
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

W kosmosie też znają jazz i hip hop
— Sebastian Chosiński

Od Bacha do Hindemitha
— Sebastian Chosiński

Z widokiem na Manhattan
— Sebastian Chosiński

Duńczyk, który gra po amerykańsku
— Sebastian Chosiński

Awangardowa siła kobiet
— Sebastian Chosiński

Czekając na…
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.