Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Iwan Wydumliew
‹Petersdrag›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPetersdrag
Tytuł oryginalnyСанкт-Петердрэг
ReżyseriaIwan Wydumliew
ZdjęciaArtiom Babicz, Iwan Wydumliew
Scenariusz
ObsadaGena Marvin, Vanessa Viper, Miss Coco, Margo Mandarinova, Bagoa San, Miss Delmara
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania51 min
Gatunekdokument
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: Historie współczesne
[Iwan Wydumliew „Petersdrag”, Natalia Kadyrowa „Mama dla Julii” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To ostatni – przynajmniej na jakiś czas – zbiór rosyjskich filmów dokumentalnych. Tym razem dwupak, w którym pojawiają się obrazy opowiadające o współczesności kraju i nierozwiązanych (a może wręcz nierozwiązywalnych) problemach społecznych, z jakimi boryka się Rosja XXI wieku. Zachęcam do zapoznania się z „Petersdragiem” Iwana Wydumliewa oraz „Mamą dla Julii” Natalii Kadyrowej.

Sebastian Chosiński

East Side Story: Historie współczesne
[Iwan Wydumliew „Petersdrag”, Natalia Kadyrowa „Mama dla Julii” - recenzja]

To ostatni – przynajmniej na jakiś czas – zbiór rosyjskich filmów dokumentalnych. Tym razem dwupak, w którym pojawiają się obrazy opowiadające o współczesności kraju i nierozwiązanych (a może wręcz nierozwiązywalnych) problemach społecznych, z jakimi boryka się Rosja XXI wieku. Zachęcam do zapoznania się z „Petersdragiem” Iwana Wydumliewa oraz „Mamą dla Julii” Natalii Kadyrowej.

Iwan Wydumliew
‹Petersdrag›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPetersdrag
Tytuł oryginalnyСанкт-Петердрэг
ReżyseriaIwan Wydumliew
ZdjęciaArtiom Babicz, Iwan Wydumliew
Scenariusz
ObsadaGena Marvin, Vanessa Viper, Miss Coco, Margo Mandarinova, Bagoa San, Miss Delmara
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania51 min
Gatunekdokument
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W ciągu ostatnich kilku tygodni dwukrotnie polecałem w tej rubryce dokumentalne nowości, jakie zaprezentowane zostały podczas ubiegłorocznego Festiwalu Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską”. Za pierwszym razem skupiłem się na obrazach opowiadających o historii kraju, prezentujących czas upadku imperium Romanowów oraz narodzin i rozwoju Związku Radzieckiego (patrz: „Puste strony”, „Szaman” oraz „Klasztor. Kim jesteśmy?”), za drugim natomiast – wybrałem te dzieła, które odnoszą się wprawdzie do współczesności, ale jednocześnie mają na tyle otwarty charakter, że mogą zostać potraktowane za uniwersalne i bez problemu odczytane przez widzów pod każdą szerokością i długością geograficzną („Biełucha”, „Milkformadness” oraz „Niebiański Krym”). Teraz przyszła kolej na dokumenty dotykające bardzo konkretnych problemów natury społecznej.
Niespełna godzinny film Iwana Wydumliewa zabiera nas do niezwykłego świata „nocnego” Petersburga; prezentuje najsłynniejsze kluby LGBT („Cabaret”, „Malewicz”, „Blue Oyster”), w których występują najbardziej znane rosyjskie drag-queen. Autor podejmuje temat, który nie jest wcale taki nowy w Rosji; dwanaście lat temu pojawił się już chociażby w fabularnym komediodramacie „Wesołkowie” Feliksa Michajłowa. Wspólnym mianownikiem obu dzieł jest to, że ich twórcy odnoszą sie do swoich bohaterów ze zrozumieniem i sympatią. Na „Petersdrag” – tytuł jest oczywiście grą słów (i nie ma nic wspólnego z narkotykami) – składają się cztery opowieści, w których pojawia się w sumie sześciu bohaterów. Trafili do Miasta nad Newą z różnych stron kraju: z niewielkiej osady w okolicach Magadanu (Gena Marvin), z ponad stutysięcznego Nowego Urengoju na dalekiej północy (Bagoa San), wreszcie z położonego w sercu europejskiej Rosji Tweru (Margo Mandarinowa).
W poprzednich „wcieleniach” wykonywali bardzo różne zawody – inżyniera (Vanessa Viper), a nawet nauczyciela (Miss Delmara). Porzucili rodziny i dotychczasowe zajęcia, aby zacząć nowe życie, realizować marzenia – na przykład o byciu choreografem i psychoterapeutą (Bagoa San) – a może po prostu, aby móc być sobą: bez zahamowań i obaw o to, jak odniosą się do nich bliżsi i dalsi znajomi. W wielkim mieście mogą być anonimowi, na klubowych scenach pojawiają się w przebraniach i w makijażu, ale przed kamerą pokazują swoje prawdziwe twarze i opowiadają o tym, kim byli wcześniej i dlaczego zdecydowali się na tak gruntowną przemianę. „Petersdrag” to jeden z tych dokumentów, które podejmując kontrowersyjny temat, przede wszystkim uczą tolerancji. Odgrywa tym samym identyczną rolę, jak kontrowersyjny dramat psychologiczny Natalii Mierkułowej i Aleksieja Czupowa „Człowiek, który zaskoczył wszystkich” (2018), który pokazuje, jak mogłoby wyglądać życie bohaterów filmu Wydumliewa, gdyby pozostali w rodzinnych stronach.

Natalia Kadyrowa
‹Mama dla Julii›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMama dla Julii
Tytuł oryginalnyМама для Юли
ReżyseriaNatalia Kadyrowa
ZdjęciaNatalia Kadyrowa, Wiaczesław Nawałow, Aleksandra Iwanowa, Siergiej Pietriga
Scenariusz
ObsadaJulia Biełowa, Anna Biełowa, Jelena Kryłowa, Natalia Kudriawcewa
MuzykaOleg Trojanowski
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania80 min
Gatunekdokument, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To nie przypadek, że premiera drugiego z omawianych dzisiaj obrazów, czyli „Mamy dla Julii”, odbyła się podczas – będącego częścią Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Rydze – konkursu „ArtDocFest”. Ten powstający przez kilka lat przejmujący obraz Natalii Kadyrowej to dokumentalny dramat, w którym główne role grają cztery kobiety. Julia to jedno z tysięcy rosyjskich dzieci, jakie w ostatnim czasie przyszły na świat w… więzieniu. Anna Biełowa urodziła ją w kolonii karnej, w której odsiadywała dziesięcioletni wyrok za zabójstwo swojego kochanka (który nie był ojcem dziecka, ten – alkoholik – utopił się jeszcze przed pojawieniem się dziewczynki na świecie). Zgodnie z obowiązującym prawem, w chwili ukończenia trzeciego roku życia dziewczynka zostaje odebrana matce, by trafić do domu dziecka. Wtedy chęć sprawowania nad nią opieki – do momentu wyjścia Anny na wolność – oferuje niespokrewniona z nią Natalia Kudriawcewa, u której Julia znajduje bezpieczną przystań. Po półtora roku o dziecko upomina się jednak ciocia (Je)Lena Kryłowa, siostra jej matki. Sąd przychyla się do wniosku krewnej i dziewczynka po raz kolejny zmienia miejsce zamieszkania.
Ujęta losem małej Julii, Kadyrowa nakręciła najpierw dokument zatytułowany „Anatomia miłości”. To właśnie po jednym z jego pokazów skontaktowała się z reżyserką Kudriawcewa, która postanowiła zaopiekować się dzieckiem. Kiedy o prawo do opieki nad dziewczynką wystąpiła jej ciotka, reżyserka postanowiła wrócić do tematu i przyjrzeć się temu, jak potoczą się dalszej losy małej Biełowej. Ale także jej matki, przychodzi bowiem w końcu moment, w którym kobieta opuszcza kolonię karną. Anna stara się wrócić do normalnego życia. Pytanie tylko, co to w jej przypadku jest „normalne życie”? Związki z kolejnymi przypadkowymi mężczyznami, którzy nie stronią od alkoholu, a pod jego wpływem dopuszczają się aktów przemocy. Taka jest codzienność, jaką może zapewnić córeczce matka. Trudno dziwić się więc, że Kryłowa i Kudriawcewa chcą wyrwać dziewczynkę z tego środowiska. Mimo naznaczonego traumą losu tytułowej bohaterki (a w zasadzie tytułowych bohaterek), reżyserka nie epatuje przemocą i patologiami, choć wiele na ten temat da się wyczytać „między wierszami”. Autorka nie traci też nadziei, że Julii uda się wyjść na prostą i w przyszłości nie pójdzie śladami matki. Dzieło Kadyrowej trzyma w napięciu do ostatniej minuty – głównie dlatego, że angażuje widza emocjonalnie jak najlepszy thriller.
koniec
9 maja 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.