Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Grzegorz Jaroszuk
‹Bliscy›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBliscy
Data premiery13 września 2020
ReżyseriaGrzegorz Jaroszuk
ZdjęciaRobert Lis, Magnus Borge
Scenariusz
ObsadaAdam Bobik, Izabela Gwizdak, Olaf Lubaszenko, Michał Żurawski, Piotr Trojan, Edyta Ostojak, Łukasz Lewandowski, Antonina Jarnuszkiewicz, Marcin Gaweł
MuzykaPetr Ostrouchov
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania74 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Off Camera 2020: Najsmutniejsza polska komedia
[Grzegorz Jaroszuk „Bliscy” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Niby polski, a jakiś taki zupełnie inny. Tak można w jednym zdaniu podsumować film Grzegorza Jaroszuka „Bliscy”, który miał premierę podczas tegorocznej, internetowej edycji festiwalu Off Camera.

Adam Lewandowski

Off Camera 2020: Najsmutniejsza polska komedia
[Grzegorz Jaroszuk „Bliscy” - recenzja]

Niby polski, a jakiś taki zupełnie inny. Tak można w jednym zdaniu podsumować film Grzegorza Jaroszuka „Bliscy”, który miał premierę podczas tegorocznej, internetowej edycji festiwalu Off Camera.

Grzegorz Jaroszuk
‹Bliscy›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBliscy
Data premiery13 września 2020
ReżyseriaGrzegorz Jaroszuk
ZdjęciaRobert Lis, Magnus Borge
Scenariusz
ObsadaAdam Bobik, Izabela Gwizdak, Olaf Lubaszenko, Michał Żurawski, Piotr Trojan, Edyta Ostojak, Łukasz Lewandowski, Antonina Jarnuszkiewicz, Marcin Gaweł
MuzykaPetr Ostrouchov
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania74 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Jaroszuk zrealizował dużo etiud filmowych, zanim wreszcie dostał szansę na debiut pełnometrażowy. „Kebab i horoskop” miał premierę w 2014 roku i zebrał mieszane recenzje. Specyficzne poczucie humoru oraz opieranie akcji na tym, że nic konkretnego się nie dzieje, nie są sposobami na dotarcie do masowej publiczności. Reżyser woli celować w obecną na naszym rynku filmowym niszę – w swoim kameralnym kinie łączy depresyjność z niespodziewanym komizmem. Taką artystyczną drogę kontynuuje w „Bliskich”, tym razem opowiadając o losach rodziny poszukującej zaginionej matki.
Piotr (Adam Bobik) żyje samotnie, skupiając się na codziennych rytuałach mających zapewnić przeżycie kolejnych spokojnych, uporządkowanych dni. Rutynę codziennego życia przerywa niepokojący telefon od ojca (Olaf Lubaszenko). Mężczyzna wraca do rodzinnego domu, gdzie spotyka dawno niewidzianą siostrę (Izabela Gwizdak). Rodzeństwo dowiaduje się, że matka opuściła dom bez słowa wyjaśnienia. Postanawiają zostać u ojca i przeprowadzić poszukiwania. Spotkania z mieszkańcami osiedla przyniosą zaskakujący obraz matki jako charyzmatycznej osoby zajmującej się hazardem. Przy okazji wspólnego działania rodzina będzie miała szansę na odbudowanie zaniedbanych relacji.
Sam Jaroszuk w wywiadach wspomina o inspiracjach kinem skandynawskim i czeskim. Widać to w wyciszonej warstwie emocjonalnej, ponieważ bohaterowie rzadko pozwalają sobie na uśmiech, a przy tym często zachowują się jak roboty. Wszystkie interakcje podszyte są delikatnym absurdem, chociaż świat pozostaje jak najbardziej rzeczywisty. Kiedyś popularne były gry przygodowe „point & click” polegające na odwiedzaniu kolejnych miejsc oraz rozmowach z postaciami pobocznymi. Na podobnym schemacie opiera się scenariusz „Bliskich” – bohaterowie przemieszczają się, wysłuchując monologów mieszkańców osiedla. Ze sobą rozmawiają bardzo mało, co z jednej strony wiele mówi o ich relacjach, ale z drugiej nie pozwala się do nich bardziej zbliżyć i ich zrozumieć.
Film Jaroszuka rozgrywa się w mikroświecie ograniczonym do kilku mieszkań i terenu osiedla, co podyktowane jest mikroskopijnym budżetem. Opowiada o współczesnej samotności, kiedy po 40 godzinach spędzanych tygodniowo w pracy, ludzie stamtąd mogą stawać się bliżsi niż prawdziwa rodzina. To także nieco przewrotne przełamanie schematu, bo zazwyczaj w kinie poszukuje się informacji o ojcu lub próbuje poznać prawdę na temat jego życia. Natomiast w „Bliskich” to kobieta staje się tajemniczą personą. Jej obraz kreowany przez kolejnych obcych ludzi daleki jest od oczekiwań i przyzwyczajeń dorosłych dzieci. W finale reżyser odwraca jednak sytuację, co nie tylko staje się rozczarowujące, ale zmienia wymowę opowieści. Niektórzy mogą poczuć się oszukani, choć podjęcie tematu kreowania rzeczywistości jest bardzo bliskie samemu procesowi kręcenia filmów. „Bliscy” to jednak produkcja zbyt krótka i za mało wnikliwa, żeby mogła stać się interesującym metakomentarzem.
Wbrew pozorom to film bardzo wymagający dla aktorów, którzy mają grać minimalistycznie, ale jednocześnie klarownie przekazywać emocje. W przyjętej konwencji dobrze odnajdują się Adam Bobik (pod względem fizjonomii wyglądający jak bliski krewny Wiesława Gołasa) oraz Izabela Gwizdak. Trochę inaczej wygląda sprawa z wcielającym się w rolę ojca Olafem Lubaszenko – jego środki aktorskie są ograniczone kluczowym zwrotem akcji, przez co po prostu musi zachowywać się jak bierny uczestnik wydarzeń. Ścieżka dźwiękowa autorstwa Petra Ostrouchova podkreśla tragikomiczny klimat filmu, podobnie jak statyczna praca kamera opierająca się na cierpliwym rejestrowaniu rozmów.
„Bliscy”, podobnie jak również pokazywany na festiwalu Off Camera „Interior”, to film nieprzymilający się do widza, stawiający na autorski głos wynikający z inspiracji i wrażliwości samego twórcy. Pomimo ciekawych elementów sprawia jednak wrażenie wydłużonej etiudy, w dodatku frustrującej, bo w finale wszystkie wcześniejsze wydarzenia tracą na znaczeniu. Jaroszuk prawdopodobnie kręci najbardziej depresyjne z polskich komedii, lecz na pewno znajdą się widzowie, którzy lubią śmiech przez łzy. Jeśli cokolwiek poczują, bo 74 minuty mijają szybko, a bohaterowie robią za mało, żebyśmy ich zapamiętali.
koniec
25 września 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Fallout: Odc. 1. Odkrywanie realiów zniszczonego świata
Marcin Mroziuk

15 IV 2024

Po obejrzeniu pierwszego odcinka z jednej strony możemy poczuć się zafascynowani wizją postapokaliptycznego świata, w którym funkcjonują bardzo zróżnicowane, mocno od siebie odizolowane społeczności, z drugiej strony trudno nie ulec lekkiej dezorientacji, gdyż na razie brakuje jeszcze połączenia pomiędzy poszczególnymi wątkami.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.