Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Kevin Smith
‹Clerks: Sprzedawcy›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułClerks: Sprzedawcy
Tytuł oryginalnyClerks.
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery3 października 1997
ReżyseriaKevin Smith
ZdjęciaDavid Klein
Scenariusz
ObsadaJeff Anderson, Marilyn Ghigliotti, Lisa Spoonhauer, Jason Mewes, Kevin Smith, Scott Mosier, Walter Flanagan, David Klein
MuzykaGreg Graffin, Scott McCloud, David Pirner
Rok produkcji1994
Kraj produkcjiUSA
CyklClerks: Sprzedawcy
Czas trwania92 min
WWW
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Do sedna: Kevin Smith. Sprzedawcy
[Kevin Smith „Clerks: Sprzedawcy” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Sprzedawcy” Kevina Smitha to bez wątpienia jeden z najważniejszych filmów niezależnych w historii. Nakręcony został za niewielkie pieniądze w miejscu, gdzie reżyser naprawdę pracował podczas prac nad filmem. Film ten jest bardzo osobistym zapisem stanu dwudziestotrzyletniej duszy Kevina Smitha szukającego na początku lat dziewięćdziesiątych swojej drogi życiowej. To jedna doba z życia amerykańskich dwudziestolatków pragnących wejść w prawdziwie dorosłe życie, ale bojących się zrobić pierwszy krok.

Marcin Knyszyński

Do sedna: Kevin Smith. Sprzedawcy
[Kevin Smith „Clerks: Sprzedawcy” - recenzja]

„Sprzedawcy” Kevina Smitha to bez wątpienia jeden z najważniejszych filmów niezależnych w historii. Nakręcony został za niewielkie pieniądze w miejscu, gdzie reżyser naprawdę pracował podczas prac nad filmem. Film ten jest bardzo osobistym zapisem stanu dwudziestotrzyletniej duszy Kevina Smitha szukającego na początku lat dziewięćdziesiątych swojej drogi życiowej. To jedna doba z życia amerykańskich dwudziestolatków pragnących wejść w prawdziwie dorosłe życie, ale bojących się zrobić pierwszy krok.

Kevin Smith
‹Clerks: Sprzedawcy›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułClerks: Sprzedawcy
Tytuł oryginalnyClerks.
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery3 października 1997
ReżyseriaKevin Smith
ZdjęciaDavid Klein
Scenariusz
ObsadaJeff Anderson, Marilyn Ghigliotti, Lisa Spoonhauer, Jason Mewes, Kevin Smith, Scott Mosier, Walter Flanagan, David Klein
MuzykaGreg Graffin, Scott McCloud, David Pirner
Rok produkcji1994
Kraj produkcjiUSA
CyklClerks: Sprzedawcy
Czas trwania92 min
WWW
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Akcja filmu toczy się w New Jersey (a jakże!) w małym sklepiku „Quick Stop Groceries” stojącym obok wypożyczalni kaset wideo. Główny bohater, rówieśnik reżysera, Dante Hicks zostaje wezwany do pracy w wolną sobotę. Pomrukując z niezadowoleniem („w ogóle nie miało mnie tu dzisiaj być”) udaje się do znienawidzonego sklepiku, pod którym cały dzień stoją znani wszystkim kinomanom obiboki i dilerzy narkotyków – Jay i Cichy Bob. Veronica, dziewczyna Dantego, namawia go co jakiś czas, aby spróbował wrócić do szkoły i odmienić swoje smutne życie, a zgryźliwy kumpel Randal prowadzący wypożyczalnię, próbuje uświadomić mu to samo na swój sposób. Głowę Dantego zaprząta jednak co innego – dowiaduje się, że Caitlin, dawna miłość z ogólniaka, kończy właśnie college (którego ani on, ani Randal nigdy nie skończyli) i wychodzi za mąż za jakiegoś „azjatyckiego kolesia”. Dante próbuje jakoś przetrwać ten ciężki dzień – czas upływa mu na „filozoficznych” dyskusjach Randalem, obsługą trudnych klientów („To była by świetna robota, gdyby nie ci wszyscy klienci”), grze w ulicznego hokeja i próbach nadania czemukolwiek jakiegokolwiek sensu.
„Sprzedawcy” to przede wszystkim zlepek pewnych scenek rodzajowych, gagów i celnych podsumowań życiowych rozterek pokolenia reżysera, które weszło właśnie w pełni dorosłe życie, ale boi się tego faktu i nie chce wziąć się z życiem za bary. Film jest prawdziwą kopalnią dialogów i charakterystycznych scen, które, nawet jeśli nie są zawsze śmieszne lub do końca udane, to zapadają w pamięci niezwykle mocno. Co tu się wyrabiało! Przyszedł jakiś akwizytor z firmy sprzedającej gumy do żucia i zaczął obrzydzać klientom papierosy; Veronica przyznała się, ze zrobiła loda trzydziestu sześciu facetom (w tym przyznała się do „śnieżynki” z jednym z nich) zanim poznała Dantego; jakiś starszy facet chce za wszelką ceną skorzystać z ubikacji i potrzebuje do tego pisemka z „wielkimi balonami”; doradca zawodowy przybywa w poszukiwaniu „idealnego tuzina jaj”; Randal poleca filmy w stylu „Przepchaj moją rurę hydrauliku” samotnej matce z dzieckiem albo doprowadza do szału inną namolną klientkę; chłopaki idą na pogrzeb jednej z dziewczyn, którą Dante kiedyś tam zaliczył i wywracają przypadkowo jej trumnę; a na koniec do sklepu przybywa sama Caitlin i gdy już mamy wrażenie, że Dante będzie szczęśliwy, dochodzi do „incydentu w kiblu”. Nie wspominam o Jayu i Cichym Bobie – ich każde pojawienie się na ekranie wywołuje uśmiech od ucha do ucha.
O wiele ważniejsze jednak od żartów sytuacyjnych są dialogi. Niektóre to wypełniacze, transmisje prosto z rozgorączkowanej głowy reżysera – pożeracza popkultury. Jaka jest różnica między męskim i żeńskim orgazmem? Dlaczego jestem trzydziesty siódmy?! Czy możliwe jest skręcenie sobie karku podczas autofellatio? Co lepsze – „Imperium kontratakuje” czy” Powrót Jedi” i kto u licha tak naprawdę odbudował Gwiazdę Śmierci? Ile zarabia spermopiarz czyszczący kabiny w seksshopach? Oprócz tego mamy również dość celne komentarze rzeczywistości, w której przyszło żyć bohaterom oraz samemu reżyserowi. Kevin Smith to jeden z reprezentantów Pokolenia X, którzy lata dziewięćdziesiąte witali jako świeżo upieczeni dorośli. Bardzo chciał pokazać w filmie kawałek prawdziwego życia, ukrytego w świecie takich właśnie nie zauważanych przez nikogo everymanów, szaraków na własne życzenie i „przegrańców” z wyboru.
Puentą filmu jest końcowa rozmowa Randala i Dantego. Dante jest życiowym leniem, zamrożonym w jednej pozie powstrzymującej go przed wykonaniem kolejnych kroków do dorosłego życia. Zastygł w marazmie, sparaliżowany wygodnictwem i żyjący marzeniami o poprawie swej sytuacji. Takie marzenia jednak nigdy nie przekładają się na rzeczywistość – tak jakby dojrzałość fizyczna bohaterów przyszła zdecydowanie szybciej niż umysłowa, emocjonalna i uczuciowa. Dante jeszcze się łudzi, Randal jest złudzeń pozbawiony, a Jay i Cichy Bob nawet nie uświadamiają sobie, że łudzić się mogą.
„Sprzedawcy” stoją dialogiem – pieprznym, obrazoburczym, często wulgarnym, lecz jakże celnym i zapadającym w pamięć. I pomyśleć, że w całości kręceni byli w nocy, bo właściciel sklepu nie mógł pozwolić sobie na to, żeby Smith porzucił pracę na czas produkcji. To, dlatego już na samym początku Dante znajduje kłódki od rolet sklepowych zatkane gumą do żucia – aby w sklepie w ciągu dnia był półmrok i sztuczne światło. Pierwszy film Kevina Smitha, który właściwie nie sypiał podczas jego kręcenia, nie jest może obrazem genialnym, ale „kultowości” (tego wyeksploatowanego do cna określenia) nie sposób mu odmówić. To od niego rozpoczęło się funkcjonowanie popkulturowego uniwersum – „View Askewniverse”, od nazwy firmy produkcyjnej Smitha. Uniwersum to zbudowane jest nie tylko z filmów – to także komiksy, gry, krótkometrażówki i filmy animowane. W następnym odcinku przeniesiemy się z małego sklepiku do supermarketu.
koniec
13 czerwca 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Birdman
— Marcin Knyszyński

Tegoż twórcy

2. American Film Festiwal: Dzień trzeci
— Kamil Witek

Let us fuck!
— Konrad Wągrowski

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (5)
— Jakub Gałka

Randal i Dante kontratakują
— Kamil Witek

Nowe oblicze Kevina Smitha
— Piotr Dobry

Najnowszy film Kevina Smitha
— Michał Młotek

Krótko o filmach: Październik 2001
— Michał Chaciński, LV-426

Z religii też można się pośmiać
— Eryk Remiezowicz

Tegoż autora

Niekoniecznie jasno pisane: Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Beznadziejna piątka
— Marcin Knyszyński

Oto koniec znanego nam świata
— Marcin Knyszyński

Po komiks marsz: Kwiecień 2024
— Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch

Miecze i sandały
— Marcin Knyszyński

Z rodzynkami, czy bez?
— Marcin Knyszyński

Hola, hola, panie Straczynski!
— Marcin Knyszyński

Żadna dziura nie jest dość głęboka
— Marcin Knyszyński

Uczta ekstremalna
— Marcin Knyszyński

Straczynski Odnowiciel
— Marcin Knyszyński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.