Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 lipca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Alejandro Montiel
‹Zaginiona›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZaginiona
Tytuł oryginalnyPerdida
ReżyseriaAlejandro Montiel
ZdjęciaGuillermo Nieto
Scenariusz
ObsadaLuisana Lopilato, Amaia Salamanca, Rafael Spregelburd, Nicolás Furtado, Oriana Sabatini, Julian Serrano, Pedro Casablanc, Arancha Martí
MuzykaAlfonso G. Aguilar
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

W zaśnieżonej Patagonii
[Alejandro Montiel „Zaginiona” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Szczęście, że zdecydowana większość z nas nie ma podobnych doświadczeń! Trudno bowiem sobie nawet wyobrazić, jaką traumą może być niewyjaśnione zniknięcie przyjaciółki. A tego właśnie doświadcza nastoletnia Manuela Pelari, bohaterka „Zaginionej” Alejandra Montiela (będącej ekranizacją powieści Florencii Etcheves). Po czternastu latach, już jako pełnoprawna policjantka, Pipa wraca do tamtej sprawy.

Sebastian Chosiński

W zaśnieżonej Patagonii
[Alejandro Montiel „Zaginiona” - recenzja]

Szczęście, że zdecydowana większość z nas nie ma podobnych doświadczeń! Trudno bowiem sobie nawet wyobrazić, jaką traumą może być niewyjaśnione zniknięcie przyjaciółki. A tego właśnie doświadcza nastoletnia Manuela Pelari, bohaterka „Zaginionej” Alejandra Montiela (będącej ekranizacją powieści Florencii Etcheves). Po czternastu latach, już jako pełnoprawna policjantka, Pipa wraca do tamtej sprawy.

Alejandro Montiel
‹Zaginiona›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZaginiona
Tytuł oryginalnyPerdida
ReżyseriaAlejandro Montiel
ZdjęciaGuillermo Nieto
Scenariusz
ObsadaLuisana Lopilato, Amaia Salamanca, Rafael Spregelburd, Nicolás Furtado, Oriana Sabatini, Julian Serrano, Pedro Casablanc, Arancha Martí
MuzykaAlfonso G. Aguilar
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Cornelia” – powieść Florencii Etcheves, argentyńskiej pisarki, dziennikarki i aktywistki na rzecz praw kobiet – ukazała się w Polsce przed rokiem; w tym roku natomiast do oferty Netflixa trafił zrealizowany na jej podstawie film Alejandra Montiela zatytułowany „Zaginiona”. To było pierwsze – zarówno literackie, jak i filmowe – spotkanie z młodą policjantką Manuelą Pelari (Pipą), która następnie powróciła w „Modlitwie niewiernej” (i będącym jej adaptacją kolejnym obrazie Montiela – „Domyśle”). Pod względem chronologii wydarzeń „Cornelia” zajmuje jednak miejsce drugie. Pelari (w tej roli Luisana Lopilato) jest tu już funkcjonariuszką z kilkuletnim stażem, która musi się jednak zmierzyć z wciąż niewyjaśnioną, nad wyraz bolesną zagadką z własnej przeszłości.
Jako nastolatka Pipa bierze udział w szkolnej wycieczce do Patagonii. Kończy się ona tragicznie, ponieważ po nocy spędzonej w miejscowym klubie znika jej najbliższa przyjaciółka, Cornelia Villalba. Śledztwo nie przynosi rezultatów; udaje się znaleźć jedynie zgubiony przez dziewczynę złoty łańcuszek, ale co się z nią samą stało – nie wiadomo. Oficjalnie przyjęte zostaje wersja, że zginęła w czasie wybuchu wulkanu. Z tajemniczym zaginięciem Cornelii nie może pogodzić się ani jej matka Clara (María Onetto), ani Manuela, która kontaktuje się nawet z prowadzącym swego czasu śledztwo komisarzem Rámonem Oreyaną (Rafael Spregelburd). To pod jego wpływem Pelari zostaje policjantką i trafia do wydziału zajmującego się handlem ludźmi. Z czasem jednak rany zabliźniają się i Pipa stopniowo zapomina o tragedii sprzed lat. Do chwili, kiedy w miejscu pracy odwiedza ją Clara Villalba.
Okazuje się bowiem, że od kilku lat w prasie stołecznej pojawia się nekrolog Cornelii, a w tym roku dodatkowo odprawiona zostaje msza za jej pamięć. Manuela pojawia się w świątyni już po uroczystości. Gdy przygląda się umieszczonemu przy ołtarzu zdjęciu dawnej przyjaciółki, jej uwagę przykuwa pewien szczegół. Na tyle istotny, że postanawia na własną rękę – wbrew woli Oreyany i swego partnera, inspektora Martina Seréttiego (Urugwajczyk Nicolás Furtado) – od nowa poprowadzić dochodzenie w sprawie zaginięcia Villalby. Ta decyzja porusza lawinę, która ściąga śmiertelne zagrożenie nie tylko na Manuelę, ale również na osoby z jej najbliższego otoczenia. Pipa jest jednak zdeterminowana – targana wyrzutami sumienia, chce za wszelką cenę znaleźć odpowiedź na pytanie, co naprawdę stało się z Cornelią.
Nie da się ukryć, że fabuła powieści i filmu nawiązuje klimatem do kryminałów skandynawskich. Zaśnieżone pustkowia, miasta zlane deszczem, nierozwiązane tajemnice sprzed lat, które rzutują na obecne życie bohaterów, wreszcie niemalże instytucjonalna przemoc wobec kobiet – z tym kojarzyliśmy do tej pory dzieła pisarzy i reżyserów ze Szwecji i Norwegii. Jak się okazuje, podobna tematyka może sprawdzić się idealnie również w odległej od Europy Argentynie. Zwłaszcza że Montiel okazał się pojętnym uczniem i, na szczęście, nie uległ w finale pokusie przesadnego melodramatyzowania. A groźba taka zapewne istniała – wszak scenarzystą „Zaginionej” był Jorge Maestro, specjalista od argentyńskich, meksykańskich i chilijskich telenowel.
koniec
17 maja 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 8. Wysoka cena przetrwania
Marcin Mroziuk

1 VII 2022

Wydarzenia w tym odcinku służą głównie przygotowaniu gruntu pod kolejny sezon, natomiast trudno na razie przesądzić, czy kierunek obrany przez scenarzystów pozwoli serialowi złapać drugi oddech, czy raczej okaże się gwoździem do trumny. Oczywiście w mniejszym lub większym stopniu zostają też domknięte niektóre dotychczasowe wątki, chociaż nie zawsze w satysfakcjonujący widzów sposób.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Hymn do niespełnionej miłości
Sebastian Chosiński

29 VI 2022

Czingiz Ajtmatow przyzwyczaił czytelników do tego, że jest prozaikiem potrafiącym nadzwyczaj pięknie pisać o miłości. Zazwyczaj jednak uczucie to łączyło bohaterów żyjących w górskich aułach, z dala od cywilizacji. W opowiadaniu „Czerwone jabłko” głównymi bohaterami uczynił on małżeństwo intelektualistów mieszkających w stolicy sowieckiej Kirgizji. I ten właśnie tekst zdecydował się przenieść na ekran Tołomusz Okiejew.

więcej »

Reacher: Odc. 5. Zemsta ważniejsza od sprawiedliwości
Marcin Mroziuk

27 VI 2022

Nie mamy wątpliwości, że kończąca poprzedni odcinek śmierć Molly Beth to dotkliwy cios dla Jacka Reachera, ale równie bolesna jest utrata przewożonych przez nią dokumentów z dochodzenia prowadzonego przez zabitego brata głównego bohatera. Po powrocie do Margrave trzeba będzie więc wrócić do starych tropów, ale problem tkwi w tym, że czekają tam już kolejne kłopoty.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Dwoma torami do celu
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Ziemia obca, lecz swoja
— Sebastian Chosiński

Z twarzą zwróconą na wschód…
— Sebastian Chosiński

Dybuki krążą wokół nas
— Sebastian Chosiński

Żółw i diabeł
— Sebastian Chosiński

Cyceron kontra piękna Ormianka
— Sebastian Chosiński

Bohater na przekór
— Sebastian Chosiński

Spaghetti-superbohaterstwo
— Sebastian Chosiński

I nie wierz nikomu, bo nie trafisz do domu
— Sebastian Chosiński

Tajniak też człowiek (choć specyficzny)
— Sebastian Chosiński

Wśród kościołów i pałaców
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.