Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 marca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Igor Zajcew
‹Bender. Ostatnia afera›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBender. Ostatnia afera
Tytuł oryginalnyБендер: Последняя афера
ReżyseriaIgor Zajcew
ZdjęciaSiergiej Trofimow
Scenariusz
ObsadaSiergiej Bezrukow, Aram Wardewanian, Andriej Burkowski, Taisija Wiłkowa, Artiom Tkaczenko, Olga Sutułowa, Aleksiej Dmitrijew, Rihards Lepers, Iwan Kokorin, Konstantin Murzenko, Oksana Baziliewicz
MuzykaIgor Syczow, Ryan Otter
Rok produkcji2021
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania97 min
Gatunekhistoryczny, komedia, przygodowy, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: Wzburzony terrorysta i „magister”
[Igor Zajcew „Bender. Ostatnia afera” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Trochę się tego obawiałem. Po niezłym „Początku” i dużo słabszym „Złocie Imperium” ostatnia część trylogii o perypetiach młodego Ostapa Bendera (Zadunajskiego) prezentuje się jeszcze gorzej. Z ekranu wieje nudą, akcja jest rozwleczona, a to, co miało trzymać do ostatnich sekund w napięciu – okazuje się… Cóż, znajomość z trylogią Igora Zajcewa najlepiej zakończyć na części pierwszej, a o kolejnych zapomnieć.

Sebastian Chosiński

East Side Story: Wzburzony terrorysta i „magister”
[Igor Zajcew „Bender. Ostatnia afera” - recenzja]

Trochę się tego obawiałem. Po niezłym „Początku” i dużo słabszym „Złocie Imperium” ostatnia część trylogii o perypetiach młodego Ostapa Bendera (Zadunajskiego) prezentuje się jeszcze gorzej. Z ekranu wieje nudą, akcja jest rozwleczona, a to, co miało trzymać do ostatnich sekund w napięciu – okazuje się… Cóż, znajomość z trylogią Igora Zajcewa najlepiej zakończyć na części pierwszej, a o kolejnych zapomnieć.

Igor Zajcew
‹Bender. Ostatnia afera›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBender. Ostatnia afera
Tytuł oryginalnyБендер: Последняя афера
ReżyseriaIgor Zajcew
ZdjęciaSiergiej Trofimow
Scenariusz
ObsadaSiergiej Bezrukow, Aram Wardewanian, Andriej Burkowski, Taisija Wiłkowa, Artiom Tkaczenko, Olga Sutułowa, Aleksiej Dmitrijew, Rihards Lepers, Iwan Kokorin, Konstantin Murzenko, Oksana Baziliewicz
MuzykaIgor Syczow, Ryan Otter
Rok produkcji2021
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania97 min
Gatunekhistoryczny, komedia, przygodowy, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Kiedy producenci nowej wersji przygód Ostapa Bendera – jednego z najsłynniejszych bohaterów satyrycznej literatury radzieckiej, którego stworzył duet pisarski Ilja Arnoldowicz Ilf (1897-1937) oraz Jewgienij Pietrowicz Pietrow (1903-1942) – zapowiedzieli, że ich nowe dzieło będzie trylogią, można było z jednej strony ucieszyć się, z drugiej jednak przestraszyć. Bo czy po dwóch wybitnych ekranizacjach sprzed lat – mam tu na myśli „Złote cielę” (1968) Michaiła Szwejcera i „Dwanaście krzeseł” (1971) Leonida Gajdaja – da się w tym temacie wymyślić coś tak zajmującego fabularnie, że wypełni trzy pełnometrażowe obrazy? I rzeczywiście: obawy nie okazały się bezpodstawne. O ile bowiem otwarcie cyklu Igora Zajcewa, wpisujący się w Kino Nowej Przygody George’a Lucasa i Stevena Spielberga „Bender. Początek”, prezentowało całkiem przyzwoity poziom, bawiąc i trzymając w napięciu do samego końca, o tyle ciąg dalszy, czyli „Złoto Imperium”, już mocno rozczarowywało. I to mimo wprowadzenia na arenę wydarzeń takich postaci, jak Nestor Machno (przywódca anarchistów podczas wojny domowej w Rosji) czy Grigorij Kotowski (legendarny bolszewicki komendant).
Ten jakościowy zjazd nie wróżył dobrze „Ostatniej aferze” – finałowej części trylogii. Trudno sobie bowiem wyobrazić, by nagle, zamykając całą historię, Zajcew miał wspiąć się na wyżyny swego talentu. Zwłaszcza że nie jest reżyserem z najwyższej półki. Kolejnym dowodem na to, że raczej nie należy spodziewać się fajerwerków, była decyzja o tym, że „Ostatnia afera” nie będzie miała oficjalnej premiery kinowej, jak dwie poprzednie odsłony cyklu, lecz od razu zostanie skierowana do dystrybucji internetowej (na portalu КиноПоиск HD), co nastąpiło 5 listopada. W efekcie film prawdopodobnie przejdzie praktycznie niezauważony, a większość widzów pozna zakończenie całej historii dopiero z planowanego do emisji w najbliższych miesiącach serialu telewizyjnego. Choć szczerze wątpię, czy liczba tych, którzy zechcą się z nim zaznajomić, będzie imponująca.
Pomiędzy „Złotem Imperium” a „Ostatnią aferą” jest pewien przeskok fabularny. Otóż po perypetiach w obozie „machnowców” Ostap Zadunajski (zdrobniale nazywany Osią) trafia w ręce „białych”; przesłuchuje go sam sztabskapitan Ametistow – komendant „korniłowców” w Sołniecznomorsku – który następnie wydaje rozkaz odtransportowania więźnia do aresztu. W tym samym powozie przewożony jest niejaki Mogiliuk – groźny terrorysta i rewolucjonista. Dotarłszy do miejsca przeznaczenia, powóz zostaje zaatakowany przez grupę mężczyzn w strojach klaunów cyrkowych. Giną wszyscy strażnicy, a więźniowie zostają uwolnieni. I chociaż podający się za ojca Ostapa Ibrahim Sulejman Berty-María Bender nie miał w tym udziału, był – jak zawsze – w pobliżu. Oczywiście nie zrezygnował z poszukiwań carskiego artefaktu, czyli wysadzanej drogimi kamieniami buławy imperatorowej Katarzyny Wielkiej, jaką minister bolszewickiego rządu Lew Trocki sprzedał tajemniczemu Amerykaninowi, Armandowi Hammerowi (to zresztą postać autentyczna, żydowski kolekcjoner rodem z Odessy, który przyjaźnił się ponoć z Leninem i… Ronaldem Reaganem) i na którą ten oczekuje w rumuńskiej Konstancy.
Przyglądając się reklamie cyrku Porfirego Kaliazjewa, na której widać mężczyznę żonglującego trzema podobnymi do poszukiwanej przez niego buławy, Bender dochodzi do wniosku, że tam należy szukać drogocennego zabytku. Wciela się więc w niemieckiego sztukmistrza Heinricha Stolza i podpisuje umowę z właścicielem cyrku. Towarzyszy mu oczywiście Osia. Ale nie tylko on – do kompanii dołączają jeszcze fałszywa księżna Ewa Machulska oraz jej przerażający ochroniarz, którego rola w całym przedsięwzięciu jest, jak na razie, skrywana. Okazuje się jednak, że, jak to bywało już wcześniej, Ibrahim wpada z deszczu pod rynnę – Kaliazjew w rzeczywistości jest bowiem kimś zupełnie innym i planuje coś, w czym Bender na pewno nie chciałby brać udziału. To pierwszy z dwóch głównych wątków, jakie składają się na „Ostatnią aferę”. Drugi rozgrywa się w Konstancy i wiąże z jeszcze jedną postacią – tajemniczym i budzącym grozę magistrem Crowleyem (skojarzenia ze słynnym brytyjskim okultystą Aleisterem Crowleya są jak najbardziej wskazane). Ostatecznie to do niego prowadzą wszystkie drogi. Co niekoniecznie jest dobrym rozwiązaniem.
Przyglądając się całej trylogii, nie sposób nie uznać, że fabuły wystarczyło w zasadzie jedynie na pierwszy film. Gdyby drugi i trzeci połączyć w jedno, może udałoby się je jakoś uratować, ale wymagałoby to wielkich skrótów i umiejętnego połączenia kilku rozłażących się motywów. Zdolny scenarzysta, a takim na pewno jest Oleg Małowiczko, mógłby to uczynić. Pod jednym jednakże warunkiem – że nie myślałby kategoriami serialu telewizyjnego. Takie podejście doprowadziło do rozwleczenia akcji i zanudzenia widza. Fabule nie przysłużyło się także stosowanie wciąż tych samych patentów w wymyślaniu sposobów ratowania Bendera i Zadunajskiego z opresji. Wszystko to skutkuje tym, że „Ostatnia afera” to film do szybkiego zapomnienia. Nie ratują go bowiem nawet aktorzy, wśród których – obok już dobrze znanych z poprzednich części – dodatkowo wybijają się przede wszystkim grający Mogiliuka Iwan Kokorin („Ten, który gasi światło”, „Dom Słońca”) oraz Andriej Burkowski („Doktor Liza”, „Śmiertelne iluzje”), który wciela się w Crowleya.
koniec
14 listopada 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: W starej twierdzy w Kokandzie
Sebastian Chosiński

22 III 2023

Po trzech tadżyckich miniserialach opowiadających o instalowaniu władzy radzieckiej w Turkiestanie przyszła kolej na telewizyjne dzieło rodem z Uzbekistanu (chociaż z licznym udziałem aktorów rosyjskich, w tym samego Aleksandra Kajdanowskiego). Trzyczęściowa historia „Było to w Kokandzie” autorstwa Uzbeka Uczkuna Nazarowa oparta została na motywach wydanej w 1939 roku powieści Nikołaja Nikitina.

więcej »

Sprawa prywatna: Odc. 7. Tajemnica maski demona
Marcin Mroziuk

20 III 2023

Po raz kolejny możemy się przekonać, że główna bohaterka jest w gorącej wodzie kąpana, a zarazem ufając swej intuicji jest skłonna zaufać różnym osobom, nie zważając na wysuwane przeciw nim oskarżenia. Przy tej okazji wystawione na próbę będą też jej uczucia do Pabla i Andrésa, a na razie trudno przesądzić, czy któryś z nich w końcu zawładnie je sercem.

więcej »

East Side Story: „Złota Viagra” na męską niedoskonałość
Sebastian Chosiński

19 III 2023

Czosnek uprawiany jest przez ludzi od pięciu tysięcy lat. Jest nie tylko popularną przyprawą, ale przede wszystkim rośliną leczniczą, co dowiodły zresztą badania kliniczne. Przypisuje mu się także nadzwyczajne moce, dzięki którym odstrasza wampiry i czarownice. Czy można zatem dziwić się, że niejednokrotnie stał się również „bohaterem” filmów. Jak chociażby w obyczajowej tragikomedii kazachskiego reżysera Eldara Szybanowa zatytułowanej – adekwatnie do jej treści – „Górski czosnek”.

więcej »

Polecamy

Dekoracje waść niszczysz!

Z filmu wyjęte:

Dekoracje waść niszczysz!
— Jarosław Loretz

Ten człowiek jeszcze oddycha!
— Jarosław Loretz

Dama przed podróżą
— Jarosław Loretz

Dama w podróży
— Jarosław Loretz

Wymarzony kochanek
— Jarosław Loretz

Spaleni słońcem
— Jarosław Loretz

Dymek w lesie
— Jarosław Loretz

Beczka bezpieczeństwa
— Jarosław Loretz

Pomsta na ufokach
— Jarosław Loretz

Zupa jednak wyszła za słona
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

„Złota Viagra” na męską niedoskonałość
— Sebastian Chosiński

Na granicy światów
— Sebastian Chosiński

Na przekór, za wszelką cenę
— Sebastian Chosiński

Miłość, zdrada, wyrzuty sumienia
— Sebastian Chosiński

Wszystkie drogi prowadzą do Karatasu
— Sebastian Chosiński

Mroczna epifania
— Sebastian Chosiński

Cena miłości i cena szczęścia
— Sebastian Chosiński

Aida w Ałmatach
— Sebastian Chosiński

Lew i lis stepowy
— Sebastian Chosiński

Jak dobrze mieć starszą siostrę
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.