Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Alejandro Montiel
‹Domysł›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDomysł
Tytuł oryginalnyLa corazonada
Dystrybutor Netflix
ReżyseriaAlejandro Montiel
ZdjęciaGuillermo Nieto
Scenariusz
ObsadaLuisana Lopilato, Joaquín Furriel, Rafael Ferro, Maite Lanata, Juan Maniel Guilera, Abel Ayala, Sebastián Mogordoy, Delfina Chavez, Marita Ballesteros
MuzykaNico Cota
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiArgentyna
Czas trwania116 min
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Dwoma torami do celu
[Alejandro Montiel „Domysł” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Domysł” to thriller kryminalny, który jest drugą już adaptacją powieści argentyńskiej pisarki Florencii Etcheves z policjantką Manuelą Pelari w roli głównej. Chronologicznie plasuje się jednak przed nakręconą w 2018 roku „Zaginioną”, dlatego – czekając na ciąg dalszy opowieści, zapowiedzianą na ten rok „Pipę” (sic!) – warto od niego właśnie rozpocząć znajomość z funkcjonariuszką z Buenos Aires.

Sebastian Chosiński

Dwoma torami do celu
[Alejandro Montiel „Domysł” - recenzja]

„Domysł” to thriller kryminalny, który jest drugą już adaptacją powieści argentyńskiej pisarki Florencii Etcheves z policjantką Manuelą Pelari w roli głównej. Chronologicznie plasuje się jednak przed nakręconą w 2018 roku „Zaginioną”, dlatego – czekając na ciąg dalszy opowieści, zapowiedzianą na ten rok „Pipę” (sic!) – warto od niego właśnie rozpocząć znajomość z funkcjonariuszką z Buenos Aires.

Alejandro Montiel
‹Domysł›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDomysł
Tytuł oryginalnyLa corazonada
Dystrybutor Netflix
ReżyseriaAlejandro Montiel
ZdjęciaGuillermo Nieto
Scenariusz
ObsadaLuisana Lopilato, Joaquín Furriel, Rafael Ferro, Maite Lanata, Juan Maniel Guilera, Abel Ayala, Sebastián Mogordoy, Delfina Chavez, Marita Ballesteros
MuzykaNico Cota
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiArgentyna
Czas trwania116 min
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W ślad za skandynawskimi i włoskimi dramatami kryminalnymi Netflix postanowił uraczyć swoich wielbicieli również thrillerami hiszpańskojęzycznymi – i to zarówno tymi pochodzącymi wprost z Półwyspu Iberyjskiego (vide trylogia o dolinie Baztán, „Podwójne morderstwo: Cisza białego miasta”), jak i z Ameryki Południowej. „Domysł” Alejandra Montiela jest przykładem tych drugich, powstał bowiem w Argentynie jako adaptacja powieści Florencii Etcheves. Jest ona nie tylko dziennikarką i pisarką, ale także działaczką na rzecz praw kobiet. Nic zatem dziwnego, że kiedy postanowiła pisać powieści sensacyjne, ich główną bohaterką uczyniła właśnie kobietę – policjantkę Manuelę Pelari, potocznie zwaną… Pipą.
W Polsce opublikowano, jak dotąd, dwie powieści Etcheves: „Modlitwę niewiernej” oraz „Cornelię” – druga z nich stała się kanwą pierwszego filmowego thrillera Montiela, zatytułowanego „Zaginiona” (2018). Dwa lata później Alejandro nakręcił „Domysł”, który opowiada jednak o wydarzeniach poprzedzających fabułę „Zaginionej”, jest więc jego prequelem. Pelari (swej twarzy użyczyła jej znana z wielu argentyńskich seriali Luisana Lopilato), która z czasem wyrasta tu na najważniejszą postać, ma bardzo groźnego konkurenta – profilera i detektywa Francisca Juareza (w tej roli Joaquín Furriel). To świetny gliniarz, legenda swojego wydziału, choć ostatnio przeżywa kłopoty osobiste; trudno mu dojść do siebie po tym, jak w strzelaninie zginęła jego żona Juliana. Zwłaszcza że sprawca jej śmierci, romski nastolatek, opuścił więzienne mury zaledwie po paru tygodniach. By krótko potem zginąć w wypadku – samochód, którego kierowca uciekł z miejsca zdarzenia, staranował jadącego rowerem chłopaka.
Prokurator Fiscal Roger (Rafael Ferro) podejrzewa, że za tragiczną śmiercią Patricia Galvana stoi właśnie Juarez, nie ma to jednak żadnych dowodów. Kiedy więc Francisco zaczyna nowe śledztwo w sprawie zabójstwa dwudziestoletniej Gloriany Márquez (Delfina Chavez), dołącza do jego zespołu Manuelę. Pipa ma nie tylko pomagać w śledztwie i uczyć się fachu od starszego kolegi, ale także szpiegować go i ustalić, czy odpowiada za wypadek Patricia. Zadanie jest bardzo niewdzięczne, ale odmówić jego wykonania nie sposób, kiedy od powodzenia misji zależy twoja dalsza kariera. Alejandro Montiel prowadzi akcję filmu dwutorowo: z jednej strony skupia się na Juarezie i podejmowanych przez niego próbach przyskrzynienia mordercy Gloriany, z drugiej – eksponuje Pelari, która szuka ewentualnych dowodów winy (bądź niewinności) Francisca.
Przy czym Manuela nie ma świadomości tego, że jest jedynie pionkiem w znacznie szerzej zakrojonej grze. Uświadamia to sobie dopiero wtedy, gdy pozna głęboko skrywane sekrety swojego partnera z pracy. To fabularne rozdwojenie jaźni nie wyszło „Domysłowi” na dobre. Oba wątki w zasadzie nie przecinają się, można więc odnieść wrażenie, że oglądamy dwa filmy w jednym. Skutkiem ubocznym takiego potraktowania tematu jest też to, że kiedy reżyser skupia się na jednym motywie, drugi schodzi na plan dalszy. W efekcie śledztwo w sprawie Gloriany znajduje wyjaśnienie, które trudno uznać za satysfakcjonujące. A szkoda, bo przecież od niego wszystko się zaczęło.
koniec
12 maja 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Fallout: Odc. 1. Odkrywanie realiów zniszczonego świata
Marcin Mroziuk

15 IV 2024

Po obejrzeniu pierwszego odcinka z jednej strony możemy poczuć się zafascynowani wizją postapokaliptycznego świata, w którym funkcjonują bardzo zróżnicowane, mocno od siebie odizolowane społeczności, z drugiej strony trudno nie ulec lekkiej dezorientacji, gdyż na razie brakuje jeszcze połączenia pomiędzy poszczególnymi wątkami.

więcej »

East Side Story: Wielkie bohaterstwo małych ludzi
Sebastian Chosiński

14 IV 2024

Nie trzeba być żołnierzem w mundurze generalskim, aby dokonywać czynów wielkich. Nie trzeba mieć w ręku karabinu czy sterów czołgu. Niekiedy wystarczy prawdziwa, a nie jedynie deklarowana miłość bliźniego, względnie – zwykła ludzka przyzwoitość. W to właśnie byli „uzbrojeni” mieszkańcy gruzińskiej wsi Shindisi, którzy w sierpniu 2008 roku ratowali swoich rannych żołnierzy przed zemstą Rosjan. O tym opowiada dramat wojenny Dita Cincadzego.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

W zaśnieżonej Patagonii
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

W kosmosie też znają jazz i hip hop
— Sebastian Chosiński

Od Bacha do Hindemitha
— Sebastian Chosiński

Z widokiem na Manhattan
— Sebastian Chosiński

Duńczyk, który gra po amerykańsku
— Sebastian Chosiński

Awangardowa siła kobiet
— Sebastian Chosiński

Czekając na…
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.