Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 lipca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Alejandro Montiel
‹Domysł›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDomysł
Tytuł oryginalnyLa corazonada
Dystrybutor Netflix
ReżyseriaAlejandro Montiel
ZdjęciaGuillermo Nieto
Scenariusz
ObsadaLuisana Lopilato, Joaquín Furriel, Rafael Ferro, Maite Lanata, Juan Maniel Guilera, Abel Ayala, Sebastián Mogordoy, Delfina Chavez, Marita Ballesteros
MuzykaNico Cota
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiArgentyna
Czas trwania116 min
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Dwoma torami do celu
[Alejandro Montiel „Domysł” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Domysł” to thriller kryminalny, który jest drugą już adaptacją powieści argentyńskiej pisarki Florencii Etcheves z policjantką Manuelą Pelari w roli głównej. Chronologicznie plasuje się jednak przed nakręconą w 2018 roku „Zaginioną”, dlatego – czekając na ciąg dalszy opowieści, zapowiedzianą na ten rok „Pipę” (sic!) – warto od niego właśnie rozpocząć znajomość z funkcjonariuszką z Buenos Aires.

Sebastian Chosiński

Dwoma torami do celu
[Alejandro Montiel „Domysł” - recenzja]

„Domysł” to thriller kryminalny, który jest drugą już adaptacją powieści argentyńskiej pisarki Florencii Etcheves z policjantką Manuelą Pelari w roli głównej. Chronologicznie plasuje się jednak przed nakręconą w 2018 roku „Zaginioną”, dlatego – czekając na ciąg dalszy opowieści, zapowiedzianą na ten rok „Pipę” (sic!) – warto od niego właśnie rozpocząć znajomość z funkcjonariuszką z Buenos Aires.

Alejandro Montiel
‹Domysł›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDomysł
Tytuł oryginalnyLa corazonada
Dystrybutor Netflix
ReżyseriaAlejandro Montiel
ZdjęciaGuillermo Nieto
Scenariusz
ObsadaLuisana Lopilato, Joaquín Furriel, Rafael Ferro, Maite Lanata, Juan Maniel Guilera, Abel Ayala, Sebastián Mogordoy, Delfina Chavez, Marita Ballesteros
MuzykaNico Cota
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiArgentyna
Czas trwania116 min
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W ślad za skandynawskimi i włoskimi dramatami kryminalnymi Netflix postanowił uraczyć swoich wielbicieli również thrillerami hiszpańskojęzycznymi – i to zarówno tymi pochodzącymi wprost z Półwyspu Iberyjskiego (vide trylogia o dolinie Baztán, „Podwójne morderstwo: Cisza białego miasta”), jak i z Ameryki Południowej. „Domysł” Alejandra Montiela jest przykładem tych drugich, powstał bowiem w Argentynie jako adaptacja powieści Florencii Etcheves. Jest ona nie tylko dziennikarką i pisarką, ale także działaczką na rzecz praw kobiet. Nic zatem dziwnego, że kiedy postanowiła pisać powieści sensacyjne, ich główną bohaterką uczyniła właśnie kobietę – policjantkę Manuelę Pelari, potocznie zwaną… Pipą.
W Polsce opublikowano, jak dotąd, dwie powieści Etcheves: „Modlitwę niewiernej” oraz „Cornelię” – druga z nich stała się kanwą pierwszego filmowego thrillera Montiela, zatytułowanego „Zaginiona” (2018). Dwa lata później Alejandro nakręcił „Domysł”, który opowiada jednak o wydarzeniach poprzedzających fabułę „Zaginionej”, jest więc jego prequelem. Pelari (swej twarzy użyczyła jej znana z wielu argentyńskich seriali Luisana Lopilato), która z czasem wyrasta tu na najważniejszą postać, ma bardzo groźnego konkurenta – profilera i detektywa Francisca Juareza (w tej roli Joaquín Furriel). To świetny gliniarz, legenda swojego wydziału, choć ostatnio przeżywa kłopoty osobiste; trudno mu dojść do siebie po tym, jak w strzelaninie zginęła jego żona Juliana. Zwłaszcza że sprawca jej śmierci, romski nastolatek, opuścił więzienne mury zaledwie po paru tygodniach. By krótko potem zginąć w wypadku – samochód, którego kierowca uciekł z miejsca zdarzenia, staranował jadącego rowerem chłopaka.
Prokurator Fiscal Roger (Rafael Ferro) podejrzewa, że za tragiczną śmiercią Patricia Galvana stoi właśnie Juarez, nie ma to jednak żadnych dowodów. Kiedy więc Francisco zaczyna nowe śledztwo w sprawie zabójstwa dwudziestoletniej Gloriany Márquez (Delfina Chavez), dołącza do jego zespołu Manuelę. Pipa ma nie tylko pomagać w śledztwie i uczyć się fachu od starszego kolegi, ale także szpiegować go i ustalić, czy odpowiada za wypadek Patricia. Zadanie jest bardzo niewdzięczne, ale odmówić jego wykonania nie sposób, kiedy od powodzenia misji zależy twoja dalsza kariera. Alejandro Montiel prowadzi akcję filmu dwutorowo: z jednej strony skupia się na Juarezie i podejmowanych przez niego próbach przyskrzynienia mordercy Gloriany, z drugiej – eksponuje Pelari, która szuka ewentualnych dowodów winy (bądź niewinności) Francisca.
Przy czym Manuela nie ma świadomości tego, że jest jedynie pionkiem w znacznie szerzej zakrojonej grze. Uświadamia to sobie dopiero wtedy, gdy pozna głęboko skrywane sekrety swojego partnera z pracy. To fabularne rozdwojenie jaźni nie wyszło „Domysłowi” na dobre. Oba wątki w zasadzie nie przecinają się, można więc odnieść wrażenie, że oglądamy dwa filmy w jednym. Skutkiem ubocznym takiego potraktowania tematu jest też to, że kiedy reżyser skupia się na jednym motywie, drugi schodzi na plan dalszy. W efekcie śledztwo w sprawie Gloriany znajduje wyjaśnienie, które trudno uznać za satysfakcjonujące. A szkoda, bo przecież od niego wszystko się zaczęło.
koniec
12 maja 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 8. Wysoka cena przetrwania
Marcin Mroziuk

1 VII 2022

Wydarzenia w tym odcinku służą głównie przygotowaniu gruntu pod kolejny sezon, natomiast trudno na razie przesądzić, czy kierunek obrany przez scenarzystów pozwoli serialowi złapać drugi oddech, czy raczej okaże się gwoździem do trumny. Oczywiście w mniejszym lub większym stopniu zostają też domknięte niektóre dotychczasowe wątki, chociaż nie zawsze w satysfakcjonujący widzów sposób.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Hymn do niespełnionej miłości
Sebastian Chosiński

29 VI 2022

Czingiz Ajtmatow przyzwyczaił czytelników do tego, że jest prozaikiem potrafiącym nadzwyczaj pięknie pisać o miłości. Zazwyczaj jednak uczucie to łączyło bohaterów żyjących w górskich aułach, z dala od cywilizacji. W opowiadaniu „Czerwone jabłko” głównymi bohaterami uczynił on małżeństwo intelektualistów mieszkających w stolicy sowieckiej Kirgizji. I ten właśnie tekst zdecydował się przenieść na ekran Tołomusz Okiejew.

więcej »

Reacher: Odc. 5. Zemsta ważniejsza od sprawiedliwości
Marcin Mroziuk

27 VI 2022

Nie mamy wątpliwości, że kończąca poprzedni odcinek śmierć Molly Beth to dotkliwy cios dla Jacka Reachera, ale równie bolesna jest utrata przewożonych przez nią dokumentów z dochodzenia prowadzonego przez zabitego brata głównego bohatera. Po powrocie do Margrave trzeba będzie więc wrócić do starych tropów, ale problem tkwi w tym, że czekają tam już kolejne kłopoty.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

W zaśnieżonej Patagonii
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Ziemia obca, lecz swoja
— Sebastian Chosiński

Z twarzą zwróconą na wschód…
— Sebastian Chosiński

Dybuki krążą wokół nas
— Sebastian Chosiński

Żółw i diabeł
— Sebastian Chosiński

Cyceron kontra piękna Ormianka
— Sebastian Chosiński

Bohater na przekór
— Sebastian Chosiński

Spaghetti-superbohaterstwo
— Sebastian Chosiński

I nie wierz nikomu, bo nie trafisz do domu
— Sebastian Chosiński

Tajniak też człowiek (choć specyficzny)
— Sebastian Chosiński

Wśród kościołów i pałaców
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.