Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 maja 2022
w Esensji w Esensjopedii

Aleksiej German młodszy
‹Areszt domowy›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAreszt domowy
Tytuł oryginalnyДело
ReżyseriaAleksiej German młodszy
ZdjęciaIwan Burłakow
Scenariusz
ObsadaMerab Ninidze, Anna Michałkowa, Roza Chajrullina, Anastazja Mielnikowa, Swietłana Chodczenkowa, Aleksandr Pal, Wan Duanige, Anastazja Tałyzina, Aleksandra Borticz, Jurij Utkin, Maria Gierasimienko, Anna Blinowa, Siergiej Kuzniecow, Anatolij Kondiubow
MuzykaAndriej Surotdinow
Rok produkcji2021
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania106 min
Gatunekdramat, psychologiczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: Dawid-intelektualista kontra Goliat-mer
[Aleksiej German młodszy „Areszt domowy” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Polscy widzowie mogli oglądnąć najnowsze dzieło Aleksieja Germana młodszego – dramat psychologiczny „Areszt domowy” – podczas tegorocznego festiwalu „Sputnik nad Polską”. Doceniło go także jury tego przeglądu, przyznając tej ironiczno-gorzkiej opowieści o zderzeniu samotnego inteligenta z systemem trzecią nagrodę. Gorzej, że temat fabuły jest tak bardzo aktualny – i to nie tylko w kontekście rosyjskim.

Sebastian Chosiński

East Side Story: Dawid-intelektualista kontra Goliat-mer
[Aleksiej German młodszy „Areszt domowy” - recenzja]

Polscy widzowie mogli oglądnąć najnowsze dzieło Aleksieja Germana młodszego – dramat psychologiczny „Areszt domowy” – podczas tegorocznego festiwalu „Sputnik nad Polską”. Doceniło go także jury tego przeglądu, przyznając tej ironiczno-gorzkiej opowieści o zderzeniu samotnego inteligenta z systemem trzecią nagrodę. Gorzej, że temat fabuły jest tak bardzo aktualny – i to nie tylko w kontekście rosyjskim.

Aleksiej German młodszy
‹Areszt domowy›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAreszt domowy
Tytuł oryginalnyДело
ReżyseriaAleksiej German młodszy
ZdjęciaIwan Burłakow
Scenariusz
ObsadaMerab Ninidze, Anna Michałkowa, Roza Chajrullina, Anastazja Mielnikowa, Swietłana Chodczenkowa, Aleksandr Pal, Wan Duanige, Anastazja Tałyzina, Aleksandra Borticz, Jurij Utkin, Maria Gierasimienko, Anna Blinowa, Siergiej Kuzniecow, Anatolij Kondiubow
MuzykaAndriej Surotdinow
Rok produkcji2021
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania106 min
Gatunekdramat, psychologiczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
O tym, że ten film powstał właśnie teraz, a nie za lat pięć czy dziesięć, zdecydował poniekąd nieszczęśliwy przypadek pod postacią pandemii. Aleksiej German młodszy (rocznik 1976) – bardzo ceniony i wielokrotnie nagradzany, zarówno w Rosji, jak i na świecie, twórca filmów artystycznych („Papierowy żołnierz”, 2008; „Pod elektrycznymi chmurami”, 2015; „Dowłatow”, 2018) – pracował akurat nad dramatem wojennym „Powietrze”, kiedy życie nas wszystkich zostało przewrócone do góry nogami. Zdjęcia trzeba było przerwać. Wtedy reżyser wpadł na pomysł, aby czas wolny wykorzystać na nakręcenie zupełnie nowego filmu – kameralnego dramatu zbliżonego w formie do przedstawienia teatralnego. Sięgnął tym samym po gotowy już od kilku lat scenariusz autorstwa Marii Ogniewej (do tej pory znanej głównie ze średnio udanego horroru „Dama Pikowa: Po drugiej stronie lustra”) i wyruszył z ekipą filmową do położonej pod Petersburgiem wsi Riepino.
Prace postępowały ekspresowo i już po dwudziestu pięciu dniach zdjęciowych padł ostatni klaps. Z postprodukcją też nie było większych problemów, w efekcie na początku lipca tego roku „Areszt domowy” zaprezentowano na festiwalu w Cannes (w prestiżowej sekcji „Un Certain Regard”), miesiąc później oglądnęło go publiczność festiwalowa w Karlowych Warach (sekcja „Horyzonty”), a w drugiej połowie września obraz Germana młodszego trafił do dystrybucji kinowej w Rosji. I z miejsca wywołał dyskusje (niekoniecznie natury artystycznej), ponieważ – jak się okazało – jego fabuła mogła kojarzyć się z jak najbardziej współczesnymi zdarzeniami, jakie miały miejsce nie tak dawno w Rosji. I chociaż reżyser zapewnia, że w jego najnowszym dziele nie ma odniesień do rzeczywistości, wielu mimo wszystko odczytuje je przez pryzmat tego, co przed paru laty spotkało jego kolegę po fachu Kiryła Sieriebriennikowa. I trudno dziwić się temu, skoro głównym bohaterem dramatu jest… podejrzany o przywłaszczenie mienia publicznego intelektualista.
W tym konkretnym przypadku jest nim pięćdziesięcioletni Dawid Guramowicz Ochaładze, wykładowca literatury rosyjskiej na jednym z prowincjonalnych uniwersytetów. Poznajemy go w czasie rozprawy wstępnej, podczas której sędzina skazuje go na tytułowy (choć tylko w wersji polskiej) areszt domowy, w którym ma czekać do właściwego procesu. Z bransoletką z GPS-em wraca do domu, by zacząć nowy etap swojego życia. Praktycznie bez kontaktów ze światem zewnętrznym, nie ma bowiem prawa do korzystania z telefonu i Internetu. Wyrok, jaki mu grozi, to co najmniej kilkuletnia odsiadka. Chyba że do wszystkie się przyzna, wtedy istnieje szansa, że kara zostanie złagodzona. A do czego miałby się przyznać? Do tego, że – jak twierdzi mer miasta – ukradł… piętnaście krzeseł. Groteskowe? Wydawałoby się takie, gdyby nie fakt, że Dawid może naprawdę pójść za kratki. Jak to możliwe? Wszystko ma tutaj swoje drugie dno.
Ochaładze – deklarujący, że jest zwolennikiem demokratycznej republiki parlamentarnej – poszedł bowiem na wojnę z lokalną władzą i oskarżył mera o przywłaszczenie 5 milionów rubli. Od tego momentu zaczęła się jego gehenna. Profesor zadarł z niewłaściwymi ludźmi – takimi, którzy nie przebaczają i gotowi są wykorzystać wszystkie mechanizmy władze, aby zniszczyć swoje wroga. Mimo to Ochaładze nie odpuszcza, nie ulega presji otoczenia (choć staje się ona z czasem coraz silniejsza i przybiera coraz brutalniejsze formy), ma zamiar walczyć o sprawiedliwość i swoje dobre imię, a w konsekwencji – chce władzom udowodnić złodziejstwo. Te z kolei podejmują różne próby jego „zmiękczenia”, nie wahając się przed niczym. Dawid (biblijne imię bohatera na pewno nie jest tu przypadkiem) staje do nierównej walki z Goliatem, gotów dla idei zapłacić nawet najwyższą cenę.
German młodszy nakręcił metaforyczny film o systemie autorytarnym, w którym – podobnie jak w „Lewiatanie” (2014) Andrieja Zwiagincewa – jednostka z góry wydaje się być skazana na pożarcie przez mitycznego potwora. Ale to również bardzo gorzki obraz portretujący relacje międzyludzkie i stawiający zasadnicze pytania natury moralnej. Choćby to, jak my sami zachowalibyśmy się, gdyby bliska nam osoba znalazła się na miejscu Dawida? Bylibyśmy gotowi, narażając się władzom, stać wiernie u jego boku, wspierać go, wiedząc, że za chwilę sami możemy znaleźć się pod presją i zostać oskarżeni o coś, czego nie zrobiliśmy? Chociaż wydźwięk „Aresztu domowego” jest ponury, film niesie też ze sobą nadzieję. Profesor, oprócz ataków, spotyka się także z wyrazami poparcia – nawet jeżeli są to głosy ciche i pojedyncze, to jednak są. Oznaczają, że ludzi takich jak on jest więcej. I oni właśnie stają się nadzieją dla kraju.
Aleksiej German młodszy nigdy nie stronił od filmów, które mogły nie spodobać się władzy. Pod tym względem przypomina polskich reżyserów z epoki „kina moralnego niepokoju”. „Areszt domowy” wpisuje się zresztą w ten nurt, świadcząc o wielkiej odwadze reżysera. W głównej roli autor obsadził jednego ze swoich ulubionych aktorów – mieszkającego od prawie trzech dekad w Austrii Gruzina Meraba Ninidzego („4 dni maja”, „Zakładnicy”), na którego przyjazd do Rosji w czasach pandemii zgodę musiało uzyskać Ministerstwo Kultury. Na drugim planie pojawiają się natomiast między innymi: Anna Michałkowa („Kokoko”, „Selfie”) jako adwokatka Dawida, Roza Chajrullina („Orda”, „Bestia”) w roli matki profesora oraz Aleksandra Borticz („Przewodnik”, serial „Bagno”) jako jego córka. Poza tym na ekranie zobaczyć możemy również Swietłanę Chodczenkową („Do wynajęcia dom z wszystkimi niedogodnościami”, „Bohater”), którą wciela się w pielęgniarkę doglądającą Ochaładzego, oraz Aleksandra Pala („Hardcore”, „Wierność”), któremu z kolei przypadła w udziale rola śledczego „zmiękczającego” obwinionego. Za kameralną ścieżkę dźwiękową do filmu odpowiadał stary znajomy Germana młodszego, Andriej Surotdinow („Pod elektrycznymi chmurami”), natomiast klimatyczne zdjęcia są autorstwa Iwana Burłakowa, który w ostatnich latach specjalizuje się między innymi w… horrorach („Narzeczona”, „Świt”).
koniec
19 grudnia 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 1. Inny klimat, czyli nowe szanse i zagrożenia
Marcin Mroziuk

23 V 2022

W drugim sezonie „Wychowanych przez wilki” następuje radykalna zmiana scenerii. Bohaterowie opuszczają bowiem niezbyt urodzajne rejony Keplera-22b i przenoszą się do strefy tropikalnej, gdzie znajduje się kolonia ateistów.

więcej »

East Side Story: Przeżyć w Piekle
Sebastian Chosiński

22 V 2022

Dwa lata po premierze pełnometrażowy debiut dokumentalny kijowskiej reżyserki Iryny Cyłyk – nagrodzony na festiwalu Sundance „Ziemia jest niebieska jak pomarańcza” – nabrał bolesnej aktualności. Jego tematem jest bowiem los rodzin mieszkających na obszarze ogarniętego konfliktem zbrojnym od 2014 roku Donbasu.

więcej »

I nie wierz nikomu, bo nie trafisz do domu
Sebastian Chosiński

21 V 2022

Najpierw było japońskie anime „Jin-Rô” Hiroyukiego Okiury. Niemal dwadzieścia lat później za aktorski remake jego dzieła zabrali się Koreańczycy. Zmienili miejsce akcji, dorzucili co nieco od siebie fabularnie – i w świat poszła „Wilcza Brygada” Jee-woon Kima. W efekcie powstał całkiem przyzwoity film akcji (z elementami science fiction), ale do poziomu obraz z Kraju Kwitnącej Wiśni jednak nie dorósł.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Przeżyć w Piekle
— Sebastian Chosiński

„Ideologiczny schizofrenik, szczery kłamca”
— Sebastian Chosiński

Żełtoksan znaczy… Grudzień
— Sebastian Chosiński

Potęga wiary vs. „noc komunizmu”
— Sebastian Chosiński

Cena za pozostanie człowiekiem
— Sebastian Chosiński

Między sowieckim młotem a nazistowskim kowadłem
— Sebastian Chosiński

Sprawiedliwi wśród narodów
— Sebastian Chosiński

Z rodziną – nie tylko na zdjęciu
— Sebastian Chosiński

Improwizowana historia
— Sebastian Chosiński

Ryba, renifer, niedźwiedź
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.