Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Ilja Aksionow
‹Krewni›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKrewni
Tytuł oryginalnyРодные
ReżyseriaIlja Aksionow
ZdjęciaAnton Zienkowicz, Michaił Sołowjow
Scenariusz
ObsadaSiergiej Burunow, Irina Piegowa, Siergiej Szakurow, Siemion Trieskunow, Liza Monietoczka, Nikita Pawlienko, Katierina Bekker, Anna Ukołowa, Maksim Pinskier, Anton Riebienkow, Jewgienija Kaprałowa, Oleg Mitiajew, Paweł Worożcow
MuzykaIgor Matwijenko
Rok produkcji2021
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania98 min
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: Z rodziną najlepiej wychodzi się na…
[Ilja Aksionow „Krewni” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Co byście zrobili, dowiedziawszy się, że zostało Wam kilka bądź kilkanaście miesięcy życia? Część osób zapewne doszłaby do wniosku, że to najlepszy moment na spełnienie swego największego, skrytego dotąd marzenia. W takiej właśnie sytuacji znajduje się główny bohater „Krewnych” – komediodramatu Ilji Aksionowa – który rusza w podróż, aby… To będzie zaskoczenie!

Sebastian Chosiński

East Side Story: Z rodziną najlepiej wychodzi się na…
[Ilja Aksionow „Krewni” - recenzja]

Co byście zrobili, dowiedziawszy się, że zostało Wam kilka bądź kilkanaście miesięcy życia? Część osób zapewne doszłaby do wniosku, że to najlepszy moment na spełnienie swego największego, skrytego dotąd marzenia. W takiej właśnie sytuacji znajduje się główny bohater „Krewnych” – komediodramatu Ilji Aksionowa – który rusza w podróż, aby… To będzie zaskoczenie!

Ilja Aksionow
‹Krewni›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKrewni
Tytuł oryginalnyРодные
ReżyseriaIlja Aksionow
ZdjęciaAnton Zienkowicz, Michaił Sołowjow
Scenariusz
ObsadaSiergiej Burunow, Irina Piegowa, Siergiej Szakurow, Siemion Trieskunow, Liza Monietoczka, Nikita Pawlienko, Katierina Bekker, Anna Ukołowa, Maksim Pinskier, Anton Riebienkow, Jewgienija Kaprałowa, Oleg Mitiajew, Paweł Worożcow
MuzykaIgor Matwijenko
Rok produkcji2021
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania98 min
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Trzeba przyznać, że powoli dobiegający końca 2021 rok rosyjski aktor Siergiej Burunow (rocznik 1977) będzie mógł uznać za szczególnie udany. Świetnie zaprezentował się w miłosnym komediodramacie (z elementami fantastyki naukowej) Aleksieja Nużnego „Para z przyszłości”, do tego dorzucił – po raz kolejny – udaną rolę Wodnika w drugiej części wyprodukowanej przez wytwórnię Disneya trylogii fantasy „Ostatni bohater” (na premierę czeka natomiast zwieńczenie serii), a jakby tego było mało – są jeszcze „Krewni”, kolejny obraz, w którym nerwowo-psychotyczny sposób gry Burunowa (trochę na wzór Louisa de Funès) sprawdza się idealnie. Autorem ostatniego ze wspomnianych filmów jest – urodzony w Tule przed trzydziestu dwoma laty – Ilja Aksionow. Początkowo, po studiach w moskiewskiej Wyższej Szkole Ekonomicznej, chciał trafić do biznesu IT, ale ostatecznie zdecydował się na dalsze kształcenie na Wyższych Kursach Scenariopisarstwa i Reżyserii (między innymi pod okiem zmarłego niedawno Władimira Mieńszowa), w efekcie czego zajął się nie interesami w dziedzinie informatyki, lecz kręceniem filmów fabularnych.
Zaczął od dyplomowej krótkometrażówki „Stowarzyszenie anonimowych optymistów” (2015), potem zrealizował półgodzinny komediodramat „PNH” (2017), by w 2018 roku wejść do kin za sprawą – znów będzie skrót – filmu „KWN”, który poświęcony został cieszącemu się w Rosji ogromną popularnością telewizyjnemu programowi satyrycznemu. Potem powstały jeszcze komedia romantyczna „Na skraj świata” (2018), serial melodramatyczny „Pokój, przyjaźń, guma” (2020) i – w końcu – „Krewni”, których premiera miała miejsce 11 lutego tego roku. Na trzy dni przed Walentynkami. Choć akurat te dwa fakty trudno ze sobą wiązać. Dzieło Aksionowa nie jest bowiem komedią miłosną. Przynajmniej nie taką w stylu „Pretty Woman” czy „Notting Hill”. Bo poza tym to miłość jest w nim mimo wszystko motorem napędowym fabuły. Ale po kolei…
Pasza (Paweł) Karnauchow to apodyktyczny ojciec rodziny (ma żonę Natalię, synów Sanię i Borisa oraz córkę Nastię), który pewnego dnia dowiaduje się od lekarza-onkologa, że ma guza w mózgu. Oznacza to, że zostało mu zaledwie kilka miesięcy życia, może rok. Dochodzi do wniosku, że nie będzie się leczył, bo i tak nie wierzy, że medycyna stanie na wysokości zadania. Czas, jaki mu pozostał, pragnie przeznaczyć na spełnienie swego największego marzenia. Czego pragnął przez całe życie? Zdziwicie się! Wystąpić i zaśpiewać własną piosenkę na Festiwalu Pieśni Autorskiej imienia Walerija Gruszyna! Taka impreza naprawdę jest organizowana w Rosji i ma wieloletnią tradycję. Pierwszy raz odbyła się nad brzegiem Wołgi pod Samarą w 1968 roku, rok po śmierci jej patrona – młodego barda, który utonął w syberyjskiej Udzie, próbując ratować topiących się ludzi.
Pasza zbiera więc całą rodzinę (nieważne czy jej się to podoba, czy nie), pakuje do busa i rusza spod Petersburga na wschód. Chcąc nie chcąc, na podróż tę załapuje się również Sonia, żona Sanii, za którą Karnauchow senior nie przepada, bo oskarża o to, że jest odpowiedzialna za podjętą przez jego syna decyzję o emigracji do Kanady. Stara się więc wbić klina między młodych małżonków i doprowadzić do ich rozstania. Taki to człowiek, przyzwyczajony do wydawania poleceń i układania życia innym. Skąd ta przypadłość? Jako że „Krewni” Aksionowa to w zasadzie „film drogi”, możemy być pewni, że wraz z kolejnymi przejechanymi kilometrami będziemy poznawać również skomplikowaną przeszłość głównego bohatera – i tym sposobem uzyskamy odpowiedź na wiele dręczących nas od pierwszych minut pytań. Gdzie się wychował? Kim byli jego rodzice? Dlaczego zdecydował się na zerwanie kontaktu z rodziną i znajomymi?
Reżyser umiejętnie żongluje nastrojami. W jednej chwili wywołuje na twarzy widza uśmiech, w innej skłania go do refleksji, a co wrażliwszego może nawet do uronienia malutkiej łzy. Nieznoszący sprzeciwu i znerwicowany Pasza też jednak zmienia się w czasie tej wyprawy. Przekonując się o tym, że jego los nie jest obojętny ani bliższym, ani dalszym krewnym – wycisza się, zmienia swoje nastawienie wobec świata. Może będzie to stwierdzenie trochę na wyrost (ale tylko trochę) – staje się innym człowiekiem. Obok Burunowa na ekranie możemy zobaczyć znanych i cenionych aktorów rosyjskich i to z różnych pokoleń. Żonę Paszy zagrała Irina Piegowa („Chwilowe trudności”, „Do wynajęcia dom z wszystkimi niedogodnościami”), a jego ojca Michaiła – legendarny Siergiej Szakurow („Swój wśród obcych, obcy wśród swoich”, „Syberiada”), który mimo prawie osiemdziesięciu lat na karku (okrągłe urodziny będzie obchodził… 1 stycznia 2022 roku) jest w doskonałej formie.
Z młodszego pokolenia pojawiają się w „Krewnych” chociażby Siemion Trieskunow („T-34”, „Śmiertelne iluzje”) w roli Sanii, starszego syna Paszy, oraz Nikita Pawlienko („Zima”) jako młodszy Boris. Z kolei w córkę Karnauchowa wciela się Liza Monietoczka, co jest pseudonimem artystycznym piosenkarki i kompozytorki Jelizawiety Gyrdymowej, dla której rola w obrazie Aksionowa jest filmowym debiutem. Na tyle udanym, że można podejrzewać, iż za nią pójdą kolejne. Scenariusz „Krewnych” wyszedł spod ręki duetu Aleksiej Kazakow („Czarnobyl 1986”) i Żora Kryżownikow („Nowe choinki”); za zdjęcia odpowiadali natomiast Anton Zienkowicz („Bieg”, „Magia miłości. Czarny ślub”) i pełniący na planie rolę jego ucznia Michaił Sołowjow. Z kolei ścieżka dźwiękowa wyszła spod ręki Igora Matwijenki („Wiking”).
koniec
10 października 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.